Omskärelse av små pojkar (1,5 år)

Nussikan

Trådstartare
Är detta lagligt i Sverige? Jag vet att det är många som gör det på sina små pojkar här i Sverige, men jag har för mig att jag har hört att detta blivit olagligt, har jag fel? Vart vänder dom sig isf?

(Vet inte om tråden ska ligga här, men om den passar bättre någon annan stans så får moderatorn flytta den)

Sv: Omskärelse av små pojkar (1,5 år)

Är det fortfarande "misshandel" om pojken är bedövad anser du?

Enligt svensk lag är det inte misshandel dock ( bara poängterar )

Senast ändrad:

Fullständigt onödigt ingrepp = misshandel.

Inte så att man har bedövning tills det har läkt helt.

Det är din personliga definition av handlingen.

Det är inte den lagstadgade definitionen ( det var bara det jag ville påpeka ) :)

Hurvida omskärelse är onödig eller inte är en intressant diskussion dock.

Jag har iallafall för mig att det inte får utföras av lekmän längre som förut gjordes, utan att det ska ske av legitimerad läkare. Själv måste jag säga att det borde vara förbjudet att utföra ett kirurgiskt ingrepp som inte är av medicinsk nödvändighet på en individ som inte är myndig. Liksom kvinnlig omskärelse är förbjuden i Sverige enligt lag så borde motsvarande gälla för männen.

Om barnet är 1,5 år borde det vara muslimskt. Var de vänder sig vet jag inte.

Judiska pojkar omskärs på åttonde dagen och judiska församlingen har en speciellt utbildad person för detta. Han är så vitt jag vet laglig.

Kvinnlig omskärelse har inget med någon religion att göra.

Den här diskussionen har vi kört 7-8 gånger, tror jag.

Är detta lagligt i Sverige? Jag vet att det är många som gör det på sina små pojkar här i Sverige, men jag har för mig att jag har hört att detta blivit olagligt, har jag fel? Vart vänder dom sig isf?

Det kan ju knappast vara olagligt som sådant eftersom det finns medicinska skäl.

Det kan ju knappast vara olagligt som sådant eftersom det finns medicinska skäl.

Nu är det ju lagligt, men det bör vara fullt möjligt att lagstifta mot könsstympning utan att man förbjuder operationer som görs i medicinskt syfte. På djurrsidan finns ju ett generellt förbud mot kirurgiska ingrepp utan medicinskt syfte, men man gör undantag för kastrering. Kupering är olaglig, men det är lagligt att amputera (dvs. kapa en svans eller operera öronen om det föreligger medicinskt skäl för det).

Man kan således förbjuda könsstympning (kalla det omskärelse utan medicinska skäl om ni vill), men det kan fortfarande vara lagligt att utföra ingreppet om ett medicinskt skäl föreligger.

Kvinnlig könsstympning är olaglig i Sverige, men myndiga kvinnor får pierca könsorganet eller gå till en plastikkirurg och fixa till muttan av rent estetiska skäl så där behövs inte ens medicinska skäl för att göra ingrepp.

Alla mina tre bröder blev omskurna som i stort sett nyfödda (de var väldigt små i alla fall, någon vecka kanske?). Jag tror min pappa är omskuren, men jag vet inte. Mina föräldrar (helt vanliga svenskar, ingen religion inblandand) gjorde valet av hygieniska skäl har jag för mig.

Det finns ju belägg för att omskurna män = lägre förekomst av livmoder(hals?)cancer hos kvinnor. Det är inget lidande inblandat med en omskuren penis. I mina ögon ser det snyggt ut och jag vet vuxna män som själv tar beslutet att bli omskurna pga ökad njutning och bättre hygien. Dessutom ser ju en omskuren penis större ut.

I tex USA är det ju jättevanligt att pojkbebisar blir omskurna, oavsett religion.

Alla mina tre bröder blev omskurna som i stort sett nyfödda (de var väldigt små i alla fall, någon vecka kanske?). Jag tror min pappa är omskuren, men jag vet inte. Mina föräldrar (helt vanliga svenskar, ingen religion inblandand) gjorde valet av hygieniska skäl har jag för mig.

Det finns ju belägg för att omskurna män = lägre förekomst av livmoder(hals?)cancer hos kvinnor. Det är inget lidande inblandat med en omskuren penis. I mina ögon ser det snyggt ut och jag vet vuxna män som själv tar beslutet att bli omskurna pga ökad njutning och bättre hygien. Dessutom ser ju en omskuren penis större ut.

I tex USA är det ju jättevanligt att pojkbebisar blir omskurna, oavsett religion.

Fast personligen kan jag inte tro att naturen skapat våra kroppar på det viset att det skulle vara bättre att vi hittar på egna lösningar. Förhudens funktion är att skydda.

Smurfa runt lite så kan du finna att omskärelse (även korrekt utförd) visst kan medföra lidande. Det finns även medicinska fördelar med att behålla förhuden.

Om den "minskade risken" för livmoderhalscancer kan du läsa här.

Intressant citat från artikeln:

Despite the reported benefits of circumcision, the most common reason for doing it is that the father was circumcised.

Om barnet är 1,5 år borde det vara muslimskt. Var de vänder sig vet jag inte.

Judiska pojkar omskärs på åttonde dagen och judiska församlingen har en speciellt utbildad person för detta. Han är så vitt jag vet laglig.

Kvinnlig omskärelse har inget med någon religion att göra.

Den här diskussionen har vi kört 7-8 gånger, tror jag.

Ja men diskussionen lär fortsätta till denna idioti som ursäktas med religion förbjuds helt. Om det så krävs 100 diskussioner.

Ja, där kommer vi aldrig att komma överens.

nej troligen inte.

Jag tar inte hänsyn till religion helt enkelt. Jag tycker inte att saker sóm annars inte skulle accepteras blir mer accepterade bara för att man hänvisar till religion.

De som vill omskära sig, både kvinnor och män, kan göra det när de fyllt 18.

Sen är det ju så att det ofta tar tid att förändra saker så att diskussionen redan förts många gånger innan gör inte att man inte kan ta den igen.

Precis, en bra medelväg är väl att som för all annan skönhetskirurgi ha en 18års gräns.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får... 6 7 8
Svar
148
· Visningar
10 950
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 878
Senast: 13579vas
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
806
Senast: Lillefrun
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 965
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka