Ont efter dragit ut visdomstand

vinkelina

Trådstartare
Förra veckan på tisdag drog jag ut två visdomständer på höger sida. En som kom lätt på 30s och en som de fick hålla på och borra sönder pga att den växte åt fel håll, med kronan vägrätt i stället för lodrätt, men sidan före typ. Blev sydd med två stygn efter det

På torsdag åkta jag in till mig egen tandläkarstation då jag inte kunnat sova på hela natten trots maxdos paracetamol (får ej äta annat) fanns lite matrester och så lades en lokal antibiotika. Fredag ser jag att stygnen släppt så åkte åter in på koll och de spolades rent. Två olika tandläkare som i princip skällde ut mig att jag var där för de var ju så tidigt efter utdraget. Men jag ringde ju innan och kollade läget och om det kunde beräknas som normalt och då bokades jag in för koll

Idag får jag ännu äta maxdos värkmedicin och ännu O N T. Har normalt rätt hög smärttröskel och har ofrivilligt fött barn utan smärtlindring. Ofokuserad på jobbet idag pga smärtan.

Hur länge skall man räkna med att de håller på såhär? Ingen feber. Känns som att jag borde vara hemma från jobbet, men känns ju lite dumt (samvetet)
 
Jag drog en visdomstand 2011 som fick sys efteråt pga av att den växte åt fel håll. Hade ont i säkert 10 dagar efteråt, såg ut som en hamster och fick faktiskt uppsöka akuten för att smärtan kom från helvetet och jag har hög smärttröskel. Tandläkaren vägrade göra något ansåg att de var fullt normalt med sådan smärta.Läkaren ansåg att de är inte normalt att man måste knapra stora mängder Ipren efteråt men de vände rätt vart de var men viktigast var att hålla rent i själva hålet, använde en spray flaska och sprutade ned vatten i hålet för att skölja rent.
Efter de vägrar jag ta den andra men det är en annan historia.
 
Förra veckan på tisdag drog jag ut två visdomständer på höger sida. En som kom lätt på 30s och en som de fick hålla på och borra sönder pga att den växte åt fel håll, med kronan vägrätt i stället för lodrätt, men sidan före typ. Blev sydd med två stygn efter det

På torsdag åkta jag in till mig egen tandläkarstation då jag inte kunnat sova på hela natten trots maxdos paracetamol (får ej äta annat) fanns lite matrester och så lades en lokal antibiotika. Fredag ser jag att stygnen släppt så åkte åter in på koll och de spolades rent. Två olika tandläkare som i princip skällde ut mig att jag var där för de var ju så tidigt efter utdraget. Men jag ringde ju innan och kollade läget och om det kunde beräknas som normalt och då bokades jag in för koll

Idag får jag ännu äta maxdos värkmedicin och ännu O N T. Har normalt rätt hög smärttröskel och har ofrivilligt fött barn utan smärtlindring. Ofokuserad på jobbet idag pga smärtan.

Hur länge skall man räkna med att de håller på såhär? Ingen feber. Känns som att jag borde vara hemma från jobbet, men känns ju lite dumt (samvetet)
Jag har bara dragit ut en tand så inte borrat. Drog ut på tisdag eller onsdag på lördan hade jag nippran å lärare ut å göra nåt men jag var korttemperamentad på grund av smärtan. Tar nog längre tid om du har borrat och haft problem med läkningen.
 
Jag drog en visdomstand 2011 som fick sys efteråt pga av att den växte åt fel håll. Hade ont i säkert 10 dagar efteråt, såg ut som en hamster och fick faktiskt uppsöka akuten för att smärtan kom från helvetet och jag har hög smärttröskel. Tandläkaren vägrade göra något ansåg att de var fullt normalt med sådan smärta.Läkaren ansåg att de är inte normalt att man måste knapra stora mängder Ipren efteråt men de vände rätt vart de var men viktigast var att hålla rent i själva hålet, använde en spray flaska och sprutade ned vatten i hålet för att skölja rent.
Efter de vägrar jag ta den andra men det är en annan historia.

jo, sköljer munnen med cosidyl och fick senaste besök en spruta så att jag kan spruta de rakt i hålet, lite svårt för skulle behöva en tredje hand till det, men lägger de nu lite ditåt i alla fall
 
Förra veckan på tisdag drog jag ut två visdomständer på höger sida. En som kom lätt på 30s och en som de fick hålla på och borra sönder pga att den växte åt fel håll, med kronan vägrätt i stället för lodrätt, men sidan före typ. Blev sydd med två stygn efter det

På torsdag åkta jag in till mig egen tandläkarstation då jag inte kunnat sova på hela natten trots maxdos paracetamol (får ej äta annat) fanns lite matrester och så lades en lokal antibiotika. Fredag ser jag att stygnen släppt så åkte åter in på koll och de spolades rent. Två olika tandläkare som i princip skällde ut mig att jag var där för de var ju så tidigt efter utdraget. Men jag ringde ju innan och kollade läget och om det kunde beräknas som normalt och då bokades jag in för koll

Idag får jag ännu äta maxdos värkmedicin och ännu O N T. Har normalt rätt hög smärttröskel och har ofrivilligt fött barn utan smärtlindring. Ofokuserad på jobbet idag pga smärtan.

Hur länge skall man räkna med att de håller på såhär? Ingen feber. Känns som att jag borde vara hemma från jobbet, men känns ju lite dumt (samvetet)
Hade ont i 2 veckor med enda tanden som också opererades ut med stygn. Sådär
så jag inte kunde sova vissa nätter.
Den andra hade jag bara ont några dagar trots lika komplicerad.
 
Inser efter att ha läst denna tråd vilken tur jag har haft. 😣
Jag har iofs inte dragit någon visdomstand, men väl en hörntand och jag hade väntat mig smärtan från helvetet då min smärttröskel ligger på minus... Jag behövde inte ens ta en Alvedon. 😶
 
Inser efter att ha läst denna tråd vilken tur jag har haft. 😣
Jag har iofs inte dragit någon visdomstand, men väl en hörntand och jag hade väntat mig smärtan från helvetet då min smärttröskel ligger på minus... Jag behövde inte ens ta en Alvedon. 😶
Jag drog ut en framtand i början av året och behövde inte heller Alvedon. Men det är stor skillnad på att dra ut en enrotad tand och att operera ut en visdomstand som växer horisontellt, med krokiga rötter där man behöver borra i käkben, skära i tandköttet och sätta stygn.
 
Förra veckan på tisdag drog jag ut två visdomständer på höger sida. En som kom lätt på 30s och en som de fick hålla på och borra sönder pga att den växte åt fel håll, med kronan vägrätt i stället för lodrätt, men sidan före typ. Blev sydd med två stygn efter det

På torsdag åkta jag in till mig egen tandläkarstation då jag inte kunnat sova på hela natten trots maxdos paracetamol (får ej äta annat) fanns lite matrester och så lades en lokal antibiotika. Fredag ser jag att stygnen släppt så åkte åter in på koll och de spolades rent. Två olika tandläkare som i princip skällde ut mig att jag var där för de var ju så tidigt efter utdraget. Men jag ringde ju innan och kollade läget och om det kunde beräknas som normalt och då bokades jag in för koll

Idag får jag ännu äta maxdos värkmedicin och ännu O N T. Har normalt rätt hög smärttröskel och har ofrivilligt fött barn utan smärtlindring. Ofokuserad på jobbet idag pga smärtan.

Hur länge skall man räkna med att de håller på såhär? Ingen feber. Känns som att jag borde vara hemma från jobbet, men känns ju lite dumt (samvetet)

Nog tror jag att du kan stanna hemma om du känner så. Jag var hemma i en vecka efter vardera visdomstand men hade ont i typ 2 veckor. Jag hade också liggande visdomständer som opererades ut. Den sista var riktigt besvärlig då det var tre långa krokiga rötter som inte ville släppa. 45 minuters tortyr som jag inte ens önskar min värsta fiende.

Varför gå till jobbet och ha ont, må dåligt och göra en halvdan arbetsinsats när man kan stanna hemma, återhämta sig och sedan komma tillbaka med nya krafter?
 
Jag hade riktigt ont i några dagar, värktabletter i en vecka. Smärta i ansiktet upplevs värre än t ex handen eftersom det är så korta nervbanor till hjärnan. Kanske var de tvungna att borra i käkbenet också för att få loss dina tänder?
 
Jag har opererat ut de två jag hade. Va ett helvete, fick dessutom infektion efter ena (men det är en annan lååång historia).
Hade också väldigt ont och såg ut som om jag fått årets smocka, svårt svullen.

Jag ringde Käkkirurgen som utfört det och sa att vanliga tabletter inte hjälper. Fick starkare på recept att ta.

Hade ont länge och att äta med den sidan av munnen var bara att glömma, stygnen försvann av sig själva. Jag var hemma i en vecka ifrån jobbet inte bara pga värk utan också med tanke på hur jag såg ut (ger inte vidare intryck på kunderna när man ser ut att ha fått stryk).
 
Jag drog ut en framtand i början av året och behövde inte heller Alvedon. Men det är stor skillnad på att dra ut en enrotad tand och att operera ut en visdomstand som växer horisontellt, med krokiga rötter där man behöver borra i käkben, skära i tandköttet och sätta stygn.

Jag är fullt medveten om att det är skillnad.
Min hörntand var ingen visdomstand, men hade 3 lagom krokiga rötter trots allt.
 
Jag är fullt medveten om att det är skillnad.
Min hörntand var ingen visdomstand, men hade 3 lagom krokiga rötter trots allt.
Jag tror att det som gör mest ont är både skärandet i tandköttet som är så känsligt men också borrningen i käkbenet. Mina visdomständer i överkäken kunde dras ut trots krokiga rötter och jag hade ingen smärta direkt efteråt men det var verkligen stor skillnad när de resterande två fick opereras ut vid två tillfällen. Själva ingreppen var dock helt smärtfria tack vare bedövning.
Oavsett är det nog olika också från gång till gång.
 
När jag drog ut i underkäken första gången så hade jag ont i ca 3 veckor. Värkte ut benbitar ur hålet/såret också.
Den tanden satt rejält men verkar varit värre för dig.
Nästa gång jag skulle dra i underkäken så vad jag om värktabletter och fick citodon utskrivet men den gången gick utdragningen bättre och jag hade knappt ont.

Så det är väl tyvärr bara att stå ut
 
Har dragit 4 visdomständer och med 2 av dem har jag fått äta nästan dubbel maxdos alvedon+ipren i kombination i 2 veckor innan det gett med sig. På den ena fick jag sk dry socket, dvs när blodproppen försvinner i förtid och man får ned mat i hålet. Fick åka in och splora rent och fick en rejäl klick smörja i hålet. Efter det läkte det normalt. Men om du bara gått en vecka så får du räkna med att ha ont säkert en vecka till.
 
Väcker liv i gammal tråd istället för att göra en ny :)

Opererade ut en vidsomstand i nedre käken i onsdags. Sydde 3 stygn.
Har inte ont i sårområdet alls. Men är galet svullen! Som att jag har en tennisboll innan för kinden, denr stenhård.
Läst mig till att det är nornalt, att den även kan bli blå efter ett tag. Så nu när jag börjar fp ett blåmärke under bollen är jag inte orolig...

Men! Idag blev kinden öven ngt rödare och såg att jag var röda ned längs halsen och en bit ned i urringningen!
Jag är jätteöm å kinden där bollen sitter och lite öm på utsidan av halsen. Men vad är det som spridit sig ner mot bröstet??
 
Väcker liv i gammal tråd istället för att göra en ny :)

Opererade ut en vidsomstand i nedre käken i onsdags. Sydde 3 stygn.
Har inte ont i sårområdet alls. Men är galet svullen! Som att jag har en tennisboll innan för kinden, denr stenhård.
Läst mig till att det är nornalt, att den även kan bli blå efter ett tag. Så nu när jag börjar fp ett blåmärke under bollen är jag inte orolig...

Men! Idag blev kinden öven ngt rödare och såg att jag var röda ned längs halsen och en bit ned i urringningen!
Jag är jätteöm å kinden där bollen sitter och lite öm på utsidan av halsen. Men vad är det som spridit sig ner mot bröstet??
Ring 1177.
 
Väcker liv i gammal tråd istället för att göra en ny :)

Opererade ut en vidsomstand i nedre käken i onsdags. Sydde 3 stygn.
Har inte ont i sårområdet alls. Men är galet svullen! Som att jag har en tennisboll innan för kinden, denr stenhård.
Läst mig till att det är nornalt, att den även kan bli blå efter ett tag. Så nu när jag börjar fp ett blåmärke under bollen är jag inte orolig...

Men! Idag blev kinden öven ngt rödare och såg att jag var röda ned längs halsen och en bit ned i urringningen!
Jag är jätteöm å kinden där bollen sitter och lite öm på utsidan av halsen. Men vad är det som spridit sig ner mot bröstet??

När jag opererat mig har svullnaden och blåmärkena vandrat nedåt, och det var normalt då. Men, huruvida det är normalt för dig också bör du nog konsultera typ 1177 om.
 
Väcker liv i gammal tråd istället för att göra en ny :)

Opererade ut en vidsomstand i nedre käken i onsdags. Sydde 3 stygn.
Har inte ont i sårområdet alls. Men är galet svullen! Som att jag har en tennisboll innan för kinden, denr stenhård.
Läst mig till att det är nornalt, att den även kan bli blå efter ett tag. Så nu när jag börjar fp ett blåmärke under bollen är jag inte orolig...

Men! Idag blev kinden öven ngt rödare och såg att jag var röda ned längs halsen och en bit ned i urringningen!
Jag är jätteöm å kinden där bollen sitter och lite öm på utsidan av halsen. Men vad är det som spridit sig ner mot bröstet??
Ring omedelbart tycker jag.
 
Väcker liv i gammal tråd istället för att göra en ny :)

Opererade ut en vidsomstand i nedre käken i onsdags. Sydde 3 stygn.
Har inte ont i sårområdet alls. Men är galet svullen! Som att jag har en tennisboll innan för kinden, denr stenhård.
Läst mig till att det är nornalt, att den även kan bli blå efter ett tag. Så nu när jag börjar fp ett blåmärke under bollen är jag inte orolig...

Men! Idag blev kinden öven ngt rödare och såg att jag var röda ned längs halsen och en bit ned i urringningen!
Jag är jätteöm å kinden där bollen sitter och lite öm på utsidan av halsen. Men vad är det som spridit sig ner mot bröstet??
Ring 1177 nu.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 830
Senast: jemeni
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 695
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 705
Senast: Egonson_
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
12 935
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp