Onödiga tillskott?

Cherarriduracell

Trådstartare
Satt och funderade över vilka tillskott som inte behövs men tillverkarna producerar för att tjäna pengar. Hittills har jag kommit på vitlök, b-vitamin och c-vitamin. Vilka fler ger vi för att det "känns bra" men som egentligen saknar evidens?
 
Jag tycker det finns väldigt många konstiga tillskott som jag har svårt att tro att någon behöver😉
Iaf blandningar som kanske innehåller liiite av något relevant men sen mest konstig utfyllnad..
 
Alla tillskott egentligen, men i synnerhet ledtillskott.

Då min häst hade artros gick jag ut på Pubmed för att söka efter artiklar ang vilka preparat som faktiskt möjligen kan ha en effekt. Visade sig att det mesta har extremt få, ofta dåligt underbyggda studier med väldigt tveksamma resultat bakom sig.
 
Jag skulle nog snarare säga att det finns väldigt mycket tillskott som endast ett fåtal hästar behöver men som marknadsförs som bra tillskott till alla hästar. Förr var tillskott något man gav till hästar som presterade på topp och gick hårt, idag äter var och varannan hobbyhäst en handfull olika tillskott känns det som utan att ägarna egentligen kan motivera varför mer än att "min tränare/ET/veterinär/hovslagare/djurpratare/stallkompis osv sa att det var bra".
 
Googlade lite och järn verkar också vara ett sånt ämne hästar i princip aldrig har brist på.
Ja finns ju tyvärr flera svenska producenter härunder krafft som har extremt mycket järn i sina mineralfoder... järn slår ju ut dom andra mineralerna så skulle typ säga att man likaväl kan låta bli att ge mineraler alls än att ge deres mineral mix. Dom går ju inte ut med informationen på produktet heller om hur mycket järn den faktiskt innehåller. Då har vi ju i svenskt hösilage ofta mycket järn pga våra marker. Så helt galet enligt mig.
 
Ja finns ju tyvärr flera svenska producenter härunder krafft som har extremt mycket järn i sina mineralfoder... järn slår ju ut dom andra mineralerna så skulle typ säga att man likaväl kan låta bli att ge mineraler alls än att ge deres mineral mix. Dom går ju inte ut med informationen på produktet heller om hur mycket järn den faktiskt innehåller. Då har vi ju i svenskt hösilage ofta mycket järn pga våra marker. Så helt galet enligt mig.
Här är nivåerna av järn i grundvattnet väldigt höga, filter är nästan ett måste. Så det är jättesvårt att hitta mineraler som passar mitt grovfoder som dessutom har tillräckliga halter av kalcium. I vinter har de endast fått tillskott av selen samt ett par hg kraft:crazy: Manganhalten är också väldigt, väldigt hög här så det försöker jag också undvika in i det sista.
 
Här är nivåerna av järn i grundvattnet väldigt höga, filter är nästan ett måste. Så det är jättesvårt att hitta mineraler som passar mitt grovfoder som dessutom har tillräckliga halter av kalcium. I vinter har de endast fått tillskott av selen samt ett par hg kraft:crazy: Manganhalten är också väldigt, väldigt hög här så det försöker jag också undvika in i det sista.
Ja så otroligt tråkigt. Blev helt chockad när jag läste på om detta tack vare min kunniga och duktiga kompis som tipsade. Krafft har ju bekräftat att dom har typ 2500 mg järn va det? I sitt mineral foder, men detta visas inte på innehållet då dom endast redovisar tillsatt järn, så järnet som finns i deres lusern som är tillsatt mineralerna framgår inte! Det är så oerhört fult tycker jag. Snacka om att mörka för konsumenter få att få mest möjligt vinst.
 
Ja så otroligt tråkigt. Blev helt chockad när jag läste på om detta tack vare min kunniga och duktiga kompis som tipsade. Krafft har ju bekräftat att dom har typ 2500 mg järn va det? I sitt mineral foder, men detta visas inte på innehållet då dom endast redovisar tillsatt järn, så järnet som finns i deres lusern som är tillsatt mineralerna framgår inte! Det är så oerhört fult tycker jag. Snacka om att mörka för konsumenter få att få mest möjligt vinst.

Hurdå tillsatt mineralerna? Lusernet är ju rent utan tillsatta mineraler och ev melass då. Sen så tilkommer det en del järn i pelleteringen har jag förstått det som.
 
Mina äter nog inga konstiga tillskott vad jag vet förutom extra e vitamin och selen. Den ena för att det är ett fölsto och den andra för att han tränar hårt.

Vet att grannen har bra erfarenhet av munkpeppar till sitt sto. Hon brunstar både mycket och länge och det är jobbigt för ägaren när hon tävlar och tränar men hon lugnar sig om hon får munkpeppar.
 
Det där är något jag ser som väldigt tragiskt faktiskt. Många ger diverse onödigt och i bästa fall ofarligt pryttel till sina hästar men de har ingen som helst koll på om hästen får tillräcklig mängd och med rätt kvoter av mikro och makromineraler och de har ingen koll på om hästen får tillräckligt med aminosyror.

Allt verkar gå att sälja bara det är tjusigt förpackat och med ett häftigt namn.
 
Mina äter nog inga konstiga tillskott vad jag vet förutom extra e vitamin och selen. Den ena för att det är ett fölsto och den andra för att han tränar hårt.

Vet att grannen har bra erfarenhet av munkpeppar till sitt sto. Hon brunstar både mycket och länge och det är jobbigt för ägaren när hon tävlar och tränar men hon lugnar sig om hon får munkpeppar.
Är det inte tävlingskarens på munkpeppar? Tycker mig ha läst det nånstans?
 
Har absolut haft hjälp av Oestress och tycker även att vissa mag/tarm tillskott verkar fungera. Sen tror jag på Nutrolins tillskott för jag har sett effekten på hund. Men får erkänna att hästen fått deras ledtillskott mest som en försäkring, som kanske inte alls hjälper.
 
Är det inte tävlingskarens på munkpeppar? Tycker mig ha läst det nånstans?
Jo tror det är 96 h så när han vet att hästen ska starta slutar det ge om det är 4 dagar innan eller så. Men i mellan får hon för att hålla sig på mattan. Hon blir odräglig när hon brunstar, kastar folk in i väggen och klämmer fast dem och kissar på allt. Men han säger att det blivit bättre sedan det började med munkpeppar.
 
Satt och funderade över vilka tillskott som inte behövs men tillverkarna producerar för att tjäna pengar. Hittills har jag kommit på vitlök, b-vitamin och c-vitamin. Vilka fler ger vi för att det "känns bra" men som egentligen saknar evidens?
Det många glömmer är att "tillskott" många gånger ger biverkningar i varierande grad. Ger man något under en längre tid så är sannolikheten högre att en negativ bieffekt till slut uppstår.

Någon enstaka studie visar inte alltid helheten. Än mindre om den är gjord på människor, och inte djurslaget. T.ex. munkpeppar var ett sånt exempel för ett antal år sedan när folk började använda det här på sina hästar. Det kan hända att man gjort studier på häst nu, det var som sagt länge sedan jag kollade på det.

Rent allmänt om resultatet i en studie visar på för låg verkan så vill man antagligen ändå kunna få ut något av det om det går. Hade det varit bra på riktigt hade man kunnat tjäna bra mycket mer på det på annat sätt än som tillskott. Någon har ju ändå plöjt in pengar i studien osv. (Låg/liten) verkan är ändå ett resultat som säljer. Lägg på ordet "naturligt" också.
Ibland krävs inte ens en studie som t.ex. vissa håroljor mot löss som säljs på apoteket. Noll studier gjorda, säljs som smör vid skol-/förskolestart.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 495
Hästvård Jag har ett problem som känns svårlöst. Mina hästar - som numera inte rids - har gått barfota i flera år. Den ena hela tiden, och den...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 402
Senast: caballus
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 351
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp