T

tjohej

hejsan!
jag har ett litet problem.. har haft det periodvis i flera månader nu.
det är så att jag har typ ont i ena "skinkan", eller hur man nu ska säga. det gör inte ont hela tiden, utan bara när jag typ springer, hoppar eller typ går i trappor. som tur är känns det ingenting när jag rider :D det är liksom som att smärtan kommer från en punkt i skinkan o så strålar det ner en liten bit i ena låret.
jag är jättedålig på att förklara, men om ni inte förstår så får ni väl fråga igen så kan ja försökta förklara lite bättre.
är det någon som har nån idé på vad det kan vara? och hur jag kan bli av med det? är det bara stretching som gäller eller vad tror ni? tacksam för svar :D

Sv: ont..

ja, i första anblick låter det som att det är ischias, alltså den stora nervtråden i nedre delen av ryggen som kommit i kläm. Och det ska tas på allvar. jag vill inte skrämma dig, men det är alltid säkrast att kontakta läkaren för en undersökning.
men ischias brukar kännas som mer domnande i nedre delen av ryggen, sätet och strålar ner i benet. man brukar inte kunna stödja sig nå vidare bra på benet på den sidan. Det du beskriver känns mer diffust.
Är det enbart i skinkan det känns nånting? eller är det på framsidan också?
Jag tänkte på att ont i skinkan ofta beror på spända sätes och ryggmuskler. kanske stretching av gluteus muskeln och höftböjaren är en bra ide´? :idea: jag tror starkt på det.
Jag har själv haft samma typ av problem som du, och det är oftast pågrund av försvagade rygg och magmuskler. det beror på att ryggraden har belastats hårt och att visa muskler inte används.
Du behöver stärka upp de små musklerna i ryggraden så att den kan hållas stark och stabil. Sätes musklerna ger stöd åt ryggraden och det är de som är för svaga. Så stärk de också!
Glöm inte att stretcha efter varje rygg och mag- pass! OBS
Stretcha höftböjaren VIKTIGT. när du gör magövningarna tänk att du drar ihop musklerna kring urinrören, tänk att du håller dig för att inte kissa på dig. det låter roligt men sjukgymnasten rekomenderade det här, så det här är "serious shit".
Sen ska du knipa framåt och uppåt som att du ska lyfta upp ändan från golvet. men du ska inte spänna sätet det är bara musklerna inuti som ska jobba. gör dessa knip när du stretchar också. :D
lugn jag tror inte det är ischias.

jag har liknande problem som dig, kommer när jag har ridit med korta stigläder främst

det finns något som påminner om ischias (har aldrig ritkigt förstått skillnaden) men som kallas falsk ischias, just för att det inte är detsamma. ska finnas lite gamla trådar om du söker på "falsk ischias" tror jag. de kan vara borttagna också.

du ska alltså knipa framåt runt urinrören och uppåt.

Ischias-smärta känns längs benets utsida ner i foten. Det TS beskriver är inte ischias-smärta. Det är inte speciellt farligt att ha ishias-smärta, bara besvärligt.

Det TS beskriver skulle kunna vara smärta från en av de små rotatorerna i höften, piriformis-muskeln. (Piriformis betyder päronformad) En duktig sjukgymnast kan säkert hjälpa dig.
Annars skulle det kunna vara smärta från svanskotorna, men jag skulle behöva undersöka dig för att säga säkert.

Cilla
ortoped

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 705
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 559
Senast: Lavinia
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 504
Senast: mamman
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 398
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka