Opastoriserad mjölk

Burza

Trådstartare
Vi köper alltid mjölk direkt hos bonden till julens matlagning.
Maten är kokt (julgröt, rörost, färskost), är det ok om man är gravid???
Står bara att man inte ska dricka opastoriserad mjölk... men tillagad då...
Någon som vet???

Sv: Opastoriserad mjölk

Som jag kan tyda det så dör både listeria- och toxoplasmosbakterier vid upphettning, man kan ju äta mögelostsås ..

Du kan ju alltid dubbelkolla med BM, men jag tror det endast gäller då man inte hettat upp mjölken i matlagning/bak utan dricker den opastöriserad.

Pastörisering innebär att man hettar upp mjölken så det går bra att använda opastöriserad mjölk i mat som hettas upp till minst 70 grader.

Tack för två snabba svar!
Precis så TROR jag också.
Nu funderar jag på att man inte ska äta dessertostar gjorda på opastoriserad mjölk, kokar man inte mjölken vid tillverkningen då? Så det inte är samma sak med det här?

Nej, man kokar inte mjölken när man tillverkar ost, så om mjölken inte pastöriserats före ost-tillverkningen finns risk för ffa listeria.

Liknande trådar

R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 621
Senast: julgrisen
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 531
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
825
Senast: WildWilma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 019
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka