Onödigt att "byta upp sig"?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Real_Life
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 721
R

Real_Life

Jag har en säkerhetsväst som bara är klass 2 nu som jag använder så gott som alltid när jag rider. Trivs bra med den, den är skön och sitter bra. Det enda jag kan klaga på är att det inte är en klass 3...
Men. Nu undrar jag om det är onödigt att byta till en bättre? Jag har fram till sommaren ridit på ridskola och hoppat etc. Det gör jag inte nu utan rider bara islandshästarna. Hoppar bara småhinder (på bana och i skogen), rider ut och rider dressyr. Mamma tycker med största sannolikhet att det är ganska onödigt ("du ramlar ju ändå aldrig av dem ordentligt, då räcker det väl bra med den du har?") men jag vill gärna känna mig så säker det går. Jag gillar fartfyllda galopper, terränghinder, klättring och sånt och även om man rider världens snällaste häst KAN man ju ramla av och göra illa sig.
Så vad säger ni? Duger min klass 2 eller ska jag byta upp mig?

Slänger in en fråga om västar också. Har sett två jag gillar. En finns på http://www.ridsportsbutiken.com/ och en på hööks. Båda har dragkedja fram. Någon som har erfarenhet av dem? (Hööks är ju ny men klämt och känt kanske?)

Sv: Onödigt att "byta upp sig"?

Hur länge har du haft din väst? Både säkerhetsvästar och ridhjälmar håller sig ju inte fräscha samt i fullgott skick så att de duger "för all framtid". T.ex. så bör man ju byta ut sin hjälm efter en tid och likaså tycker jag man ska göra med västarna med.

Själv äger jag en väst nu, det är den bästa säkerhetsstandarden på den men jag trivs inte riktigt med den (och därför används den inte). Det är i oförsig inte speciellt många säkerhetsvästar, av de jag hittills provat, som jag trivs med. Själv är jag i första hand dressyrryttare men visst, rider lite markarbete med, men rider även ut i skogen då och då men tar det då relativt lugnt. Har i oförsig en unghäst och har tänkt införskaffa en ny väst. Själv kommer jag nog satsa på en väst med samma säkerhetsklass som min nudvarande men satsa på en som är bekvämare.

Hur som helst - har du haft din väst en kortare period och ändå inte har tänkt byta ut den på ett tag tycker jag det är ditt val. För mig är det lika viktigt att västen är bekväm, att man kan röra sig ordentligt i den etc. som säkerhetsstandarden på den. Visserligen är ju din väst klart bättre en ingen väst alls, men ska du ändå ha en väst kan man ju klura på om det är inte dags att du skaffar dig en som det är bäst säkerhetsstandard på ändå. Det tål ju att funderas på m.a.o.

Men om du har haft din väst - låt säga kanske 2, 3 år börjar det (enligt mig i af) kanske ändå vara dags att fundera på om det inte är dags att skaffa en ny i alla fall, då skulle jag inte tvivla på en väst som både är Säker, och bekväm.

(Jag har skrivit högsta säkerhetsstandard för jag blir alltid så förvirrad och kommer ju aldrig ihåg om det är klass 1 eller 3 som är bäst :p )

Det låter klokt det du säger tycker jag. Har själv en väst, klass 2, men den böjer sig lite i min form och blir inte så klumpig. Har inte haft den så länge men funderar ändå. Men vill ha en liten och smidig ändå. No snögubbe tack. ;D;D;

Jag har nog haft den två år nu kanske. Har inte direkt tänkt byta för att den blivit gammal men det kanske börjar bli dags?
Jag kan ju fortfarande ha den kvar som reservväst och så.

Okej, jo jag skulle nog gå i banorna och fundera på att byta ut västen då. Det kanske inte är superakut, men det kan ju vara bra att hålla ögonen öppna och leta info. om nya som kan vara aktuella. Och precis som du skriver skulle jag behålla nudvarande västen att ha i reserv. :)

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
1 002
Senast: Takire
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 220
Senast: super
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna... 2
Svar
31
· Visningar
4 517
Senast: JennyLz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka