Op-system fråga

mag

Trådstartare
Om jag har en dator med windows vista och det har följt med skivor som man ska ha när man formaterar om. Kan jag då använda tex en skiva med windows 7 istället. Den är så ny att det borde gå att ha det på den men funkar det om man köper en skiva med det op- systemet ??

Sv: Op-system fråga

Visst kan du det men kolla upp så att datorn verkligen lever upp till systemkraven. Framförallt RAM-minnet bör vara ungefär det dubbla mot minimikravet för att det ska fungera någorlunda bra.

Så jag behöver alltså inte "hålla" mej till det märket som datorn har ?? Hur mycket kräver windows 7 i RAM- Minne då ? och var hittar jag info om det i datorn. Just nu kan jag inte ens komma in i denna datorn, hänger sig vid uppstart och måste formatera om ?. Fick för mej att vi kanske skulle köra Windovs 7 istället ???

Nope, operativsystem kan man byta nästan hur som haver i en PC.

Systemkrav för Windows 7 kan du läsa mer om här, men grunden säger:
32-bitars (x86) eller 64-bitars (x64) processor på 1 gigahertz (1GHz) eller snabbare
1 GB RAM-minne (32-bitars) eller 2 GB RAM-minne (64-bitars)
16 GB tillgängligt diskutrymme (32-bitars) eller 20 GB (64-bitars)
Grafikenhet med DirectX 9 och WDDM 1.0-drivrutin eller senare

Snabbaste sättet att ta reda på om din dator uppfyller kraven är att googla på datorns namn (hela namnet t.ex Acer Aspire 5002WLMi), kolla eventuell spec:ning på kvittot eller kontakta den du köpte datorn av.

För skoj skull kollade jag Acer Aspire 5002WLMi (min gamla bärbara som jag kör XP på) och det skulle kunna gå att köra 32-bitars W7 på den men det tänker jag inte ens försöka.

Ok tack. Inser nu att både min och grabbens dator skulle funka med Windows 7. Om jag nu köper en skiva kan jag då använda den till båda datorerna ? Vet att microsoft säger att man köper en "licensnyckel" Men hur kan de veta om jag installerar det på två ??
Är det någon ide att byta ut vista mot 7:an eller ska jag behålla vista ??

Problemet med att bara köpa en licens är att det kommer att bli strul med uppdateringarna av operativsystemet för eller senare.

Jag har aldrig haft Vista installerat på någon dator men vad jag förstått så är W7 himmelsvitt överlägset.

Kolla upp med Microsoft om du inte kan uppgradera licenserna som redan finns till era Vista. Tror det fanns en länk på den sidan jag länkade till ovan.

Om jag nu köper en uppgradering av Windows 7. Vad jag kan läsa mig till så kör jag skivan och en uppgradering sker. Men om jag så småningom vill göra en riktigt formatering ( gillar att rensa upp ibland) ska jag då först installera vista för att sen köra uppgraderingskivan ?? eller hur fungerar det?
Hoppas någon fattar vad jag menar.

Jag satt och skrev ett långt svar till dig när Buke kraschade i förrgår :(

Kolla med Microsoft vad gäller uppgraderingen. Länk till deras support finns på sidan jag länkade till ovan.

Egentligen ska du inte behöva formatera om om du har riktiga rutiner vad gäller sparning, hämtning av program och kör diskrensning o defragmentering ibland.

Jag som hämtar hem och testar massa olika program o spel formaterar sällan eller aldrig om. Det händer i princip bara om man råkat klanta till det någon gång. Datorn jag har idag är 13 månader och inte omformaterad.

kör du en ren uppdateringsskiva så måste du ha vista i först. Därför skulle jag starkt avråda det. Dessutom brukar de inte vara så mycket billigare heller

Liknande trådar

IT & mobiler Ni som har bredband på bundet avtal hos Tele2, kolla eran mail!! Det har gått en propp i huvet på nån chef på Tele2 för de tänker höja... 2
Svar
25
· Visningar
1 051
Senast: Enya
·
IT & mobiler Jag har ingen dator hemma men tycker jag behöver något att skriva på. Jag har ju min jobbdator på jobbet och så telefon, har därför...
Svar
12
· Visningar
401
Senast: Anna-Bella
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
744
Hemmet Jag misstänker att min Google Nest wifi-router har problem. Wifit går av och på hela tiden random långa stunder. Än så länge verkar...
Svar
4
· Visningar
685

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka