Bukefalos 28 år!

Äntligen är hon en "riktig" islandshäst

Vili

Trådstartare
Efter 1 år har vi nu ett pass på vår Saga.

Historian började vintern 2004/2005 när jag tyckte vårt gamla sto Perla var hemskt tjock, visst hade hon haft problem med vikten men detta var extremt.
Veterinären konstaterade att Perla 19 år skulle föla inom 3 månader. Perla som led av eksem och kronisk bronik var dräktig med en av våra ej godkända unghingstar, dessutom visste vi då inte vem av dem.

Perla som inte blivit dräktig trots en hel säsong hos första klassig hingst blev dräktig efter en 5 minuters träff med vår unghingst när han sprängde staketet...

Natten mot den 4:e April vår 30:e vaknatt började Perla föla, Perla med sin astma klarade inte av att krysta mer när huvudet var ute, fölet satt dessutom fast med ena benet slaget bakåt. Perla orkade inte mer...
veterinären som vi talade med i telefon befann sig 1 timme bort, han talade om att han aldrig skulle hinna, vi var tvugna att få ut fölet NU. Något var vi tvungna att göra så min far fick leka barnmorska, trycka in handen och gräva fram fölets ben. I efterhand har min far många gånger sagt till folk, hur hittar man ett fölben inne i ett sto? vad letar man efter?
När han väl hittade benet och fick fram det var det bara att dra.

Ut kommer en slemmig liten varelse utan andning, vi blåste luft och drog bort slem när fölet plötsligt började röra sig..

ett vackert litet stoföl , en exakt kopia av sin pappa, nu stod det rätt självklart vem som var pappan .

Av olika anledningar drog vi på att dra igång registreringsprocessen men hösten 2007 skickades Dna prover in och våren 2008 kom svaret att det var rätt hingst.

Och ja idag, 1 år och 13 000kr senare har Saga från Jonstorp ett eget pass dock med röda papper men vem bryr sig, med ett eget riktigt registreringsnummer och ett riktigt intyg på att hon är en RIKTIG islandshäst.

Älskade älskade Saga som idag är en flott 3,5 åring som ingen kan lista ut är efter en icke godkänd hingst.

På bilden är de båda unghingstarna och saga längst till höger, som ni ser det var inget snack om vem som var pappan ;)

sagaleknir-1.jpg


På bilden är Saga 2.5 år

saga3.jpg



Ja undras om någon orkat läsa denna roman, men just nu är man så himla glad att äntligen ha bevisen på att hon är en helt renrasig islandshäst vilket vi iofs vetat hela tiden.
 
Sv: Äntligen är hon en "riktig" islandshäst

Så roligt för er!
Jag kräver mer bilder av underverket- NU :D

Vad tycker ni om henne, exteriört och gångartsmässigt?


Grattis!! :banana:
 
Sv: Äntligen är hon en "riktig" islandshäst

Ja det har ju inte blivit så mycket bilder..men nu när hon börjar bli snygg så får man bli lite mer aktiv med fotandet.

Ja gångartsmässigt har hon inte så mycket att brås på, både mamman och pappan var dock riktiga naturtöltare, det fanns i princip bara tölt inga vidare lyft men riktiga mystöltare.
Pappan är efter meitill och är den snälla versionen av hans avkommer, snäll men utan några fantastiska gångarter.

Men Saga rör sig riktigt snyggt, inte visat ett uns pass konstigt nog då båda föräldrarna är 5 gångare. Töltar och travar ungefär lika mycket i hagen, verkar dock ärvt sina föräldrars talang för riktigt dålig galopp :angel:

Snygg hållning har hon efter sin pappa, extrem vilja verkar hon ha var nu en kan komma ifrån både mamman och pappan var riktiga latmaskar.

Ska bli spännande att rida in henne, hade varit fräckt om det blev något riktigt bra av henne. Och främst är det så roligt med henne att hon är social, kommer alltid springande i hagen men är aldrig påflugen.

Haha oj hindrar ingen mig hade jag kunnat berätta om henne hela natten känner jag :D Men det blev så på riktigt idag när vi hämtade ut papperna.
 
Sv: Äntligen är hon en "riktig" islandshäst

Grattis, vilken härlig historia
 
Sv: Äntligen är hon en "riktig" islandshäst

Söt historia tycker jag, bilden på henne och pappan var ju skrattretande rolig:) Så lika:) Lycka till i framtiden med henne!
 
Sv: Äntligen är hon en "riktig" islandshäst

Ja, härlig historia :love:
Men vad OTROLIGT lika de var!

JAG vill se fler "jämför" bilder på far och dotter!! :bump:
 
Sv: Äntligen är hon en "riktig" islandshäst

Lika som bär säger man väll :grin: ?
 
Sv: Äntligen är hon en "riktig" islandshäst

Grattis som tusan! :bump: Hon ser fin ut :)

Vad skönt att det löste sig ändå. Det är ju så mycket extra..
 
Sv: Äntligen är hon en "riktig" islandshäst

vad menar du med bara röda papper?
såg ett pass med röda sidor för ett tag sen och undrade varför...
 
Sv: Äntligen är hon en "riktig" islandshäst

Först av allt, tack för alla grattis :laugh: hon betyder så mycket för oss så de är så skoj att fler tycker att hon ser fin ut.

Att hon har röda papper innebär att hon är efter en icke godkänd hingst, numera finns det ju inga restriktioner för användningsområdet därav tycker jag det är knepigt varför papperna ska skrika "mindre värd". Men min enkla tanke är att det ska signalera för eventuella köpare att hon är efter en icke godkänd hingst.

Jag vet inte om hästar kan få röda papper av annan orsak, aldrig tidigare sett det.
 
Sv: Äntligen är hon en "riktig" islandshäst

Först av allt, tack för alla grattis :laugh: hon betyder så mycket för oss så de är så skoj att fler tycker att hon ser fin ut.

Att hon har röda papper innebär att hon är efter en icke godkänd hingst, numera finns det ju inga restriktioner för användningsområdet därav tycker jag det är knepigt varför papperna ska skrika "mindre värd". Men min enkla tanke är att det ska signalera för eventuella köpare att hon är efter en icke godkänd hingst.

Jag vet inte om hästar kan få röda papper av annan orsak, aldrig tidigare sett det.

Och vi som trodde att dom fått slut på det gråa papperet och bara tagit det som fanns:rofl::rofl::bow:
 
Sv: Äntligen är hon en "riktig" islandshäst

Åhhh vad härligt...jag ryser av välbehag
MEN...Saga klarade sig väl?..
 
Sv: Äntligen är hon en "riktig" islandshäst

du menade till mig va?

Både saga och mamma Perla överlevde och lever idag ja :)
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 743
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 241
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 695
Senast: Ajda
·
Avel Hur gör ni? Vilka rutiner försöker ni sträva efter? När ni väl betäcker försöker ni betäcka flera ston hyfsat samtidigt då? För att få...
Svar
3
· Visningar
1 181
Senast: KickiH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp