Ont i vrist vid ridning

jozzan1234

Trådstartare
Får extrema smärtor/kramper på utsidan av vristen på min högerfot. Har provat både ridskor och stövlar, långa och korta stigläder men ingenting gör det bättre. Krampar speciellt mycket när jag måste använda benet vid flyttande hjälper.

Någon som upplevt detta? Hur har ni gjort för att lösa problemet?
 
Får extrema smärtor/kramper på utsidan av vristen på min högerfot. Har provat både ridskor och stövlar, långa och korta stigläder men ingenting gör det bättre. Krampar speciellt mycket när jag måste använda benet vid flyttande hjälper.

Någon som upplevt detta? Hur har ni gjort för att lösa problemet?

Är du dugligt jämn/liksidig i kroppen eller har du några snedheter? Kan vara värt att kolla upp innan du börjar mixtra med utrustningen. Du kanske är stelare i en höft eller lite sned i ryggen eller har stramare muskulatur i ena sidan. Fysioterapeut eller kiropraktor kan hjälpa dig med det. Du kan ju också be en kompis kolla om du sitter snett i sadeln, kanske du vrider fötterna lite olika eller trampar ner mer i ena stigbygeln.
 
Är du dugligt jämn/liksidig i kroppen eller har du några snedheter? Kan vara värt att kolla upp innan du börjar mixtra med utrustningen. Du kanske är stelare i en höft eller lite sned i ryggen eller har stramare muskulatur i ena sidan. Fysioterapeut eller kiropraktor kan hjälpa dig med det. Du kan ju också be en kompis kolla om du sitter snett i sadeln, kanske du vrider fötterna lite olika eller trampar ner mer i ena stigbygeln.

Jag är säkerligen sne, ingenting jag kollat upp förutom att min högerben är något kortare. Då ska jag kolla upp det! Tack :D
 
Jag har haft/har samma eller liknande problem. Det som jag tycker hjälper är att först och främst kolla så att du inte sitter snett och belastar högerbenet mer, be tränaren fokusera lite extra på detta ett tag. Ett besök till kiropraktor kan vara till hjälp om du är låst någonstans. Att göra tåhävningar för att stärka fotlederna kan funka. Och sist men inte minst ha stigbyglar med bred platta för bättre stöd.
 
Jag har haft/har samma eller liknande problem. Det som jag tycker hjälper är att först och främst kolla så att du inte sitter snett och belastar högerbenet mer, be tränaren fokusera lite extra på detta ett tag. Ett besök till kiropraktor kan vara till hjälp om du är låst någonstans. Att göra tåhävningar för att stärka fotlederna kan funka. Och sist men inte minst ha stigbyglar med bred platta för bättre stöd.

Tack för svar!! Jag har just ni compositi stigbyglar men tycker det är lika jobbigt i smala som breda stigbygelplattor... Ska be min tränare kolla på min sits nästa gång :D
 
Får extrema smärtor/kramper på utsidan av vristen på min högerfot. Har provat både ridskor och stövlar, långa och korta stigläder men ingenting gör det bättre. Krampar speciellt mycket när jag måste använda benet vid flyttande hjälper.

Någon som upplevt detta? Hur har ni gjort för att lösa problemet?
Lite, ibland, stödstrumpa och väldigt tight stabil stövel.
 
Jag har lärt mig att den tjocka sidan ska vara inåt så att lilltån trampar ner mer? Men det kanske är olika beroende på hur ens ben/fötter ser ut. Tänker att det är risk att man kniper i knät om den tjocka sidan är utåt.
Det är vid stortån stödet i stigbygeln ska vara - inte vid lilltån. :) Nyligen varit på föreläsning om bl a just detta.
 
Det är vid stortån stödet i stigbygeln ska vara - inte vid lilltån. :) Nyligen varit på föreläsning om bl a just detta.

Jo, det är väl lämpligt att man har stöd där, tänkte mer att vinkeln på foten blir så konstig om man har högre utsida. Kanske bara jag som är hjulbent iofs.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 420
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 105
Senast: __sofia__
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 904
Senast: Whoever
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 132
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp