Extra kostnad för sent föl?

rebus

Trådstartare
En kompis har lyckats få ett föl den 20/12 2008 som resultat av en tjuvbetäckning med en 2-årshingst, hingsten är svensk varmblodig ridhäst vilket även modern är.
Nu var det stoet som hoppat?? in till ett gäng 2-årshingstar, så vem som är fadern vet man ej, det finns tre att välja på, men det kommer att DNA analyseras.
Fölet är ett fint stoföl och modern är AB premierad, alla tre unghingstarna har riktigt bra till hyfsad härstamningar för hoppning ( vi håller tummarna för vilken hingst det är som är den lycklige...) och hoppning är även moderns inriktning. Fölet är tänkt att registreras i ASVH på gråa papper även om det nu kostar stoägaren 5000 kronor eftersom hon själv får betala språngrullan då det var hennes häst som rymde. Å andra sidan fick hon ett "gratisföl" i övrigt fast väldigt oplanerat.

Jag läser följande på ASVHs sida:
Avkomma efter icke godkänd hingst/okänd hingst
Årsföl (ASVH tillhanda senast siste dec. födelseåret) 1500 kr
1-åring 1750 kr
räknar man då bara året som fölet är fött? Fölet är bara 12 dagar den 1/1 2009 och någon chipmärkning och ID kontroll kommer ej att göras förrän till våren.
Såklart man kan "fuska" och säga at det är en 09:a istället, det kanske är bättre för framtiden med ev. årgångstävlingar också? Jag föreslog detta till kompisen, men hon vågade inte då det kunde kollas upp sa hon t ex när försäkring togs på fölet. Hur hade ni gjort i denna situation, "fuskat" eller ej?
 
Sv: Extra kostnad för sent föl?

Skulle hon ha mörkat födelsedatumet skulle hon gjort det direkt.

Å andra sidan så är det väl bara att kontakta ASVH, för det kanske görs undantag.
Systemet är ju itne precis uppbyggd på att fölen föds i december.
 
Sv: Extra kostnad för sent föl?

Jag fick också ett sent, oväntat föl 20 augusti.
Jag skickade in alla papper strax innan nyår, och väntar nu på reg.beviset.

Jag tycker inte att datumet ska ändras, enbart tas hänsyn till i framtiden. =) Lycka till med den lille!
 
Sv: Extra kostnad för sent föl?

Det var så jag också tänkte, att detta föl är mer jämngammalt med en del av detta års föl än med 08orna. Man planerar nog inte de flesta fölen så här års i Sverige, men en del galoppörer föds väl i januari.

Som CK skriver skulle det nog mörkats från början att fölet var en 09a om det skulle göras, men ägaren tyckte att försäkringen var viktig dag 2 , och det håller jag helt med om. Kompisen ska kolla med ASVH om de kan göra ett undantag, går de ej med på att låta henne få det för årsfölavgiften är det väl bara att betala som för att hon är 1 år när hon ska registreras. Det är ingen större extra utgift, men alla bäckar små..

Vi får väl se när hon växer ikapp övriga 08or, fölet var 108 cm när hon föddes, så jag tror hon är normalstort föl, men jämfört med övriga 08or nu en liten plutt, och det är hon nog i några år. Vi har två ston i stallet med beräknad fölning i april, så framåt våren får detta föl förhoppningsvis ett par ganska små lekkamrater i jämförelse med henne då.
 

Liknande trådar

Avel Denna text är hämtad från ASVH ang registrering. HÄSTAR UTAN PAPPER/HÄSTAR MED ICKE GODKÄND HÄRSTAMNING Hästar som saknar ursprung...
2
Svar
31
· Visningar
2 402
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp