Onödig utrustning, frihet och julgransprincipen

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Pantalon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 436
P

Pantalon

Hejhopp!
Idag drog jag en riktig latmask och hoppade över kanske hälften av utrustningen till dagens ritt.
Tänkte att jag skulle skritta en liten runda innan hovis dök upp så jag skippade martingal, bakbenskydd, säkerhetsväst, ridskor, läderskaft och sporrar!
Och det var riktigt riktigt länge sedan som jag kände en riktig frihet under uteritten:eek:
Det låter skumt men jag fick känslan av att hela kroppen kunde andas just idag!

Så jag började fundera kring hur jag hade det när jag började rida.
Då fanns det inte benskydd och rid"stövlar" och säkerhetsvästar i min värld och jag oroade mig inte för det heller.
Rider jag utan det idag så ligger det alltid i bakhuvudet att nu händer det något bara för att jag inte har allt på.

Har ni tänkt på detta någon gång?
Funderat på om all er utrustning verkligen är nödvändig?
Varför gör vi våra hästar, och oss själva, till julgranar?

Vissa saker ändras ju och idag har vi ett mer utpräglat säkerhetstänk, västen tex borde jag ju ha på men ändå...

Sv: Onödig utrustning, frihet och julgransprincipen

Det finns nog två orsaker till att vi pyntar våra hästar så mycket:

Kunskap och fåfänga

Kunskap gör att vi sätter skydd på hästen som behöver det.
Fåfänga gör att vi sätter på skydd hästen som inte behöver det.

Enkelt sammanfattat :p

jag ser det visserligen som en billig försäkring att ha skydd på min häst!

Däremot skippar jag paddar, hjälptyglar, sporrar osv. Säkerhetsvästen åker dock på när det gäller unghästen. Man kan aldrig vara nog försiktig om sig själv!

Kunskap gör att vi sätter skydd på hästen som behöver det.
Fåfänga gör att vi sätter på skydd hästen som inte behöver det.

med tilllägg:
Brist på kunskap gör att vi sätter på hästen prylar som den inte behöver för att vi tror det bättrar på våra kunskaper

Hm, jag har ett annat problem. Jag kan bara inte förstå hur alla ORKAR sätta på alla skydd och hjälptyglar och remmar och bett och paddar och saker på sina hästar! Det är helt omöjligt för mig.

Jag hade faktiskt skydd på min häst igår. Och lindor bak.. kände mig hur fånig och överbeskyddande som helst, men jag skulle rida dressyr på en stubbåker och förra gången fick hon småsår på benen. Och jag hade nosgrimma också.. Iof mest för syns skull då den är så fiin på henne men ändå! :eek:

I normala fall har vi tränsbett och sadel. Inga hjälptyglar. Inga nosgrimmor. Inga benskydd. Inga onödigheter helt enkelt! Hästarna klarar sig, tror jag. Okej när man hoppar eller rider i fruktansvärt dålig terräng, men fullblod och de flesta ponnyer har extremt bra ben som klarar det mesta. Hur tror ni att de ska lyckas hoppa en 1,20 bana om de är så oerhört känsliga?

Och förstår känslan du hade. Av frihet. Jag hade samma känsla förut, när jag skippade sadeln för första gången på läääänge. Hade varit rätt så rädd för att rida, och rädslan satt i, men så småningom lugnade jag ner mig, och det var underbart! :love:

Precis!

Jag har benskydd på min unghäst, för att han är lite obalanserad och stöpplig liksom. Ser det som en billig försäkring, har dock bara senskydd och boots.
Västen åker på när jag rider unghästen, men aldrig på någon annan häst. Stövlar rider jag i för att det är skönast, men på en barbacka tur är det skönt med gympaskor också :)
Så har jag en fårskinnspad under sadeln för att det är för vid ;)

Jag hatar när det är 2 tusen remmar och annat på hästen.

Det ska vara enkelt, använd utrustningen man behöver men inget mer. Minimera! Hästen mår knappast bättre av det och det blir bara mer jobb för ryttaren.

Jag är likadan. Både jag och häst är lite pigga att komma iväg + hon gillar inte att ha skydd på sig, så det är väldigt sällan vi har det. Jag rider helt enkelt med sadel och träns (utan nosgrimma). Jag har ridskor, ibland shortchaps eller långa om det är dåligt väder, samt hjälm.

Ibland får hon ha frambensskydd (strykkappor) när vi rider offroad på kalhyggen, många pinnar att slå sig på då.

Jag tycker det ser och känns mycket härligare när det är mer avskalat :)

Jag rider i princip aldrig med onödig utrustning... Senskydd fram används endast när jag hoppar, annars inte då vi tränar distans och skydden kan göra mer skada än nytta.
När vi ska vara lite fina (på träning eller dressyrpass) använder jag ibland nosgrimma och kanske även ridstövlar om jag känner mig riktigt ambitiös...
Förstår inte varför man ska krångla till det... Betydligt skönare för både mig och hästen med så lite utrustning som möjligt.

Ja du jag förstår inte det heller. Vilken häst behöver förbygel, senskydd, bekbennsskydd, boots, pullarnosgrimma/Achen?
Fårskinns padd förstår jag. Men dem där "fejkade" vad är det för mening med dem. Det är ju bara prynad. Kan inte hitta något annat syfte.
Nej själv har jag benskydd, träns med engelsk nosgrimma, tre-delat bett och om jag hittade en sadel skulle jag även haft en sånn:devil:

Svär över alla prylar som skall på varenda gång jag skall ut och rida. Kan dock inte övertyga mig själv om att jag skulle kunna klara mig utan något av det som jag kämpar med att ikläda mig och min häst i. Känns oftast som att momenten "påklädning" och "avklädning" samt att ta hand om all utrustningen efter ridningen är det som jag lägger mest tid på när jag är i stallet och så vill jag ju egentligen inte ha det.

Ändå är jag nog inte extrem på något vis när det gäller utrustning. Har sadel med shabrak och fårskinnspadd under (på sadelutprovarens order), träns med nosgrimma (har efter många års trixande kommit fram till att min häst trivs bäst när bettet hålls stilla i munnen på honom med hjälp av en aachennosgrimma), proffessionals choice benskydd på alla 4 benen (pållen har mycket problem med sina ben i form av pålagringar samt en gammal senskada så utan stödet och värmen från skydden vågar jag inte utsätta honom för någon belastning). Ibland, när vi skall ut med "sällskap" och pållen har varit lite extra på tårna det sista åker martingalen på också, som en ren livförsäkring...

Själv har man ju hjälm, stövlar, sporrar, säkerhetsväst och ofta även handskar så man är ju lika mycket julgran själv...

Jag är likadan. Både jag och häst är lite pigga att komma iväg + hon gillar inte att ha skydd på sig, så det är väldigt sällan vi har det. Jag rider helt enkelt med sadel och träns (utan nosgrimma). Jag har ridskor, ibland shortchaps eller långa om det är dåligt väder, samt hjälm.

Ibland får hon ha frambensskydd (strykkappor) när vi rider offroad på kalhyggen, många pinnar att slå sig på då.

Jag tycker det ser och känns mycket härligare när det är mer avskalat :)

Håller med dig, men det kändes lite exotiskt att sätta på hästen benlindor och allt :rofl: fast det härligaste är ju uteritter i bara repgrimma eller sidepull, utan sadel och annat krångel.

Klarar man inte av att rida hästen utan hjälptygel, sk "skarpa" bett, avancerade nosgrimmor, ludd hit o ludd dit, magplatta & bla bla bla anser jag att man inte ska rida överhuvudtaget
99,9% av de ryttare som rider såhär har absolut 0 koll på verkan/effekt av utrustningen de har klämt på hästen, därebland pessoabett och "innegrimman" bland hoppryttare; den sk pullargrimman

jag rider på 3delade tränsbett, utan nosgrimma, barbacka, 80-90% av alla gånger jag rider.
iof har jag hjälm och ridskor tycker jag inte om så oftast lir det några gamla gymnastikskor (rider jag med sadel så har jag säkerhetsstigbyglar med korg)...

jag tycker jag är "fri" jämt. den starkaste hjälptygel jag äger är en martingal passande b-ponny...

benskydd används bara nångång ibland när man ska träna nånting "extra" och vet att hästen slår på sig. (tex ruggad päls,) lite får de slå ihop benen, då lär de sig att hålla reda på dem!

angående säkerhetstänk så tränar jag massor i att få hästen lydig, både i stallet och på ryggen, jag är konsikvent för att hästen ska lyssna på mig.

Senast ändrad:

Man ska använda den utrustning som behövs, men att skala av för hästens skull tror jag inte heller riktigt på... Att rida helt au naturell vore säkert det ultimata men det är få hästar som funkar så i verkligheten. *tar skydd*

Jag använder benskydd för att hästen slår i (och får sår) annars, nosgrimma för att han gapar annars och att behöva ta stora tygeltag och slita hästen i munnen pga det är helfel, martingal vid hoppning för att jag är rädd om mitt näsben, ridstövlar för att det ger stadigare skänkel och skyddar mina ben, sporrar i paddocken för att hästen blir mer allert (och får mer eftergifter och beröm då). Slänger även på ett täcke i hagen när höststormarna börjar vina :angel:

Jag kan nog kalla mig för julgrans-människa ;)

Jag har benskydd runt om, senskydd fram för säkerhet bara, strykkappor bak för hon slår i.
Har noggrimma (pullar) & förbygel m martingal. (har förbygel mest för det är snyggt sen sitter martingalen på där)
Sen har jag då sadel , men ingen padd .

Sen på mig själv så rider jag med hjälm då, ridstövlar & sporrar.
Jag sätter mig inte på min häst utan att ha tex stövlar när jag ska rida på ridbanan eller åka på träning, känner mig sjukt oseriös då ...

I hagen har hon täcke höst/vinter/tidig vår. Har henne klippt då.

Senast ändrad av en moderator:

inte så konstigt att du haft svårt att andas om du hela tiden rider med väst.^^ dom går det ju fasen inte att röra sig i usch..... :crazy:

all utrustning som jag och min häst har är nödvändig. lindor eller skydd runtom och boots på frambenen för att skydda mot skador.

jag måste ha stövlar för mina fotleder är överrörliga. har ibland spö eller sporrar men det är inget måste. sen tycker jag att stövlar faktisk hör till basutrustningen, det är ju inte en extragrej..

jag tycker nog hoppryttare brukar ha mer grejer på sina hästar. bröstor, martingaler, graman, luva, massa ludd etc.

men en sak som behövs eller skyddar mot skador är aldrig onödig!!

Klarar man inte av att rida hästen utan hjälptygel, sk "skarpa" bett, avancerade nosgrimmor, ludd hit o ludd dit, magplatta & bla bla bla anser jag att man inte ska rida överhuvudtaget
99,9% av de ryttare som rider såhär har absolut 0 koll på verkan/effekt av utrustningen de har klämt på hästen, därebland pessoabett och "innegrimman" bland hoppryttare; den sk pullargrimman

Tycker det är väldigt stor skillnad att inte kunna rida sin häst utan hjälptyglar, tex graman, om man alltid rider med graman tex då tycker jag man är ute och cyklar, däremot det du radar upp gör det inte enklare att rida hästen, både ludd och gjordar med magplatta är till för hästens skull, alltså inget man har för att det är snyggt. Magplatta är till för att skydda hästen mot broddskador vid hoppning. Många hästar föredrar dessutom gjordar med magplatta framför vanliga, då dom fördelar trycket bättre och hästar med sadelgjordstvång får det lättare. Fårskinnsludd är jättebra för skavkänsliga hästar. Skarpa bett är oftast ingenting man rider med i dressyren utan just när man hoppar, och så det för hästens skull, dagens banor är väldigt tekniska, det krävs 100% kontroll, på starka hästar krävs det då något hjälpmedel. Bättre att ta en mjuk förhållning på ett skarpare bett än att segdra/såga med ett milt bett.
Nosgrimmor är nog den enda utrustning som inte har en jättestor funktion enligt mig, men det stabiliserar tränset och sen tycker jag inte att det är speciellt snyggt att rida utan, speciellt inte på en häst med storlek x-full:crazy:, så därför använder jag det ändå. Jag tror inte på principen att vara rädd för att använda viss utrustning för att man då ser ut som en julgran. Däremot ska man givetvis alltid veta varför man använder en viss utrustning och kunna förklara det.

glömde svara på sporrar och stövlar.
Stövlar är för mig en självklarhet, det är både en säkerhetsgrej om man ramlar av och ett stöd av benet i ridningen, väldigt glad att jag hade stövlar som gjorde att min fot endast blev stukad vid en avramling.
Sporrar har jag också alltid för att förfina hjälperna, och är ett väldigt bra hjälpmedel när man rider stora hästar, har fått order av tränare att alltid rida med sporrar på min häst.

Nu är min så liten men jag använder alltid så lite det krävs i utrustningsväg. För egen del så föredrar jag skor och "islandsridbyxor".

Skydd har jag gärna runt om nästan alltid, det känns som en lagom livlina för min nojjighet :) Dock aldrig i hagen.

Min förra reds in bettlöst och det ska nog gå bra på den här också :D

Liknande trådar

Gnägg Visste inte om jag skulle lägga tråden här eller i utrustning, men provar här. Tittade igenom en blogg jag hade för många år sedan, och...
Svar
0
· Visningar
825
Utrustning Hej! Idag var jag på Hööks och letade nya ridskor, ny ridväst och ny hjälm. Har inte ridit regelbundet på ett tag och nu när jag har... 2
Svar
32
· Visningar
3 984
Senast: Salinero
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka