ont i tassarna

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Isan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 089
I

Isan

hej! våran golden retriever har problem med tassarna på sommaren, dom brukar bli torra så hon får ont och börjar halta :( vi brukar smörja in dom med en salva men hon har fortfarande ont :crazy:
Är det nån som har liknande problem med sin hund som har några bra tips att ge? :confused:

Sv: ont i tassarna

Vad jag vet så finns det inte så mycket att göra åt saken. Man kan ju smörja om man tycker det hjälper, men det tar ju inte bort problemet i längden. Men skor som Trani skrev eller tossor av fleece kan ju vara en idé.

Ge olja i maten, samt biotion om du känner dig rik, det brukar hjälpa. Omega 3/6, hittar du i linfröolja, eller ge fiskolja + rapsolja/majsolja/solrosolja.

Ibland smörjer jag in tassarna på min och drar på vanliga sockor som hon får gå med en stund, det funkar lite men inte i längden.

Det bästa som jag har stött på är en tjärbaserad olja - PROBolja. Loka har haft hudproblem och jag testade oljan genom att gnussa in hela hunden i det (fan vad det stank), bäst resultat fick jag dock på trampdynorna som blev supermjuka och lena.

Går ni mycket på assfalt ? I så fall förstår jag att hunden har ont, det är mycket bekvämare att gå i skogen.

Men om ni alltid ser till att ha klorna klippte & går mkt i terräng, smörjer in trampdynerna varje kväll så ska det nog gå bra.

Om inte finns det inte mer än att kontakta en vetrinär.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 244
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
509
Senast: Redfox
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 136
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
1 022
Senast: cassina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma