Önskar tips om att ha på hunddagis och skaffa vuxen hund

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare ettena
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 275
E

ettena

Vi är ett par som funderar på att skaffa en hund och är intresserade av andras erfarenheter och åsikter. Vi bor i en ganska trång lägenhet på ca 45kvadrat, dock med närhet till grönområden. En av oss har heltidsjobb med "normala" kontorstider, den andra mer flexibla möjligheter.

Vi funderar på en vuxen tik, gärna Golden Retriver. Hur snabbt tror ni att man kan ensamträna hunden att vara själv i sitt nya hem omkring 3 timmar? Nära oss finns ett hunddagis som vi tänkte använda oss av så småningom. Hur lång tid tror ni man behöver vara hemma med den nya familjemedlemmen innan den är trygg nog att även börja introduceras på dagis? Är det någon som har erfarenhet av hunddagis?

Kom gärna med tips och tankar om det är något vi ska tänka särskilt på. Vi vill att hunden ska få en bra start i sitt nya hem.

Sv: Önskar tips om att ha på hunddagis och skaffa vuxen hund

Hur lång tid det behövs innan hunden acklimatiserat sig är helt individuellt. Är det en "problemfri" och trevlig hund så skulle jag iaf vara hemma med den minst två veckor innan jag började skola in den successivt på dagis. Har hunden tidigare levt i flock går dagisbiten mycket enklare eftersom hunden då lätt kan komma överens med andra hundar.

När det gäller dagis, kontrollera att de har f-skattsedel och är godkända av Länsstyrelsen. Vissa dagis tar inte emot löptikar och var noga med att komma överens om (innan start) en provperiod och att ni får tillbaka pengarna för outnyttjade dagar om ni väljer att avbryta. Är mitt i dagistvist själv så jag talar av erfarenhet... :crazy:
Är dagiset medlem i SSHF är det ett gott tecken! Där kan man också leta efter lämpligt dagis om man står utan.

Att lägenheten är "liten" är inget problem, hunden ska ju rastas och motioneras utomhus. :) Jag bodde själv med två golden och två katter på 35kvm utan problem. Inne tog man det lugnt, busade gjorde man ute.

Är det golden du vill ha kan jag tipsa om att kolla på Goldenklubbens hemsida, under "valpar/omplaceringar".

Är det en hund som är bra i skallen och med gott självförtroende så skulle jag säga på en gång. Det enda som krävs är att hunden är van att vara ensam sedan tidigare. Min Schäfer var 2,5 år när han kom hit och honom tog jag med till jobbet dagen efter ankomst. Visst fanns jag i närheten, men han befann isg ändå ensam i köket större delen av arbetsdagen. Hemma så lämnade jag inte honom på ca en vecka, men det berodde inte på att han kunde bli orolig utan jag var mer rädd om mina prylar och att det kunde bli tjafs med den andra hunden. Att han skulle klara av tre timmar ensam direkt hade jag inga tvivel om.

Det jag tagit det lugnt med är träningen och det har fått tagit tid. Det är först nu vi börjar kunna samarbeta och då kom hunden i oktober. Helt samspelta lär vi inte vara på ännu ett halvår.

Jag tycker det är bättre att få in hunden i rutinerna så snabbt som möjligt så den blir van istället för att vara hemma med en för jämnan första tiden och vänja den vid det. Är hunden däremot osäker eller vek så skulle jag vara hemma, men en sådan skulle jag heller inte skaffa.

Kan vara gott att få chans att knyta an med hunden själv först kanske innan man lämnar iväg den på dagis hela dagarna. Inskolning där sker oftast successivt.

Nja, det är ju inte direkt en valp som ska präglas på sin nya ägare så jag ser inte det som väldigt viktigt. Det tar dessutom betydligt längre tid än två veckor att få till en bra relation mellan hund och förare så ska man använda det som argument så bör man vara hemma ett halvår. Det hinner inte hända så mycket på bara några veckor.

Jag upplevde de första veckorna med min omplacering som värdefulla i "anknytningsprocessen". Även om full relation dröjde längre än så.

Jo, men din är av det vekare slaget också. Där är tryggheten från människan viktig. Sam, som bott i hundgård, har inte haft samma behov. För Fjant var det också viktigt att få vara hemma med mig och få trygghet, men sedan vet vi ju hur bra i skallen hon är och där räckte inga veckor på långa vägar.

Tittar jag runt bland folk jag tränar med så får de ibland tillbaka unghundar som inte räckt till tjänst eller så har de hemma hundar för träning och där är det inga problem att lämna hundarna ensamma ganska omgående. Bra, normalt funtade hundar har inga besvär av det.

Jag har inte märkt av att två veckor hemma med hunden gjort varken till eller från.

Det var snarare tvärtom. Min hund var helt oberoende av människor när hon kom. Hade inte fattat vitsen med att ha kontakt alls utan gick sin egen väg. Jag hade heller inga problem med att lämna henne själv från dag ett eftersom hon inte brydde sig om jag försvann.

Det jag menar är att det är skönt, och inte bara för hundens skull utan även för ägarens, att få ägna sig åt hunden den första tiden innan den ska börja lämnas bort om dagarna. Du kan ta dina med dig till jobbet, det är skillnad när de ska lämnas på dagis och tas om hand om några andra och bilda en egen "flock" med de andra hundarna där. Får då hunden från dag 1 tillbringa hela dagarna i den flocken och kvällar/nätter med mig så vilken flock får störst dragningskraft?

. Bra, normalt funtade hundar har inga besvär av det.

Jag har inte märkt av att två veckor hemma med hunden gjort varken till eller från.

Nu vet jag inte vad du menar med "bra". Men jag har inte haft problem med någon av mina hundar med ensamhetsträning. Dom två första skulle jag väl inte kalla generellt bra hundar, men dom har å andra sidan haft sin självständighet på det torra och inte brytt sig vidare. Tiken som också varit hundgårdshund hade inga problem med att vara själv heller, men som du sa så vill jag inte lämna för länge de första gångerna eftersom att man är rädd om sina möbler utifall fröken skulle få för sig att hitta något kul att tugga på. Nu gjorde hon aldrig det, jo ett diadem hon var avundsjuk på förstörde hon ( :D ) och fanns sig snabbt i sin nya miljö.

KL

Ska hunden gå på dagis hade jag nog valt att låta hunden vara hemma iaf en vecka innan man börjar med sådant. Mest för att ha sitt på det torra med trygghet osv. Så att hunden har fått lite stadig mark att stå på.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 691
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 244
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Ny fråga - i anledning av ny hund. Vi spenderar julloven i Tandådalen i vår säsongsuppställda husvagn. Vid tiden för det stora helvetet...
Svar
0
· Visningar
271
Senast: SaraMara
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 247
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31