omöjligt att hitta foderhäst?

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Pincushion
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 786
P

Pincushion

Nu ger jag snart upp! Jag har letat och letat men det känns helt tomt på foderhästar på westernfronten. De som finns verkar vara väldigt unga och ska ridas in eller av någon ras jag inte är intresserad av. Så jag tänkte höra med er här inne, har ni någon eller känner ni någon som behöver ha ett litet hästuppehåll ett tag framöver (ev senare köp)?

Eller om ni har lite tips på vart jag kan vända mig?

Sv: omöjligt att hitta foderhäst?

Personligen har jag svårt att förstå varför någon skulle vilja lämna bort (eller för den delen ta emot) en häst på foder under längre tid?

Måste vara lite dum, eller så har jag bara sett för mycket för att lita på andra.

Medryttare är en annan sak.

har själv blivit erbjuden att rida annans häst, men tackat nej, dels för att jag inte är tränare, utan amatör, och dels för att risken är för stor. Det händer alltid något med hästarna, och då kan det bli struligt med ägaren, om vi inte kommer överens osv. Vill inte riskera vänskapen för det.

Bättre att äga sin egen häst, då gör man som man vill, med träningar, tävlingar, hästhållning etc etc. Och det arbete jag lägger ner, och den enrgin, omtanke och t o m kärlek jag investerar, kommer mig och min häst tillgodo. Kan bli surt om el när ägaren säger att "nu vill jag ha hästen tillbaka". :cry:

Så mitt tips till dig är att du bestämmer dig för vad du vill ha för häst, åker och scannar marknaden, lägger undan pengar, och slår till! LYCKA TILL.

Personligen har jag svårt att förstå varför någon skulle vilja lämna bort (eller för den delen ta emot) en häst på foder under längre tid?

Måste vara lite dum, eller så har jag bara sett för mycket för att lita på andra.

Medryttare är en annan sak.
Det kan vara så att livssituvationen ändras och man måste låna ut eller sälja. Jag föredrar då att låna ut.

nja. så tycker inte jag att man ska se på saken. Har haft foderponnier i omgångar tidigare och det har alltid funkat super och då har det varit tidsbestämmt.

anledningen till att jag just nu söker foderhäst är för att jag vet med säkerhet att jag kommer kunna ha häst i cirka 1½-2 år fram och då känns det nästan bara dumt att köpa häst för att sen behöva sälja den igen.

Jag själv hade med glädje fått ut ett par av mina hästar till någon seriös ryttare. MEN som ägare har även jag stora krav på ryttaren. Det är inte bara fodervärden som kan ställa krav, utan ska jag "låna" ut en häst som jag har betalat dyra pengar för, ska det också ge resultat på hästen. Bara ut och "skogsmulla" i skogen tycker inte jag är lönt att riskera skador för. Men en seriöst satsande "tävlingsryttare" som kanske inte just nu vill ha en egen häst men som vill ut och skaffa sig erfarenhet, skulle jag med glädje ha ett samarbete med.
Eftersom jag inte själv har tävlingsnerver så vore ett sådant samarbete kanon!
Så vet ni någon eller om ni själva är intresserade så hör gärna av er!:laugh:

Jag antar att du är ute efter en quarter, och de flesta som investerat i en quarter antar jag vill träna och tävla själv...

Det finns ju inte sååå många westerntränade hästar i landet (än!) vilket ju gör det lite svårare, men den som söker skall finna!!!!;)

Bättre att äga sin egen häst, då gör man som man vill, med träningar, tävlingar, hästhållning etc etc. Och det arbete jag lägger ner, och den enrgin, omtanke och t o m kärlek jag investerar, kommer mig och min häst tillgodo. Kan bli surt om el när ägaren säger att "nu vill jag ha hästen tillbaka". :cry:

visst är det så, men varje baksida har också en framsida!;)

Jag funderar själv på att se om det går att hitta en trevlig quarter valack att ta på foder medans min 1åring växer upp.
Först och främst för att komma ut på tävlingsbanan, så att jag har lite mer kött på benen när min egen blir tillräckligt mogen för att tävlas.:)

jag har en dam jag inte har tid för ;) intresserad ?

OK, då förstår jag bättre!
Jo, det kan vara svårt att sälja, om man själv inte har möjlighet en period. Men jag hade ändå försökt ordna medryttare i första hand...

Om jag lämnar min häst till träning och tävling, då definierar jag det inte som "fodervärd", utan då är min häst i träning. Beroende på hur duktig den tävlande är, så kan ju min "kostnad" för denna träning variera...

Nu ger jag snart upp! Jag har letat och letat men det känns helt tomt på foderhästar på westernfronten. De som finns verkar vara väldigt unga och ska ridas in eller av någon ras jag inte är intresserad av. Så jag tänkte höra med er här inne, har ni någon eller känner ni någon som behöver ha ett litet hästuppehåll ett tag framöver (ev senare köp)?

Eller om ni har lite tips på vart jag kan vända mig?

Ja visst är det svårt att hitta en häst som lever upp till ens krav att ha på foder, men ge inte upp, den finns säker där ute:bump:
jag hade en väldig tur när jag hittade min nuvarande foderhäst. har en unghäst hemma och behövde ha något att rida på tills han är klar. jag hade helt enkel stenkoll på alla häst sidor, och en dag såg jag denna lilla underbara quarter på annons här på buke :banana:

hahaha detta var eg ett helt onödigt inlägg :rofl:men det ja ville få fram e att dom små guld klimparna finns där ute:bump:

Lycka till!!

Ja visst är det svårt att hitta en häst som lever upp till ens krav att ha på foder, men ge inte upp, den finns säker där ute:bump:
jag hade en väldig tur när jag hittade min nuvarande foderhäst. har en unghäst hemma och behövde ha något att rida på tills han är klar. jag hade helt enkel stenkoll på alla häst sidor, och en dag såg jag denna lilla underbara quarter på annons här på buke :banana:

hahaha detta var eg ett helt onödigt inlägg :rofl:men det ja ville få fram e att dom små guld klimparna finns där ute:bump:

Lycka till!!

haha, nej det var inget onödigt inlägg. det gav ju hopp! :) vad har du fått tag på för quarter då? Tävlar ni? :)

Hahaha så bra då!!
Grand är en 8 årig quarter vallack efter Okies Catalyst, han e väl mest utbildad i reining men även lite trail. Tanken var väl att vi skulle tälva lite nu i vår och under sommaren men dessvärre så skadade han sig ganska rejält för ca 2 månader sedan. Det har långsamt blivit bättre och nu är han nästan helt hundra så jag ska snart sätta igång honom igen:bump: (längtar sjukt mycket)

Men jag måste säga att jag tycker att det är ett väldigt bra alternativ att ha häst på foder, hittils så har det fungerat väldigt bra med samarbetet mellan mig och ägaren. Hade en annan häst på foder tidigare och honom hade jag i 8 år.

Vad är det för häst du är på jakt efter så kan jag hålla ögon och öron öppna!!:banana:

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 963
Senast: ildiko
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 770
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 598
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 152
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V