Omplaceringshund

turbofling

Trådstartare
Jag funderar på att skaffa mig en liten vovve. Känner mig lite ensam i min lägenhet och saknar hundarna hos mamma och pappa. Jag känner att jag har lite svårt att ha en valp och funderar därför på att ta hand om en omplaceringshund. Vart ska jag vända mig för att få tag på en som inte fartit allt för illa, utan en där tex familjen fått allergi?

Jag vill gärna ha tips på ras.
*Det ska vara en lite mindre hund (bor i en stor 1:a)
*Tycka om att motionera och gärna hänga med till stallet, men inte heller en ras som blir "galen" om den får lite mindre motion ngn enstaka dag

Mina föräldrar har tollare, så jag är van vid tuffa hundar men de är lite för aktiva för att passa mig.
 
Senast ändrad:
Sv: Omplaceringshund

Kan en 3 årig Welsh Corgi cardigan tik vara nåt? En trevlig hund som måste omplaceras då hon inte riktigt passa in i flocken hemma.

Hör av dig om det låter intressant så kan jag förmedla kontakten.
 
Sv: Omplaceringshund

Många uppfödare får tillbaka hunden vid familjeproblem, kolla de raser och uppfödare som du är intresserade av om de inte har något. :idea: Vår ena hund kom från uppfödare för omplacering. :love:
 
Sv: Omplaceringshund

kollade på sidan nyss men jag hade fel det finns inte mycket där längre...
 
Sv: Omplaceringshund

Mina omplaceringar har jag hittat via nätet.

Första via alltomhundar, där den var på annons. Den andra annonserade JAG på alltomhundar och fick svar. Och den tredje via blocket.se.

Nu har jag specifik ras som det inte direkt kryllar av, men jag hade kunnat hitta femtiofjorton hundar medan jag letade mina, det var himla mkt annonser.

Sen kan man få ha tålamod och dagligen/veckovis kolla av annonser under rätt lång tid innan RÄTT annons dyker upp (tiken 'sökte' jag efter i 1½ år..).

Samtliga mina var normala, välhanterade hundar utan 'problem'. De skulle helt enkelt pensioneras och trivdes inte som pensionärer i ett aktivt tävlingshem (jag har kapplöpningsgreyhounds) och det var därför de omplacerades. Sen får man ju ta att man antagligen får lägga ner en hel del träning för att få hunden som man vill, men grundfostran och grundhyfs finns ju där.
 
Sv: Omplaceringshund

Jag letade ny hund till familjen och vände mig till hundfrämjandet. Efter 3 dgr så ringde de mig men hunden i fråga var inget vi kände för att ta. Härom dagen så fick vi nys på en annan omplaceringshund , en tik 13 v som vi hämtade igår. Hade iof tänkt mig något äldre men denna tjej kommer nog att passa oss perfekt då hon är en entelbucher sennen :love:
Gå in på vovve.net, där fanns massor av omplaceringsfall
Lycka till :)
 
Sv: Omplaceringshund

Tack för alla svar! Jag har hittat lite på sidorna ni tipsat om, men inte hittat ngt som passar. Jag kommer hålla koll på sidorna om det dyker upp ngt. Jag har annars möjlighet att skaffa en valp till sommaren så det är också ett alternativ.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 176
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 277
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 943
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 164
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp