Omhändertagande av undernärd övergiven kattunge

R

Rihonin

Hej!

Min syster var på polisesn utlämning av hittegods för att få igen sitt förlorade körkort och fick en kattunge med sig hem för de på stationen hade ingen aning om vad de skulle göra med den.

Åldern är ungefär när de byter ögonfärg från blå till "vuxenfärg".

Kattungen verkar varken skadad eller sjuk. Följer vaket med vad som händer runtikring och går gärna på upptäcksfärd själv. Hon (vi tror det är en hon i alla fall) är otroligt social och ska sitta i knät å bli klappad hela tiden. Går man ifrån hörs ett litet jamande för uppmärksamhet.

Nu till själva frågan.
Hon är mycket mager, skin och ben. Hur hjälper man henne på bästa sett för att få upp lite vikt?
Hon äter lite mat (några tuggor) lite då och då samt "går på låda" så allt verkar endå fungera som det ska i kroppen.
Hon vilar ganska mycket, men det är vell ganska självklart ommna är mager.

Vi funderar på att avmaska henne oxå för man vet juintevad hon vartigt medom tidigare, men hur små kan de vara när man gör det?

Skulle bli jätteglad för svar :)
 
Sv: Omhändertagande av undernärd övergiven kattunge

avmaska kan du göra redan nu. Det finns en flytande variant på apoteket som är lätt att ge.
Kolla även på apoteket eller i en djuraffär efter mjölkersättning. Om missen är så liten kan h*n behöva det.
Se till att väga också, så ni ser att missen ökar i vikt och inte går ner, det är också väldigt viktigt
För övrigt, vad var det för konstig polisstation som bara lämnar ut en kattunge så där? Det finns bestämmelser för hur dom ska hantera såna saker.
Mvh Mia
 
Sv: Omhändertagande av undernärd övergiven kattunge

Litet tips på mat Royal canins babycat instinktive våt foder. Mycket smakligt och verkar väldigt bra till små kattungar. (lite dyrt bara när de blir lite större)
Rekommendationerna är att man ska kunna använda det i samband med avvänjning och framåt.
 
Sv: Omhändertagande av undernärd övergiven kattunge

Ge ett kattungefoder av lite dyrare slag som hills kitten eller royal canins babycat etc. Är den mycket liten och svag kan hills A/D vara en idé att ge några dagar.Ge även gärna lite extra protein som tex. kyckling, köttfärs eller tonfisk(allt okryddat). Angående utlämningen av kattungen-Om det inte finns ett katthem i närheten av polisstationen som polisen har ett avtal med är det avlivning eller välvilliga själar som gäller. Den här kattungen hade med andra ord tur som fick chansen till ett nytt hem snabbt!
 
Sv: Omhändertagande av undernärd övergiven kattunge

Fick mina monster när de va "för" små. Vet sa att jag kunde ge de majsvälling samt kattunge mat. Lycka till!!!
 
Sv: Omhändertagande av undernärd övergiven kattunge

Lånar din tråd lite

Hämtade min katt igår, 8 v gammal (varför de tog ungarna så tidigt vet jag inte). Men bör hon äta välling eller så? Nu har hon mat för katter som är 6-12 v.
Knaprisar (det hon äter mest av) och mjukmat.
 
Sv: Omhändertagande av undernärd övergiven kattunge

Lånar din tråd lite

Hämtade min katt igår, 8 v gammal (varför de tog ungarna så tidigt vet jag inte). Men bör hon äta välling eller så? Nu har hon mat för katter som är 6-12 v.
Knaprisar (det hon äter mest av) och mjukmat.

Skulle du hämta en fyra veckors hundvalp?




Inte välling, de ska fortfarande få den lilla mängd mjölk de dricker i den åldern av sin mamma! Alt mjölkersättning.
 
Sv: Omhändertagande av undernärd övergiven kattunge

Lånar din tråd lite

Hämtade min katt igår, 8 v gammal (varför de tog ungarna så tidigt vet jag inte). Men bör hon äta välling eller så? Nu har hon mat för katter som är 6-12 v.
Knaprisar (det hon äter mest av) och mjukmat.

Varför hämtade DU kattungen när hon är för liten för att flytta? Frågade du inte när du hämtade henne varför hon skulle flytta redan nu?
Det står att kattungarna inte får lämna mamman förrän de är 12 veckor,men också att de inte får lämna uppfödaren innan de är 12 veckor.
 
Sv: Omhändertagande av undernärd övergiven kattunge

Jag har redan informerat om det i annan tråd innan hämtningen skedde men det var väl jobbigt att lyssna på det örat. Bara att hoppas att kisse växer upp till en normal och frisk katt ändå.
 
Sv: Omhändertagande av undernärd övergiven kattunge

Jag hade väntat lite med avmaskningen så att hon kommer igång att äta ordentigt.
Maskmedel kan ge magknip och då vill liten inte äta och det är ju dumt nu när hon redan är mager.
Jag hade köpt mjölkersättning och mjukmat och kattungemat och gett henne så mycket hon vill äta.
Torrfoder kan ni alltid ha framme.

Ni kan också ge låglaktosmjölk om hon verkar vara över 8 veckor.
 
Sv: Omhändertagande av undernärd övergiven kattunge

Jag har redan informerat om det i annan tråd innan hämtningen skedde men det var väl jobbigt att lyssna på det örat. Bara att hoppas att kisse växer upp till en normal och frisk katt ändå.

Nej men jag har annat att göra än att sitta på buke hela dagarna.
Förövrigt så hämtade jag henne inte hos uppfödaren utan hos min bror dit de andra ungarna också flyttat. Det var alltså min bror och hans sambo som sade att de bara var 8 v. Men nu när jag fått hem henne så tycker jag och andra som sett henne att hon är för stor för att vara så ung. Bild kommer bara jag hittar min kamera.
 
Sv: Omhändertagande av undernärd övergiven kattunge

Lånar din tråd lite

Hämtade min katt igår, 8 v gammal (varför de tog ungarna så tidigt vet jag inte). Men bör hon äta välling eller så? Nu har hon mat för katter som är 6-12 v.
Knaprisar (det hon äter mest av) och mjukmat.
Jag undrar också om du skulle hämta en 4 veckors hundvalp :crazy:

Det är ett lagbrott att skilja ungarna från mamman så tidigt, hur man kan stödja det övergår mitt förstånd.
 
Sv: Omhändertagande av undernärd övergiven kattunge

Nej men jag har annat att göra än att sitta på buke hela dagarna.
Förövrigt så hämtade jag henne inte hos uppfödaren utan hos min bror dit de andra ungarna också flyttat. Det var alltså min bror och hans sambo som sade att de bara var 8 v. Men nu när jag fått hem henne så tycker jag och andra som sett henne att hon är för stor för att vara så ung. Bild kommer bara jag hittar min kamera.

Okej, men det hade faktiskt varit att föredra att åtminstone ungarna alla bodde tillsammans tills de var 12 veckor. Perioden 8-12 veckor gör mycket för kattens framtida utveckling, sedan ska de ju ha sin andra vaccinering vid 12 veckor innan de flyttar så de slipper dåligt immunförsvar.
Men hoppas allt går bra nu och vi ser gärna bilder. :)
 
Sv: Omhändertagande av undernärd övergiven kattunge

Ja visst är det absolut bäst så.

Hon äter som en häst, går på lådan, busar och rejsar järnet hemma:D så bra mår hon. Men vet ska kontaktas för vaccinering, öronmärkning osv innan hon får gå ut. Nu går hon ut i sele och koppel på gården bara
 
Sv: Omhändertagande av undernärd övergiven kattunge

Jag skulle ringa vet för att få de allra bästa tipsen.
Gjorde jag när vi fick kattungar och den ena inte verkade "ta sig". Det enda syskonet blev snabbt dubbelt så stor:o
Den kom inte åt att äta och blev därför trött och allt blev en ond spiral.
Jag köpte på inrådan av vet mjölkersättning till katt och matade den några gånger om dagen tills den blev stark nog att tutta på mammsen själv.
(man fick världens sötaste nappflaska till :love:)

Hälsa din syster att hon är en riktig hjälte by the way :bow:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp