Omväxling - gladtråd - piaff

true_blue

Trådstartare
- Som omväxling vill jag skriva att för två veckor sen började vi leka med trampet på en häst jag hjälper till att träna. Det stora problemet har varit lugnet.
Vi har lagt allt sånt åt sidan i mer än ett år. Och så i förrgår tränade vi igen, och den riktiga piaffen började komma, lugn och bärig. Mycket beröm och långa tyglar. Gissa om pållen blev stolt! Sååå härligt att se när hästen förstår vad den gör och verkligen blir nöjd med sig själv. :banana:/:cool:

Sv: Omväxling - gladtråd - piaff

Kan du inte på ett pedagogiskt sätt då besriva lite lätt hur ni "leker fram" trampet. Det är ju ofta många såna trådar som startas och frågar om just det.

Mvh

IH

ohhhh ---- tuff beställning! Men om du verkligen vill - så ska jag jobba på det! Men inte just nu, måste vara mer koncentrerad! :angel:/:cool:

:devil: Jag är tuff...

Men jag vill samtidigt gratulera till framstegen och längtar efter när du även får dem under uppsittning.

Mvh

IH

jodå, det var uppsuttet, men min elev som red. - det är egentligen ÄNNU roligare!...

Vad härligt! Grattis!!

Vore kul att se också, anonymt förstås om du inte rider själv.

Det fanns en spännande tråd om tramp på klassisk förr (inte den som pågår nu, det finns väl fler) med bra tips och tankar. :idea:

Så roligt! Antar att eleven var jublande glad också?

Själv bjöds jag på tramp på en av våra senare kurser, på min f d häst. I gränsen mellan "fram" och "tillbaka" (ffa tyngdpunktsmässigt) kom det tramp. Den lille hästen växte 10 cm efteråt kändes det som och var alldeles supernöjd med sig själv, kollade på "publiken" (dvs de närmast sörjande) som för att säga "såg ni mig, såg ni mig?".

Kan du inte på ett pedagogiskt sätt då besriva lite lätt hur ni "leker fram" trampet. Det är ju ofta många såna trådar som startas och frågar om just det.

Mvh

IH

Jag har bevakat denna tråd då jag längtat efter en diskussion och att få dela erfarenheter.....

Var är T_B :cool: ?? Du börjar :angel:

Jag har bevakat denna tråd då jag längtat efter en diskussion och att få dela erfarenheter.....

Var är T_B :cool: ?? Du börjar :angel:

*Schhhh* Vi får ha tålamod. Hon sitter säkert dag och natt just nu och skriver på en 596 sidor lång avhandling, som vi kan ha som kurslitteratur sen :idea:

*viskar...och börjar lite smått...jag började när min var 4 såsom Kyra beskriver i sin bok ABC för hand...*

*Schhhh* Vi får ha tålamod. Hon sitter säkert dag och natt just nu och skriver på en 596 sidor lång avhandling, som vi kan ha som kurslitteratur sen :idea:

Nejdå - men helgen har varit knökfull med aktiviteter.

Det här stoet är en sån där ångvält i sitt grundtillstånd. Massor av aktivitet - vilket tidigare tränare tyvärr använde innan hästen satt ihop. Med en blank stång kan man få "trav på stället" ganska lätt.

Så det jag gjorde först var att införa kandar för att få precision och gradvis övergång till att använda bridongen. Idag kan man ta halvhalter på sits och bridong. (Hade det varit en grön häst hade inte kandaret behövt komma på. Men denna hade lärt sig lite tokigt.)

Sen handlade det om att träna styrkan och smidighet och inte kompromissa. Övergångar som är övergångar och inte avbrott, åt båda hållen. Jag gillar att träna skolor och när hästen visat "god vilja" några steg låta den länga ut huvud och hals.

Vanliga grundövningar på volter - öka och minska volt och tempo och rakrikta och kontraställa på volterna... allt fungerar - somt bättre vissa dagar. Traven började bli bättre, taktmässig och reglerbar, galoppen ändrades från att låta som kavallerichock till knappt hörbart när alla bakben var med.

Efter mycket traggel började öppnan att fungera bra, och då vågade vi försöka rakrikta och be om halvhalt med sitsen... två veckor efter första försöket kom en riktigt ärligt lätt framdel med bibehållen aktivitet - det var det försöket som jag skrev om.

En annan förutsättning är att ryttaren jobbat upp bättre styrka i sin mellandel och hittat sin högerskänkel. mm småsaker som jag inte kan låta bli att tjata om....:) mvh/:cool:

Nejdå - men helgen har varit knökfull med aktiviteter.

Det här stoet är en sån där ångvält i sitt grundtillstånd. Massor av aktivitet - vilket tidigare tränare tyvärr använde innan hästen satt ihop. Med en blank stång kan man få "trav på stället" ganska lätt.

Så det jag gjorde först var att införa kandar för att få precision och gradvis övergång till att använda bridongen. Idag kan man ta halvhalter på sits och bridong. (Hade det varit en grön häst hade inte kandaret behövt komma på. Men denna hade lärt sig lite tokigt.)

Sen handlade det om att träna styrkan och smidighet och inte kompromissa. Övergångar som är övergångar och inte avbrott, åt båda hållen. Jag gillar att träna skolor och när hästen visat "god vilja" några steg låta den länga ut huvud och hals.

Vanliga grundövningar på volter - öka och minska volt och tempo och rakrikta och kontraställa på volterna... allt fungerar - somt bättre vissa dagar. Traven började bli bättre, taktmässig och reglerbar, galoppen ändrades från att låta som kavallerichock till knappt hörbart när alla bakben var med.

Efter mycket traggel började öppnan att fungera bra, och då vågade vi försöka rakrikta och be om halvhalt med sitsen... två veckor efter första försöket kom en riktigt ärligt lätt framdel med bibehållen aktivitet - det var det försöket som jag skrev om.

En annan förutsättning är att ryttaren jobbat upp bättre styrka i sin mellandel och hittat sin högerskänkel. mm småsaker som jag inte kan låta bli att tjata om....:) mvh/:cool:

I helgen kände jag ett embryo till början till detta via övergångar övergångar, halvhalter, till slut med enbart mkt lätt sätesinverkan.

Tidigare har jag provat enligt tips på klassisk men detta var mer lätt o mjukt och med bättre fjädrande bakdel.

Lite OT men jag har fått tips att i övergångar neråt samt halvhalt tänka en aning aning sänka hälen, samt tvärtom i tempoökningar och det fungerar faktiskt otroligt bra. Det blir samma resultat i sätet som andra sätt att göra övergångar o halvhalter, tycker jag men att tänka så underlättar, det blir inte mer inverkan än nödvändigt. Dvs mycket lätt inverkan men mycket respons från hästen.

I helgen kände jag ett embryo till början till detta via övergångar övergångar, halvhalter, till slut med enbart mkt lätt sätesinverkan.

Vad trevligt ! Tror att du kan vidare andvända bollsätet för att få pålle att fortsätta med energi och rida varje steg med hälarna som du beskrev när du nästan går ner från trav till skritt.

Bara nåt-några steg för att sen släppa fram igen och då gärna en bra arbetstrav med lättridning för att förstärka "arbete-beröm (genom att få gå fram)"...när dom lär sig att de måste anstränga sig före berömet brukar dom bli väldigt arbetsvilliga !

Viktigt att hästen får möjlighet att röra sig-trampa framåt när man tränar-leker fram detta...huvudsaken att halvhalterna går igenom till bak som samlande och att allt ska fokuseras till att tänka framåt.

Lite OT men jag har fått tips att i övergångar neråt samt halvhalt tänka en aning aning sänka hälen, samt tvärtom i tempoökningar och det fungerar faktiskt otroligt bra. Det blir samma resultat i sätet som andra sätt att göra övergångar o halvhalter, tycker jag men att tänka så underlättar, det blir inte mer inverkan än nödvändigt. Dvs mycket lätt inverkan men mycket respons från hästen

Vad roligt att det fungerar :)

Hmmm...inte riktigt den avhandling jag väntade på :)
Inte mycket att kunna diskutera runt då du inte skrivit på vilket sätt, vilka hjälper som andvändes :cry:

Jag fortsätter att vänta snällt :angel:

Ja det var ju inte alls meningen egentligen, utan blev liksom följden av jobbet med övergångarna och att verkligen känna hur halvhalterna gick igenom trots verkligen minimal inverkan. Bara ett par steg, sen fram, men det härliga var att det liksom bara kom med det arbetet. Vi har ju haft lite virus och tagit det lugnare så nu först har det känts som om vi kan jobba igen och egentligen får vi nog vänta med de kraven. Men det var lite dåligt med att dela erf i tråden så jag ville bidra lite bara.

Har dina råd med mej, :) :bow:

Ang hälarna är det väldigt lite, men hjälper mej som lätt överdriver på en känslig häst att minimera:idea: Och då hinner jag med bättre och får bättre samordning:idea:

Inte så mycket hjälper - som Flashlight skriver - halvhalt med aktivitet, Det riktiga ARBETET, grunden att kunna hålla en timad halvhalt och bibehålla aktiviteten, med ryggen i arbete - det finns i bakgrunden och har egentligen hållit på i ett år.
När styrkan sen finns vågade vi testa - med lite mer i mellandelen - be om steg på stället.

Lite roligt faktiskt att försöka beskriva "steg-för-steg" mvh/:cool:

Hmmm...inte riktigt den avhandling jag väntade på :)
Inte mycket att kunna diskutera runt då du inte skrivit på vilket sätt, vilka hjälper som andvändes :cry:

Jag fortsätter att vänta snällt :angel:

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 485
Dressyr Hej! Min nordsvenska travare är nästan helt omöjlig att sakta av när vi galopperar, jag menar allvar. De första stegen kan vara bärande...
Svar
14
· Visningar
2 602
Senast: Linja
·
Övr. Hund Jag har två stycken odågor. Grabbar. Den ena är 11 och den andra är fem. 11 åringen var min första egna hund och jag tyckte att det var...
Svar
9
· Visningar
1 527
Senast: Jenka
·
Ridning Jag har ett varmblod som gått på travet i flera år och som bara blivit riden i skogen i drygt ett år. Rider lite för en NH-tränare som...
Svar
9
· Visningar
1 303
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025