Bukefalos 28 år!

Only in America.....eller?

Sv: Only in America.....eller?

bara last forsta sidan...

innan Shorty hade jag garanterat ocksa rynkat pa nasan. Hart.

Men... nar det ar -49 C (vindkyla inraknat), snorblast och snon yr sa ar jag ratt overtygad om att hon hade alskat att ha nagot sadant som alternativ i stallet for att Springa ut, skutta pa 3 ben, kissa och bajsa i farten och sen springa tillbaka till dorren i 110 knyck.

nu hander det som tur val ar inte att det ar sa javligt sa ofta, men NAR det ar det... need to say more? o0
 
Sv: Only in America.....eller?

Man räknar med att 10 - 20 % av tikarna blir inkontinenta efter kastrering, siffran är från innan titthålskastrering började användas, där man bara tar bort äggstockarna o låter resten vara kvar.
En av mina vänner, Ridgebackgänget för er som håller till på andra fora, kastrerade en tik pga pyo, hon blev inkontinent o medicinering hjälpte tyvärr inte.
Tiken mådde så dåligt psykiskt av att det hela tiden rann om henne, trots att hon kunde gå ut o in som hon ville, så ägaren fick ta bort henne, där hade det inte hjälpt med låda.
 
Sv: Only in America.....eller?

Det är inte speciellt svårt, man lär in kommandot "gå kiss o bajs" i betydelsen töm dig ordentligt.
Plättlätt!
:idea:
 
Sv: Only in America.....eller?

Man kan ju inte lämna till hundvakt om man behöver ha med sig sin hund.
Då så är ju inte hunden med.
Vilket blir tokigt när man kommer fram.

Jag omformulerar mig för att undvika fler missar, det fetmarkerade är tillagt:

Ska man som hundägare resa med hunden får man såklart anpassa resan efter hundens behov eller lämna hunden hemma hos hundvakt. Det är ett ansvar man har som hundägare.
 
Sv: Only in America.....eller?

Så där ser det då rakt inte ut i ett av husen som jag hyr ut.
En av hundarna försöker att gräva sig ut, och huset ser ut där efter, den andra kissar inne.

Jag är INTE road.
 
Sv: Only in America.....eller?

Men ofta så reser ju hundägare för att göra saker tillsammans med sin hund.
Det blir ju tokigt att åka på hundaktivitet utan hund.
 
Sv: Only in America.....eller?

Men ofta så reser ju hundägare för att göra saker tillsammans med sin hund.
Det blir ju tokigt att åka på hundaktivitet utan hund.

I praktiken är det där sällan ett problem ;)

Möjligen på tågen till Norrland.
Aktiva hundägare har oftast bil. Det är enda skälet till att jag tog körkort. Rastning är det allra minsta problemet jag haft när det gäller att resa med hundar utan bil.
Eller jo, den gången några hysteriska typer ändå bokats in i djurkupen med resultat att jag var tvungen att ta med bägge hundarna in på minitoaletten på tåget varje gång min pygmeblåsa sa till...
 
Senast ändrad:
Sv: Only in America.....eller?

Visserligen har Rinexin många biverkningar, men det betyder inte att alla får biverkningar av medicinen. Jag ser inget vidrigt med Rinexin, för oss som tål o behöver den.
Du får nog ta o läsa på lite om veterinärmedicin, Stesolid, Nozinan, Medrol, Betapred, Prednisolon, Fenemal etc...etc...i all oändlighet typ, är godkända för veterinärt bruk, dvs får skrivas ut av veterinärer.
Finns massvis flera, men det är de jag kommer på just nu.
Ja visst ja, Bricanyl o Ventolin får vet skriva ut till hästar om jag minns rätt.
Inga av dessa preparat återfinns i Vetfass.
 
Sv: Only in America.....eller?

Tja du har ju en poäng där.
Men ett 300kvm stort hus är ju större än vissa trädgårdar så hel tokigt tycker jag inte att det är.
Om man jämför med ridhuset då.

Nu så bor ju jag på gård med flera uthus så jag skulle ju inte ha en låda inne.
Och inte behöver jag den heller.
Om inte hunden tokfryser.
Men en sådan hund vill vi inte ha, den skall klara litet väder.

Ja men storleken är inte poängen, du kan ha ett 1000 kvm stort hus. Där finns ändå inte några nya dofter och intryck på samma sätt som utomhus. 4x10-minuter om dagen i en trädgård på 100 kvm ger bättre stimulering än att vara i "samma gamla hus" hela dagen, oavsett storlek på huset.

Vad jag menar är att en hund behöver ändå ut med såpass jämna mellanrum att den inte kommer behöva belasta sin blåsa däremellan (såvida den är vuxen och frisk såklart). Låda eller ej, den måste fortfarande ut flera gånger om dagen, med inte allt för många timmars mellanrum. Varesig ägare eller hund är sjuka, frusna, trötta osv. Jag förstår din tanke i teorin, men i verkliga livet anser jag att låda till hundar är en av de mest egoistiska saker jag hört talas om. Och då har jag ändå som sagt en lådhund i min närhet.

Den behöver inte ut för att kissas, den behöver ut för att utforska.
 
Sv: Only in America.....eller?

Så där ser det då rakt inte ut i ett av husen som jag hyr ut.
En av hundarna försöker att gräva sig ut, och huset ser ut där efter, den andra kissar inne.

Jag är INTE road.

Du verkar ha ofantligt otur med hundar och knäppa ägare :eek:

Du får börja umgås med vettiga hundägare!
 
Sv: Only in America.....eller?

Men ofta så reser ju hundägare för att göra saker tillsammans med sin hund.
Det blir ju tokigt att åka på hundaktivitet utan hund.

Nu skrev jag ingenting om att resa på just hundaktivitet. Mitt svar gick ut på att antingen får man anpassa resan efter hunden eller låta bli att resa med hunden. I mina ögon finns där inget mellanting.
 
Sv: Only in America.....eller?

Ja men storleken är inte poängen, du kan ha ett 1000 kvm stort hus. Där finns ändå inte några nya dofter och intryck på samma sätt som utomhus.

Det beror väl på vad som händer i det stora huset?
Vad är det som händer i en trädgård som gör en sådan skillnad?
 
Sv: Only in America.....eller?

Visst, men en anpassning kan ju vara tillgång till toalåda på centralen.
Eller?
För nog händer det tillräckligt på en tågresa för att hunden inte skall ha tråkigt.
 
Sv: Only in America.....eller?

Du verkar ha ofantligt otur med hundar och knäppa ägare :eek:

Ja det verkar faktiskt helt galet.
Hundarna är dock mycket trevliga som individer.
Men den som gräver skällde visst konstant där de bodde förut.
I mitt hus som de hyr så spelar skällande inne ingen roll, det är ändå ingen som hör.
Och så skäller den ju så sällan då det knappast kommer någon förbi att skälla åt.

Men jag tror som förut att sådana söker sig ut på landet till hus att hyra för att lösa problemet med den stökiga hunden.
Jag gjorde en chansning då jag trodde att de skulle få ordning på saker och ting om de fick ett bra boende, men det är mycket mera än bara hundarna som slirar där.

De finns/fanns på Bukefalos och gjorde av med 4 nick på 9 månader.
Så fort som det inte kom medhåll så byttes nicket ut.

Du får börja umgås med vettiga hundägare!
Ja jag har träffat en del sådana nu och söker vidare efter flera.
Här så finns det ju en del till min tröst.
 
Sv: Only in America.....eller?

Sa antingen kan jag inte aka till Sverige alls eller sa kan jag inte ta med min hund? Hon hade vansinnigt kul i Svedala kan jag tillagga, trots att hon satt i bur i over 10 timmar sammanlagt innan jag kunde ta ut henne for rastning och inte tycktes hon lida av resan heller da hon gick in i buren pa Arlanda for att aka hem igen innan jag hade satt ihop den ordentligt.:p Min hund har den storsta fest blasan och da hon ar jatte petig med var hon gjor sina behov ar inte lada for henne att tanka pa. Dock fungerar ladan pa Arlanda mycket bra for manga hundar nar de har den och jag gissar att den gjor stadningen mycket enklare nar manga kommer for hundutstallningen.

Jack Russeln som jag kanner som har en lada ar 17-18 ar nu och har haft ladan sendan hon var 12-13 ar eller sa. Hon fick plotsligt problem med att vanta pa att ga ut och "kissade pa sig" inne ibland om hon var ensam. Hennes matte ar hemma om dagarna, men maste ju aka och handla och sa utan hund sa da kan hon anvanda ladan om hon behover. Som jag sa tidigare, hon anvander den inte ofta ... men det hander. Hon ar forovrigt glad och mar bra.
 
Sv: Only in America.....eller?

Ja det har du säkert rätt i. "omplacering, gärna till landet" får varenda varningssignal att blinka hos mig.

Bor inte jadiza åt ditt håll? Där har du hundar det jobbas med. Du är Välkommen hit om du har vägarna förbi. Cesar är bara till sällskap och är, som vi brukar skoja om på jobbet "en hund med särskilda behov" men verkar trots det 100 gånger trevligare än de som verkar finnas i din närhet.
 
Sv: Only in America.....eller?

Vi håller tillexempel på att bygga en hundrastgård tillsammans med hyresbolaget och park och natur. Inte som hundtoalett utan för att det finns ett värde i att hundägare träffas, knyter sociala band och ökar tryggheten på utsatta platser med mer vuxennärvaro precis som de gör fotbollsplaner för barnen. Och att det lockar hyresgäster som tex parkeringsplatser och fina blomrabatter
 
Sv: Only in America.....eller?

Nu skrev jag ingenting om att resa på just hundaktivitet. Mitt svar gick ut på att antingen får man anpassa resan efter hunden eller låta bli att resa med hunden. I mina ögon finns där inget mellanting.

:bow::bow::bow::bow:

Jag förvånades ständigt över en bekant till sambon som kom med ren känslomässig utpressning för att få hundvakt när hen skulle ut på nöjesresor.

Kan inte hundvakten en viss tid så får man boka om resplanerna. Detta har funkat för mig sen långt innan jag blev myndig. (det är ändå ingen som vill vara hundvakt åt sju stora hundar;))
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp