Omfrysning av mat?

Hittarinte

Trådstartare
Kan nån som vet saker förklara för mig varför det är så farligt att "frysa om" mat som varit tinad och t ex stått i kylen en liten stund? Blir det extra mycket bakterier just när den tinar eller vad är grejen, den har ju ändå stått minst kylskåpskallt hela tiden?

#viktigafrågorilivet
 
Jag har nog aldrig hört att det skulle vara direkt farligt, men en del mat blir oftast inte bra utav att frysas om igen så därför hade jag aldrig gjort det. Sen så ska man ju gärna tillaga den frusna maten.
Vad gäller bakterier så dör inte bakterier av att frysas, men när saker tinas upp kan de börja föröka sig igen. Tänk på det som att de "går i ide". Bakterier kan föröka sig väldigt snabbt! Men det beror också på vad det är för bakterie. Så om det finns hälsofarliga bakterier i maten, som inte dödats genom tillagning med hög temperatur, och den tinas upp för att sedan frysas igen, och sedan tinas igen för konsumtion. Då kan det ha skett en bakterietillväxt. Men det hade varit kört för en även vid första upptining skulle jag tro, om maten inte tillagats.
 
Kan nån som vet saker förklara för mig varför det är så farligt att "frysa om" mat som varit tinad och t ex stått i kylen en liten stund? Blir det extra mycket bakterier just när den tinar eller vad är grejen, den har ju ändå stått minst kylskåpskallt hela tiden?

#viktigafrågorilivet
Jag tror det beror på om maten stått i rumstemperatur under upptining eller om den stått i kylskåpet. En del mat blir ju frysskadad och ser ju mindre trevlig ut om den fryses igen.
 
Generellt är det inga problem att frysa om helt/halvt upptinade frysvaror, men eftersom kylkedjan är bruten och kvaliteten försämras får man inte göra så med råvaror/hel/halvfabrikat/mat som ska ut till konsument.
 
När det gäller bakterietillväxt beror det på vilket skick maten var i när det blev infryst, hur man tinar upp det, hur länge det förvarats i kylen, temperatur osv om det kan anses säkert att frysas om. Även i kylen kan bakterier växa även om det oftast går väldigt långsamt. Under bra förhållanden kan man frysa om en vara, men det beror som sagt på flera parametrar om det kan göras utan risk och därför tror jag att den allmänna rekommendationen är att inte gör det. Sen brukar kvaliteten försämras om man fryser om varor flera gånger.

Mat som tinat i kylskåpet till exempel kan man frysa om (källa: https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillagning-och-forvaring/frysa-mat )
 
Kan nån som vet saker förklara för mig varför det är så farligt att "frysa om" mat som varit tinad och t ex stått i kylen en liten stund? Blir det extra mycket bakterier just när den tinar eller vad är grejen, den har ju ändå stått minst kylskåpskallt hela tiden?

#viktigafrågorilivet
Det finns en del faror med det, men om du haft en obruten kylkedja är de inte stora. Däremot blir konsistensen påverkad av infrysning och att göra det mer än en gång kan göra vilken ätlighet som helst trist o tråkig.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 887
Senast: Valle
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Hellhound
·
Kropp & Själ Just precis nu mår jag iallafall lite bra mentalt. Det finns många saker som är stentuffa och kommer vara. men just nu tänker jag njuta...
Svar
2
· Visningar
466
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 448
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp