Ont i en bog? *rörigt*

Iddefixen

Trådstartare
Problemen började för tre veckor sedan. Hästen har aldrig stannat innan, men började helt plötsligt vägra. Funderade inte mer på det då. Reflekterade sedan över att hon var ganska seg och kanske lite loj att rida. Men trodde att det hade med fällning och brunst att göra.

Hopptränade en gång och det gick bra. Var i väg och tävlade förra helgen - och hon ville inte hoppa, var seg och ovillig att hoppa. Hopptränade sedan i onsdags - då hoppade hon inte ens ett pyttehinder. Började ana att något är fel. Hästen har aldrig stannat tidigare.

Tog ut en massör som lasrar. Hon ansåg att ena bogen var så pass dålig att det var dax att åka till klinik och kolla upp det. Jag har haft problem med denna bog i flera år. Men med laserbehandling så har det släppt. Har även sett en avvikelse i värme på den bogen jämfört med den andra när vi kollade med värmekamera.

Hästen är inte halt.

Ska till klinik om ett par dagar. Men vad ska jag säga till vet.? Svårt att beskriva problemet. Tänk om det inte är bogen...

Någon här som har haft samma problem med sin häst? Diagnos?

Sv: Ont i en bog? *rörigt*

Du säger som det är till vet? Att hästen börjat stanna på hinder och det har den inte gjort tidigare. Då kommer veterinären göra en hältutredning och sitter det i bogen eller i bakknäet - så det kommer visa sig.

Vill du kan du ju säga vad massören sagt med, vill du kan du ju utelämna det.

Min herre har översträckt sin bog ett par gånger (han överkompenserar från ett bakben på den) och haft en armbågsledsinflammation på samma sida (i samband med en bogsträckning). Första svängen ('bara' sträckning) märktes det på att han drog SNETT i högergalopperna (problem satt i höger bog), vi hamnade i dikena. Släppte med djupmassage av equiatriker.

Andra gången så kändes hästen inte helt okej i tvär högersväng under ryttare. Equiatriker var ut, konstaterade att han slagit upp sträckningen/sträckt sig igen men att det nog satt i leden med och rek vet. Dagen efter var jag till vet som förutom bogsträckningen diagnosticerade armbågsledsinflammation på samma sida. Hästen behandlades och blev fullt återställd (utom att han fortfarande överkompenserade från VB på den bogen)

Nu sist han kollades av equiatrikern var bogen muskulärt finare än nånsin (hälta från den har han inte visat sedan han friskförklarades från armbågsledsinflammationen)

Du kan själv göra ett enkelt test för att kolla så att det inte är ngn bursa i bogen som är inflammerad. Backa hästen i från marken, om den släpar benet i backningen så är det i regel bursan som är infl.
Om det verkar vara bursan så är ju lasern alldeles utmärkt att använda sig av.
Kan även tilläggas att ca: 10% av boghältorna är primära

Hur lång konvalecens blev det efter behandlingen?

Min häst hade en blödning i en muskel i bogen för ett tag sedan. Fick svaret att man inte behövde bry sig om det. KÄnns inte helt rätt....men man litar ju på alla som kan.

Kan en sån här skada påverkas av hur hästen är skodd?

Vill inte skrämma ihjäl dig, men har haft en häst med problem i bogen, vilket till slut visade sig vara pålagringar i armbågsleden (artros). Det är troligtvis inte så ovanligt som man tidigare trott, men svårt att diagnosticera eftersom man ofta behöver använda ultraljud för att kunna se pålagringarna där (extremt svårt att röntga just den leden..) Han blev aldrig bra. Märktes på rörelsemönstret, man såg att han inte ville böja ihop armbågen och rörde frambenen "stelt" utan att böja riktigt för att lyfta dem. Artrosen kom smygande på honom och han blev mer och mer halt innan han fick somna in.
Men troligtvis är det nog "bara" en sträckning i musklerna eller en ledinflammation. Men som sagt, så kommer vet att göra en hältutredning och kunna se var problemet sitter.

Iddefixen skrev:
Hur lång konvalecens blev det efter behandlingen?

Min häst hade en blödning i en muskel i bogen för ett tag sedan. Fick svaret att man inte behövde bry sig om det. KÄnns inte helt rätt....men man litar ju på alla som kan.

Kan en sån här skada påverkas av hur hästen är skodd?

Han behandlades med DMSO vilken kan ge skillnad i konvalescens från traditionell behandling. Minns inte exakt detaljerna nu men han var tillbaka under igångsättning efter en månad och tillbaka i normalt arbete efter två månader (han var i mkt hög kondition när den upptäcktes och så det var inga problem att komma tillbaka).

Nästan alla ledinvolverade hältor etc KAN påverkas av om hästen är felskodd, har fel vinklar etc. Det kan men behöver inte vara enda orsaken, och kan ofta bli förbisett som orsak. Om man genom alternerad skoning på något sätt kan förbättra prognosen bör diskuteras med veterinären och erfaren hovslagare =)

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit... 2
Svar
24
· Visningar
4 702
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror... 2
Svar
20
· Visningar
5 427
Senast: Freazer
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
14 178
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har... 2
Svar
21
· Visningar
4 718
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka