Omöjligt sadelläge?

Seabaz

Trådstartare
Vad för typ av sadel lägger man på en häst som är såå mycket högre i bak än den är i fram?
Alla sadlar (western) åker fram och sitter över bogbladen efter ett tag?

Jag har alltid varit lite emot att använda mig av olika paddar och underlägg men detta går över mitt förstånd!

Har pratat med många och läst på internet om diverse revolutionerande sadelpaddar men som jag sa, är det verkligen vägen att gå?
 
Nu letar du Westernsadlar till denna va?

Engelska sadlar har ju de mer svängda modellerna med små rundbossor som var populärare förr i tiden, som kan passa dessa ryggar (eller nyare sadlar med tunna bossor baktill, givetvis). Stubben och Passier bl a.

Men Westernsadlar har jag ingen koll på.
 
Håller med @caballus - är det engelska sadlar går det ju oftast att lösa. En Westernsadel lär bli mycket svårare.
Prova att fråga westernfollket under forumet ”övriga grenar” ?
 
Nu är jag ingen expert på westernsadlar men är inte westernsadlar för araber kortare och mer svängda i bommen? Kanske värt att pröva om ni inte redan gjort det?
 
Westernsadlar som är mer utsvängda bak brukar ge lite utrymme, Typ Crates arabian.
Har en häst som är smal fram. Har köpt en pad med extra stoppning bakom bogbladet, där hon också saknar muskler. Nu glider den inte fram längre, men vi behöver en bredare sadel.

Jag har inte heller gillat det med paddar, men det här känns bra.
 
Westernsadlar som är mer utsvängda bak brukar ge lite utrymme, Typ Crates arabian.
Har en häst som är smal fram. Har köpt en pad med extra stoppning bakom bogbladet, där hon också saknar muskler. Nu glider den inte fram längre, men vi behöver en bredare sadel.

Jag har inte heller gillat det med paddar, men det här känns bra.

Vad för pad är det som har stoppning bara Bakom bogbladen?
De jag hittat har extra stoppning över bogbladen eller över hela ryggen?
Vill helst ha memory foam stoppning.
Jag har provat pad där man kan lägga i olika ilägg men iläggen är utformade fel tycker jag samt är i hård filtmaterial.

Jag har provat omkring 15 olika sadlar. Har en svängd sadel, rätt bred. Men den hamnar i nedförsbacke och är för bred och hamnar på bogbladen.

Har just fått hem en ny pad med memory foam men tyvärr är det över hela paden... så fort svårt att hitta en w-sadel som ör mer uppbyggd fram (?)
 
Vad för pad är det som har stoppning bara Bakom bogbladen?
De jag hittat har extra stoppning över bogbladen eller över hela ryggen?
Vill helst ha memory foam stoppning.
Jag har provat pad där man kan lägga i olika ilägg men iläggen är utformade fel tycker jag samt är i hård filtmaterial.

Jag har provat omkring 15 olika sadlar. Har en svängd sadel, rätt bred. Men den hamnar i nedförsbacke och är för bred och hamnar på bogbladen.

Har just fått hem en ny pad med memory foam men tyvärr är det över hela paden... så fort svårt att hitta en w-sadel som ör mer uppbyggd fram (?)

Jag får lägga padden en bra bit längre bak än jag brukar för att den ska hamna bakom bogbladet. Blir bara att den precis sticker ut under sadeln där fram. Har den här: https://westernhorsemen.dk/pads-blankets-38/mustang-correctfit-saddle-pad-32-x-31-7287.html
 
Vad för typ av sadel lägger man på en häst som är såå mycket högre i bak än den är i fram?

Om hästen är högre i bak så gör det väl per automatik att sadeln åker framåt.

Det som om möjligt kan stoppa sadeln är väl bogbladen och det vill man ju inte.

Jag hade själv en sådan häst och det fick bli svanskappa på dressyrsadeln, hoppsadl generellt o den jag hade ( santa creuz) hade ortspetsen lite längre in o högre upp så det var bara mjukdel som låg över bogbladet.
 
Det finns olika riggningar som man kan ta till (hur gjorden fästes och var) för att avhjälpa problemet. Olika sadlar kan ha olika riggningar och då finns det olika lösningar på det. Exempelvis ha tie strap som ett "V" där den även går bak till bakre d- ringen. Går att googla på och borde finnas en del på youtube.
Däremot så "ska" ju en westernpadd ha rejäl stoppning, eftersom den inte har bossor som andra sadlar och då kan det hjälpa till med passformen till viss del.

Men generellt så behövs ju en sadel som passar och sen undrar jag om det är hållbart att ha en häst som är så pass överbyggd i en turridningsverksamhet.
Sagt i all välmening, risken är att den snart börjar kosta pengar. :)
 
Det finns olika riggningar som man kan ta till (hur gjorden fästes och var) för att avhjälpa problemet. Olika sadlar kan ha olika riggningar och då finns det olika lösningar på det. Exempelvis ha tie strap som ett "V" där den även går bak till bakre d- ringen. Går att googla på och borde finnas en del på youtube.
Däremot så "ska" ju en westernpadd ha rejäl stoppning, eftersom den inte har bossor som andra sadlar och då kan det hjälpa till med passformen till viss del.

Men generellt så behövs ju en sadel som passar och sen undrar jag om det är hållbart att ha en häst som är så pass överbyggd i en turridningsverksamhet.
Sagt i all välmening, risken är att den snart börjar kosta pengar. :)
Ja det sista du nämnde där är väl lite var vi är idag, men jag har inte givit upp hoppet än! :)
 
Det hade nog gått att modifiera en svanskappa men är det inte fruktansvärt obehagligt för hästen om det dras i den hela tiden under ridtur?
Nja, jag tror ju att det är värre att sadeln åker fram och trycker. Om sadeln hålls tillbaka får ju hästen dessutom möjlighet att sätta muskler runt manken så att den ligger bättre på sikt. Men det vill ju till att svanskappan sitter rätt förstås.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 617
Senast: Lhas
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 733
Senast: lillamy73
·
Utrustning Vad tusan har ni för westernsadlar till era överbyggda hästar? Vi har en quarterhäst som är överbyggd bak och alla sadlar åker fram...
Svar
0
· Visningar
420
Senast: Seabaz
·
Utrustning Har en häst som jag söker western sadel till. Hon är smaaal över manken/saknar muskler (ska jobbas just för att sätta mer muskler över...
Svar
1
· Visningar
771
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp