Operativsystem

sussisus

Trådstartare
Vad är det egentligen för skillnad på Windows2000, XP och Vista samt alla tre operativsystemen kontra Linux?

Har ju Windows 2000 nu - kan jag använda alla mina grejer, dokument osv på XP eller Vista?
XP ska ju utgå nästa år (sägs det i alla fall), är det dumt att skaffa en ny dator med XP då?
Vista har jag i princip bara hört skitsnack om, men det kanske bara är just skitsnack?

Är Linux mycket annorlunda mot de olika Windowssystemen?
Eller kan jag skaffa mig en dator med Linux och använda grejerna som vanligt, t.ex. ladda in fotografier från min digitalkamera (som kräver minst Win2000)?
De flesta Netbooks är ju utrustade med Linux.

Sv: Operativsystem

Windowsutgåvorna du räknar upp är enligt mig egentligen bara uppgraderingar av samma operativsystem. XP är åtta år gammalt och jag förstår att de ska plocka det av marknaden nu. Vista har barnsjukdomar som alla nya utgåvor, hur det är att använda kan jag inte svara på mer än att jag upplevt det ganska slött det lilla jag har utsatts för det. Det kräver en rapp++ dator om man vill ha flashiga funktioner.

Linux är annorlunda, ja. Det är inte sämre, bara annorlunda. Linux använder ett annat filsystem, är helt annorlunda i grunden och du behöver lära dig ett lite annorlunda tankesätt än i windows, framför allt för programinstallation (i de flesta linuxdistar, som Ubuntu, startar du bara ett program, väljer vilka program du vill installera och trycker på "okej" så fixas resten åt dig automagiskt. Glöm att leta upp rätt program på nätet, strula med att ladda ner det, trycka nästa nästa nästa nästa...) :) Men du får vara beredd på en liten inlärningströskel eftersom det är just... annorlunda. Jag håller också på att man inte ska försöka trassla och försöka köra windowsprogram (med emulering och tjafs) i linux utan att använda linux-motsvarigheter istället. Byt photoshop mot gimp, byt outlook mot evolution eller thunderbird, byt internet explorer mot firefox och så vidare. Om du inte kan acceptera det blir ett byte svårt.

Om du är intresserad av en netbook tycker förstås jag att linux är det bästa alternativet. Får du dessutom datorn förinstallerad så slipper du alla problem som annars kan finnas med linux, nämligen att hårdvaran bara har stängda drivrutiner så det kan vara svårt att få igång grafik och ljud och sånt. Netbookarna med linux är ju framtagna för att funka bra med linux liksom :)

... men det kanske bara är just skitsnack?
Yep. Kört det ett tag nu och är inga problem. Många smidigheter i Vista som är irriterande att sakna när jag sitter på en dator med äldre.

Windowsutgåvorna du räknar upp är enligt mig egentligen bara uppgraderingar av samma operativsystem.
Och alla linux-utgåvor är bara uppgraderingar av Linux 1.0. Finns många skillnader mellan 2k, XP och Vista. För en ny, modern dator finns det ingen anledning att köra något annat än Vista om man nu vill ha Windows. Bara säkerhetsuppgraderingarna i sig är värda det.

För en netbook är läget lite annorlunda. Arbetsområdet är ett annat än för desktop och en speciell Linux-dist (som till Eee) passar därmed bra även för en som inte är van vid *nix sen tidigare.

Har sett att det finns olika Vista-versioner, om man ska ha en dator med mina önskemål, vad ska jag ha då?

Vill nog mest veta om jag kan använda mina Words-/Exceldokument precis som vanligt om jag nu köper en Vista-dator?

Har sett att det finns olika Vista-versioner, om man ska ha en dator med mina önskemål, vad ska jag ha då?

Vill nog mest veta om jag kan använda mina Words-/Exceldokument precis som vanligt om jag nu köper en Vista-dator?

Microsoft Office funkar ju på 2000, XP och Vista. Dock kostar det pengar. Vill man använda OpenOffice (som jag tycker är minst lika bra) är det gratis och funkar på alla Windowsversioner samt Linux och andra Unix:ar.

När jag köpte min nya dator frågade jag om Officepaketet då jag har 2000. Och tydligen behövs 2003 för att det ska funka bra på Vista.

Liknande trådar

IT & mobiler Citerar från en annan tråd som jag inte vill kapa.:) Med andra ord - hur storstädar man en dator? Jag har en 4 år gammal stationär...
Svar
7
· Visningar
1 147
Senast: Maran
·
IT & mobiler Funderar på att skaffa mig en Netbook, så förutom ett behändigt format och pris - vad är de annars bra till? Vad är fördelar respektive...
Svar
2
· Visningar
788
Senast: sussisus
·
IT & mobiler Hej, Jag har en dator med Windows XP där jag även använder Outlook till mail. Nu har jag ytterligare en dator med Windows Vista. Jag...
Svar
1
· Visningar
2 589
Senast: Baka_kun
·
IT & mobiler Fick hem en ny dator. Upptäcker nu att den bara har Windows 2000 proffessional som operativsystem. Många program, t ex messenger live...
Svar
5
· Visningar
858
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka