Operation av trubbnos (mops)

Fått en akut tid idag kl 17. Hoppas de går bra, tvättade med koksalt imorse och höll de rent, men tycker de ser lite rött och irriterat ut. Jag tror nämligen stygnen har släppt där nere pga hon slickat sig väldigt mycket på nosen. Vi har haft koll på henne när tratten inte varit på, och ingen har sett henne klia sig.
Tror dock inte detta akut besök kommer ingå i kostnaden. Men en underbar vän gjorde en liten insamling i en mopsgrupp och har fått in 1200 kr, helt sjukt så glad jag blev att folk man inte ens känner är så underbara! Då jag hade ont om pengar nu, så nu har jag förmodligen besöket betalt!
 
Näsan såg bra ut! Dock fastna min andra hund i dörren påväg in till veterinären och klämmer klon! Skrikande hund och plåstra om henne asså vad är oddsen 😭😭 fick bandage och smärtstillande och ser om klon klarar sig eller om den får dras ..
 
Hon har gått upp i vikt nu till denna sommaren, kan också vara en faktor att ja tycker hennes andning är sämre. Har minskat maten och försöker gå längre rundor när vädret är sämre. Hon går alltid upp lite i vikt på sommaren då vi inte kan motionera som vanligt.
Problemet är alltså inte motionen, utan att din mops får för mycket mat. Vid viktnedgång så är kosten 80% och motion 20%, så satsa på att få ner din mops i vikt genom att ge mindre mängd mat, så kommer andningen bli bättre. Mopsar blir väldigt lätt feta och om din tik är matglad, så ge mindre mat och blanda ut med riven morot eller strimlad vitkål, så får hon mer att äta utan att det sätter sig runt magen.
Jag har själv en 7-årig mopstik som sedan snart 3 år tillbaka är kastrerad och hon lägger väldigt lätt på sig vikt och jag märker att hon orkar mindre när hon är för rund. Hon älskar grönsaker och får gärna en bit morot som godis ibland och jag blandar ut hennes mat med morot eller kål, vilket hon inte har någonting emot.
 
Problemet är alltså inte motionen, utan att din mops får för mycket mat. Vid viktnedgång så är kosten 80% och motion 20%, så satsa på att få ner din mops i vikt genom att ge mindre mängd mat, så kommer andningen bli bättre. Mopsar blir väldigt lätt feta och om din tik är matglad, så ge mindre mat och blanda ut med riven morot eller strimlad vitkål, så får hon mer att äta utan att det sätter sig runt magen.
Jag har själv en 7-årig mopstik som sedan snart 3 år tillbaka är kastrerad och hon lägger väldigt lätt på sig vikt och jag märker att hon orkar mindre när hon är för rund. Hon älskar grönsaker och får gärna en bit morot som godis ibland och jag blandar ut hennes mat med morot eller kål, vilket hon inte har någonting emot.
Nu har dock TS skrivit att hon fått ner sin mops i vikt igen, och det verkar gå utmärkt med just viktnedgången :)
 
Problemet är alltså inte motionen, utan att din mops får för mycket mat. Vid viktnedgång så är kosten 80% och motion 20%, så satsa på att få ner din mops i vikt genom att ge mindre mängd mat, så kommer andningen bli bättre. Mopsar blir väldigt lätt feta och om din tik är matglad, så ge mindre mat och blanda ut med riven morot eller strimlad vitkål, så får hon mer att äta utan att det sätter sig runt magen.
Jag har själv en 7-årig mopstik som sedan snart 3 år tillbaka är kastrerad och hon lägger väldigt lätt på sig vikt och jag märker att hon orkar mindre när hon är för rund. Hon älskar grönsaker och får gärna en bit morot som godis ibland och jag blandar ut hennes mat med morot eller kål, vilket hon inte har någonting emot.
Hon har gått ner i vikt inför op och är i perfekt skick nu enligt vet.
 
Enligt vet tar de 3-4 veckor innan man kan utvärdera operationen. Tycker hon börjat andas tungt igen och näsborrarna är svullna. Dock har det bara gått 6 dagar så får ha tålamod. Fått in 6000 kr från vänner och mopsfolk från facebook. Så denna månaden kommer jag kunna betala av hela skulden på kreditkortet, helt underbart!

Idag ska min dvärgpinscher till veterinären och dra ut klon. Typiskt!
 
Enligt vet tar de 3-4 veckor innan man kan utvärdera operationen. Tycker hon börjat andas tungt igen och näsborrarna är svullna. Dock har det bara gått 6 dagar så får ha tålamod. Fått in 6000 kr från vänner och mopsfolk från facebook. Så denna månaden kommer jag kunna betala av hela skulden på kreditkortet, helt underbart!

Idag ska min dvärgpinscher till veterinären och dra ut klon. Typiskt!

Så tråkigt med klon :(
Hoppas det blir bra för mopsfröken.
Det är ju fortfarande väldigt varmt så att hon är påverkad tycker jag inte är så konstigt.

Brorsan har klippt ner sin mops nu, han hade extremt tjock päls och de har ju ännu varmare än här i Sverige.
Blev väldigt bra faktiskt.
 
Enligt vet tar de 3-4 veckor innan man kan utvärdera operationen. Tycker hon börjat andas tungt igen och näsborrarna är svullna. Dock har det bara gått 6 dagar så får ha tålamod. Fått in 6000 kr från vänner och mopsfolk från facebook. Så denna månaden kommer jag kunna betala av hela skulden på kreditkortet, helt underbart!

Idag ska min dvärgpinscher till veterinären och dra ut klon. Typiskt!

Efter en operation är man ju ofta svullen!
 
Näsborrarna har läkt bra nu, gått 2 veckor sedan operation och hon har inte kliat upp något. Går dock strikt med tratt, men får ha den av under uppsyn. Hon flåsar forfarande men inte i samma utsträckning som tidigare, och låter mindre när hon andas, så detta blir nog bra. Har slutat helt med kortisonet från idag.
 

Liknande trådar

Hundhälsa För ca ett halvår sen fick min mops en torrfoderbit i halsen. Hon hörkla sig ett tag sen valde mamma att åka in med henne till...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 992
Senast: Lona
·
Kropp & Själ Jag har ett överbett som gör att jag biter mig upp i gommen. Det gör att det ömmar och gör ont att äta mer eller mindre hela tiden, inte...
Svar
4
· Visningar
3 039
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp