Oönskat dräktighet på köpt åring

Iaraphel

Trådstartare
Förra sommaren var jag och hittade en underbar åring somjag bestämde mig för att köpa.
I julas fick jag hem henne, då var hon i väldigt dålig skick och ingen veterinärbesiktning kunde göras (hon skulle inte gått igenom) men jag köpte henne för jag kunde inte ens tänka tanken att skicka tillbaka denna lilla taniga ögonstenen, veterinär tillkallades sedan och en mängd behandlingar gjordes för att få henne frisk och pigg.

Nu ser hon riktigt bra ut lite tunn men hon är ju "bara" en tvååring och lila sent utvecklad.

MEN hon ser riktigt, riktigt dräktig ut!!! revbenen syns uptill men neråt är magen j
ätestor och VÄXER! En välduiigt kunnig hästuppfödare var och tittade på henne och höll med mig. Veterinären är kontaktad och i o med att hon gått med unghingstar så är det möjligt att hon är med föl. Han ska komma ut och titta snart på henne.

Så vad gäller?
I och med att hon är köpt så antar jag att om hon ryker med så har inte förra ägaren med dert att göra, eller?
Har han nån skyldighet att berätta? (även om han då inte visste så borde han ju inte kåtit henne gå med unghingstar utan att kolla).
Och om allt skulle gå bra, om både fölet och tvååringen klarade sig, kan han då kräva pengar för att vi "fick med en extrahäst"???

Om fölet nu skulle klara sig, går det då att få papper på den? måsste man blodtypa och sånt då och ta reda på pappan?
fadern till den är ju troligtvis lika ung och därmed inte godkänd eller nåt sånt, men om den skulle bli det? och vi skulle veta och bevisa genom blodtyp att den är fadern kan man då få gröna papper på hästen även om hingsten inte var godkänd vid betäckning?

Hur ställer sig agria till om en tvååring dör i förlossning? får man ut nån försäkring? maxbeloppet? eller måsste man ha extra försäkring för själv fölningen?

Tacksam för svar!!!!!!
 
Det var ingen rolig historia.
Det är ju bara hålla tummarna att hon inte är dräktig.

Gröna papper kan den inte få, då det krävs att fadern minst är avelsvärderad, men det går att få gråa papper på den. Man måste ju blodtypa hingstarna den har gått med oxå för att se vilken hingst det är, så det räcker ju inte med att typa fölet.
Hur försäkringsbolaget ställer sig har jag ingen aning om, men dock kräver agria en extraförsäkring om man vill att fölungen skall vara försäkrad via modern, den bista erfarenheten fick jag uppleva här nu när mitt föl med sto blev dåliga.
Så har dom inte haft förut, utan gjort den ändringen senaste tiden och jag har väl inte läst ordentligt i alla papper.
 
Knivigt... Ett som är helt säkert är iaf att ingen kan kräva dig på extra pengar om du köper ett tjuvbetäckt sto o det sedan fölar, det kan du iaf vara lugn för.

Vet faktiskt inte om detta kan räknas som dolt fel (o därmed innebära att du kan få lämna tillbaka alt få en viss summa pengar eller liknande). Upplyste säljaren om att hon gått med ettårshingstar? Om han gjorde det tror jag inte du kan skylla på honom / hävda dolt fel, för att hon skulle kunna bli dräktig, o att risken t o m är stor bör du ha kunnat räkna ut själv. Om säljaren däremot inte har upplyst dig omatt hon gått med hingstar har han definitivt brustit i sin upplysningsplikt, och då är det hans ansvar.

Och vad är det för jäkla pucko som låter 1- års ston o hingstar gå i hop?

Gröna papper kan du aldrig få på en häst utan godkänd pappa. Ungen hamnar på grå papper hur som helst. Om du vill blodtypa o sedan få med pappans namn i passet går det (både far, mor o avkomma ska blodtypas/DNA- testas), men pappren förblir grå ändå.

Trist historia. Lycka till!!
 
Har inte så mycket att tillföra om fallet - finns många som är bättre på det.

Men, jag känner till två ston som tjuvbetäckts som åringar - den ena är tävlingshäst i MA dressyr och den andra fick diplom som treåring och är idag lovande unghäst. Den senare vet jag lite mer om och vad jag förstått så fölade hon helt utan problem. Hon gick på lösdrift med bl a någon jämnårig unghingst fram till ettårsdagen ungefär - och hann alltså med att bli dräktig.

Det säger kanske inte så mycket - men de två ston som jag känner till verkar alltså ha klarat fölningarna sisådär på tvåårsdagen bra, och utvecklats väl (den senare är dessutom ca 5 cm större än sin ett år äldre helbror, så hon har växt ordentligt trots detta).

Mvh Cissi
 
Det kan aldrig bli ett dolt fel. En dräktighet går att upptäcka vid en undersökning. Det är ju så att säljaren har upplysningsskyldighet och ska tala om allt som denne känner till om hästen, som att den gått med hingstarna t ex. Sedan har köparen en undersökningblikt att kontrollera skicket på varan (här hästen) innan köp. Dolda fel är sådana som säljaren inte kan veta att hästen har och sådant som köparen inte kan upptäcka trots undersökning.
 
Nej, dolt fel var väl fel definition. Men om vi säger som så att säljaren underlåtit att upplysa om att stoet gått med hingstar, inte kan det väl då anses att köparen brustit i sin undersökningsplikt genom att inte dräktighetsundersöka stoet? Asvaret bör ju i ett sådant fall rimligen ligga på säljaren. Inte dräktighetskollar man ston som standard vid vet bes ifall de möjligtvis skulle kunna ha blivit tjuvbetäckta.

Om däremot säljaren faktiskt har upplyst om att stoet gått tillsammans med hingstar kommer ju det hela i en helt annan dager. Då tycker jag det verkar uppenbart att det är köparens ansvar att ta risken att köpa ett dräktigt sto, och att hon skulle ha dräktighetsundersökt henne innan köp om detta inte var något hon önskade sig.

Men som sagt, en himla tråkig historia. Hoppas allt går bra...
 
Inte bara...

Det här med oväntat dräktiga ston är så vanligt att jag faktiskt inte riktigt förstår varför man inte på rutin dräktighetsundersöker? Det är så lätt och man slipper så mycket problem och borde kanske vara standard vid besiktning av ston?

Trådskaparen, är det inte bara så att hon har fått för lite protein i förhållande till energin och därför fått en rejäl buk men inga muskler att hålla upp det med? Mask?

Blir de dräktiga så är ju kroppen oftast rustad för att föla också om den bara får mat så det räcker.

Min hästs mormor fölade planerat som treåring (alltså betäckt som tvååring).
 

Liknande trådar

D
Ekonomi & Juridik Hej! Jag vänder mig till er här på buke då jag har ett problem. Detta nick är nygjort och jag vill inte röja mitt riktiga till hänsyn...
2
Svar
26
· Visningar
8 136
Senast: lilith
·
Avel En kompis har lyckats få ett föl den 20/12 2008 som resultat av en tjuvbetäckning med en 2-årshingst, hingsten är svensk varmblodig...
Svar
4
· Visningar
908
Senast: rebus
·
Islandshäst Efter 1 år har vi nu ett pass på vår Saga. Historian började vintern 2004/2005 när jag tyckte vårt gamla sto Perla var hemskt tjock...
Svar
17
· Visningar
1 815
Senast: Vili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp