Onödiga täckesdetaljer???

Fjordlover

Trådstartare
Äger några stycken utetäcken och har börjat fundera över vad vissa detaljer egentligen fyller för funktion.
1. Vad är det som är bra med avtagbart svansskydd som fästs med kardborreband??? Har aldrig haft behov av att ta bort det. De enda som nyttjar denna detalj är hästarna själva som tar bort skyddet och placerar det på valda ställen i hagen.......

2. Vad fyller kardborrebanden som sitter mellan bogspännena för funktion? (finns på thermo master, horse power och sverigetäcket bland annat) Skall väll ha någon slags låsande funktion men jag tycker det är sällan som dessa kardborreband går att fästa i hop. Tillsist fylls de dessutom med smuts och funkar inte alls.......

Fyller dessa detaljer någon funktion eller är det jag som har "felkonstruerade" hästar???

Sv: Onödiga täckesdetaljer???

Svanslapparna håller jag jag med dig om. Att de ska vara avtagbara har jag heller aldrig förstått mig på. Men det finns säkert någon anledning till det med... *tankfull*

Däremot, kardborren tycker jag ändå fyller en viss funktion, iallafall på vissa täcken. Har ett som man får spänna på yttersta hålen, och utan kardborren hade då "kanterna" gett vika inåt och hade säkerligen orsakat en del skav. Men annars ser jag ingen vits med att ha någon kardborre där.

Kardborren funkar ju... om man har innersta hålet och hästar som inte rör sig så mkt i hagen alt har stora bogar för då funkar det inte...
Svanslapparna limmar jag fast med textillim för att de ska sitta kvar, täcket ligger betydligt bättre om det har en fast svanslapp då kan man ofta skippa bensnörena till och med...

Jag har faktiskt svurit här i ett par dagar över att jag inte har avtagbar svanslapp.
Hästen är halt och avställd - ska ledas i 30min per dag, behandlas samtidigt för problem i ögonen som gör att han inte får vara ute i solsken - detta betyder att vi ofta är ute och går när det är mörkt.
Har en jättebra svansreflex att använda - men den syns ju inte för svanslappen hänger över! :crazy:
Vi bor i ett riktigt draghål så utan täcke vill jag inte att han går!

sy fast en reflex på svanslappen.
Reflexer är alltid bra.

svanslappen kan vara bra att ta av faktiskt.
fick ta av den på täcket för hästen va lite små lös i magen o så..så de blev äckligt..fastna på både täcket o på benen men så tog ja av den o då va hon helt ren..så de kan va bra o ta av.

svanslapparna hr jag inte fattat hller (de avtagbara alltså)
men på min funkar kardboren i bogen kanon,blir inget glapp där framme tack vare det...

Mest onödiga detaljen enligt mig :bogveck *hatar*

Varför tycker du bogveck ör onödigt? Min häst får skav om han inte har det. Däremot tycker jag att många bogveck sitter felplacerade. Tex. på mitt Thermo Master superfit rain. Annars tycker jag dom är bra.

Precis som Uddatyp skrev - det kan vara bra att kunna ta av svanslappen. Dels om hästen blir dålig i magen, men sen finns det hästar med mycket och tung svans som blir lite lata att lyfta den. Hindras de lite av en svanslapp dessutom skiter de lätt på svansen.. :crazy:

Jag tog alltid av svanslapparna (eller klippte bort dem) till mitt kallblodssto. Sen skaffade jag araber så nu är svanslapparna där.

Karborren är KANON om man köper lite bättre täcken. Men på billighetsmärkena är den oftast som du beskriver.

Bogveck som är RÄTT placerade är för mig ett måste när jag köper täcken, köper inga utan längre. Men köper inga med felplacerade bogveck heller, som t ex Hööks täcken..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka