Omstoppningsbar sadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare lva
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 853

lva

Trådstartare
Hur vet man om en sadel är omstoppningsbar eller inte? Måste man ta den till en sadelmakare, eller kan man själv se det på sadeln?

Om sadeln är lite för rak i bossorna - dvs svänger upp för lite bak - kan man då be en sadelmakare att ta ur en del av stoppningen och ev sy in bossorna lite så de blir mer uppsvängda? Jag har äntligen hittat en sadel som jag sitter bra i och som ligger bra på min häst, sånär som på att bossorna ser onödigt tjocka ut bak. Stoppningen är mjuk och fin, men jag är ändå rädd att det kommer att orsaka skav eller annat obehag om jag inte gör något åt det. Hästen har kort rygg.

Hoppas det går att förstå den sista frågan.

Sv: Omstoppningsbar sadel?

Du menar att kilbossorna är för långa för hästens rygg?
Du kan ju höra med en sadelmakare...

Du brukar kunna känna vad det är för stoppning i sadeln själv. dels genom att stryka längs undersidan av bossorna. Ullen ska vara jämn men känns ändå "ojämnare" än om det är latexpaneler. Sen kan man stoppa in fingrarna under bossorna via kanalen, där finns det en öppning där man kan känna om det är ull, eller paneler den är stoppad med.
Hoppas du förstår förklaringen! ;)

Är sadeln stoppad med paneler finns det inte så mycket man kan göra, antingen får man skicka sadeln till fabriken och byta ut panelerna, eller kan sadelmakaren "bulla upp dem" med en filtskiva, men det lösningen är inte så bra...

Kilbossorna är liksom inte raka, utan svänger lite neråt längst bak. Helst skulle jag vilja få till en "korsning" mellan kil- och rundbossa. Med rundbossor glider sadeln i sidled, så det funkar inte, men dom här bossorna verkar vara lite för höga eller vad man ska säga. Ska kolla med en sadelmakare om det går att fixa, för nu har jag lyckats reda ut att sadeln är omstoppningsbar. Tack för svaren!

Men då är sadeln för rak för hästen, alltså passar den inte. Ibland kan det funka att justera stoppningen, men det beror till stor del på bommen. Är bommen helt rak så funkar det inte, är bommen lite svängd (och jag antar att din häst har en lite svängd rygg eller har den svankrygg?) så kan det funka beroende av hur din häst ser ut.
Vad är det för märke på sadeln?
Har en dipl. sadelutprovare godkänt sadeln?

Osäker på vad en sadelmakare kan göra med en sån sadel. Det låter som att sadeln är för rak för hästen. Det är ju inte bara "mjukdelarna", dvs bossorna som avgör det utan bommen..
Mitt tips är att du istället tar ut en sadelmakare som får kolla om hästen verkligen kan ha sadeln till att börja med och sen gå vidare från det!

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 196
Senast: super
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 960
Senast: caballus
·
Utrustning Hoppas det finns någon som är riktigt duktig på olika ullstoppningar här! Jag har en superduper känslig, riktig prinsessa på ärten...
Svar
15
· Visningar
1 731
Senast: caballus
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 064
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka