onödigt med betäckning/semin så många ggr i brunst??

token

Trådstartare
Har börjat fundera på detta nu när vi haft hingst här hemma och betäckt naturligt. Haft mycket hjälp och diskuterat mycket med sveriges största fullblodsstuteri. Dom betäcker ju bara naturligt och har ju självklart bara erfarenhet av just naturlig betäckning, dvs hingst och sto hålls. H*n sa till mig att halvblodsfolk är inte kloka som ska betäcka varannan dag, rena idiotin. Jag har ju själv lärt mig just detta, betäckning varannan dag... H*n sa till mig att betäcka stoet den dan jag får henne att stå ordentligt för hingsten, se till att hingsten får hela satsen i stoet självklart. Sen är det färdigbetäckt den brunsten. Möjligen om stoet fortfarande står för hingst 5-6 dar senare att man kan ta ett språng till men det är ytterst sällsynt sa h*n.
H*n sa att spermierna lever en vecka i stoet om det inte är en skithingst som h*n uttryckte det o då var det inget att ha i avel hursom....När det är naturligt är det ju såklart bättre med få språng pga infektionsrisken.
Dom på detta stuteriet har ju koll med ultraljud och har ju lättare att betäcka i rätt tidpunkt men det skulle tydligen funka ändå med ett språng med ett sto med normal brunst o hingst med bra spermier. Spermier lever längre än stoets ägg....

Jag har haft väldigt svårt att lära om o följa detta, har nu haft ett antal ston på betäckning i år på naturligt och även två som varit svåra att få dräktiga, samtliga bara ett enda språng trots att det kändes lite skumt.... Hör o häpna, alla ston hittills dräktiga...

Har nu börjat fundera kring detta....Är det verkligen nödvändigt att seminera varannan dag???? då har man ju ändå koll via UL. Sen när det gäller naturlig betäckning, varför varannan dag om det inte behövs???

Verkar som att halvblods och fullblodsfolk har heeeelt olika tänk här
 
Det är väll skillnad på om man seminerar då späs ju sperman ut den är 1 dyngn gammal innan den hamnar i stoet och seminerar man varannan dag så är sperman oftast 3 dagar gammal vid ev omseminering.
Sen kan språng varannan dag ifrågasättas ?
 
Man inseminerar inte varannan dag på en seriös seminstation.
Självklart ska det inte insemineras i onödan "bara för att" då det givetvis är en viss föroreningsrisk även här.
Man försöker givetvis att inseminera så nära inpå ägglossningen det går för att ha så stor chans som möjligt till en dräktighet.
Normalt sett räknas det att spermierna lever ca 48 timmar i stoet, för att vara på "säkra" sidan, därav har man möjlighet till semin ca varannan dag för att alltid ha "pigga" spermier när stoet ovulerar.
Runt 80% av stona inseminerar vi bara en gång per brunst, men det finns alltid de ston som inte "beter sig enligt boken" de kanske står med ett färdigt ägg i en veckas tid.
Och inte att förglömma, räknar man procent levande födda föl så är det bättre resultat på Artificiell Insemination än på naturlig betäckning.

Här är en liten sammanställning från asvt.
http://asvt.se.space2u.com/asvtweb/faktabank/Artiklar faktabank/Ston/Olika betäckningsmetoder.pdf
 
när jag lämnade mitt sto på station förra året så seminerades hon både mån, ons o fre samma vecka, detta gjordes 2 brunster och blev inte dräktig, bytte sen hingst och samma procedur igen....Dräktig o kastade sen på vintern. Kan ju tyckas onödigt o seminera 3 ggr samma vecka, möjligen måndag och fredag isåfall...
Jag vet att dom stationer jag pratat med gör på det viset iallafall, semineras så länge inte ägget gått.
Kanske man borde vara lite mer noga vid inemination och vänta i det längsta med att seminera som man gör med fryssperma.
Visst, kräver mer jobb men ....
Undrar varför det är lägre fölprocent på naturlig betäckning egentligen??? Kan det vara så att det är fler som fuskar? dvs ej rapporterar levande föl? För egentligen borde det vara lättare att få dräktigt med naturligt så länge sto och hingst är ok. Kan ju även vara så att många som lämnar på naturlig betäckning har krångelston eller äldre ston också. Då blir det ganska missvisande.
Jag har fått hit några äldre ston i år, 20+ som inte ville lämna på semin pga svårt få dräktigt + skenande kostnader. Kan ju vara så att många tänker på det viset, svårt få dräktigt, ja men testa naturligt.
 
Visst, sperman KAN leva upp till 5 dagar. Men andelen befruktningsdugliga spermier minskar för varje timme. Och sperma som är kyld är inte befruktningsduglig några 5 dygn.

Jag seminerar hellre en gång för mycket per brunst, än att ringa stoägare och säga "ooops, ditt sto har ovulerat, vi hann inte seminera."


SÅ himla enket är det inte att förutspå när äggen släpper. Och när så sker SKA det finnas bra sperma i äggledaren.
 
När det gäller seminering beror det mycket på hur mycket jobb stationen vill lägga ner på att kolla stoet. Men visst om gör samma kontroller som inför seminering med fryst så blir det inte mer än ett eller två per brunst och om allt klaffar då också dräktigt. Men en station som bara har tillgång till UL tre gånger i veckan när veterinären är där och sedan sköter resten själv kan ju få samma säkerhet och då är det ju bättre med en gång "för mycket" än för lite.
Har själv tre ston dräktiga i år på ett skick vars d v s en seminering vars.
 
Det funkar ju om hingsten står på stationen. Ska man ha skick är det betydligt fler faktorer att ta hänsyn till.
 
Allt sker inte enligt skolboken.. ..Fler än en gång har (framförallt riktigt unga ston) släppt flera ägg med några dygns mellanrum och alltså krävt flera skick i samma brunst men på olika ägg - och sedan blivit dräktiga på det sist ovulerade ägget...
 
Det är svårare att få dräktigt på naturligt därför att det inte bara är sperman som följer med in, alla bakterier mm kommer oxå det med. I spädningsvätskan som man använder för att späda seminsperma finns det i korta drag antibiotika, svamphämmande och "näring" för spermierna, detta för att motverka infektioner i livmodern pga de främmande ämnen som förs in där.
 
Vi betäcker nästan endast naturligt, och har gjort det ca varannan dag i alla år vi har hållit på. Tar första språnget på dygn 2-3 beroende på stoets historia. Har bra dräktighetsresultat (ca 85 %) och få infektioner.
 
Har börjat fundera på detta nu när vi haft hingst här hemma och betäckt naturligt. Haft mycket hjälp och diskuterat mycket med sveriges största fullblodsstuteri.


För att minska eventuell ryktesspridning, skulle jag önska att du kanske kunde skriva tex det största fullblodsstuteriet i Skåne, då mina föräldrar i nuläget driver det största fullblodsstuteriet( vad jag vet) i Sverige och jag önskar ej ha något med denna diskussion att göra. Folk har kontaktat mig ang detta privat och frågat om vi verkligen sagt detta!
 
Vad mig veterligen vet har mina ston endast seminerats en gång per brunst.Alla har blivit dräktiga på första försöket utom en gång då stoet hade en infektion ........
 
För att minska eventuell ryktesspridning, skulle jag önska att du kanske kunde skriva tex det största fullblodsstuteriet i Skåne, då mina föräldrar i nuläget driver det största fullblodsstuteriet( vad jag vet) i Sverige och jag önskar ej ha något med denna diskussion att göra. Folk har kontaktat mig ang detta privat och frågat om vi verkligen sagt detta!

Oj ursäkta, inte meningen. Var väl inget negativt om just det stuteriet jag pratat med, h*n verkar väldigt vettig med sund inställning och fick många bra tips som jag är tacksam för. Det var i Mälardalen dom höll till. Har inte så stor koll på fullblod tydligen, finns nog en del stuterier :)
 

Liknande trådar

Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 407
Senast: Novalisa
·
Avel Ska för första gången betäcka genom semin och har lite funderingar!😃 Har koll på hingstkostnaden men kan inte riktigt bestämma mig för...
Svar
9
· Visningar
1 280
Avel På ultraljud dygn 50 upptäcks tvillingdräktighet på ett av våra ston. Ultraljudad 2 ggr innan detta på annan station (dag 17+30) och då...
Svar
13
· Visningar
2 556
Senast: Packipim
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 874
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp