Öppna och sluta

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Lolydodia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 839
L

Lolydodia

Hej!
hur rider man öppna och sluta?
Vilka är hjälperna?

Jag är medryttare på en 5-åring. Jag skulle gärna vilja träna sådana övningar då jag fått för mig att det kan öka känsligheten för hjälperna. Och även lösgöra. Stämmer det?? :confused:

:D :bow: :bow: :bow:

Öppna kan du tänka att du ska rida som när du "öppnar" en volt, men istället för att gå in på själva volten så fortsätter du rakt fram. Sluta är som när du "sluter" en volt, men istället går rakt fram.

Du kan t ex rida längs en långsida i öppna, gör en volt på mitten och när du "sluter" volten fortsätter du på samma sätt i sluta rakt fram.

Ta hjälp av en instruktör de första gångerna så att du lär dug känna hur mycket du ska göra, det krävs inte så stor böjning.

Du använder skolorna för att få hästen att samla sig mer. Jag vet inte om det ökar känsligheten för hjälperna direkt, jag använder det inte direkt så.

Med tanke på att du rider en förhållandevis ung häst och inte verkar alltför erfaren själv vad gäller detta, så är det verkligen viktigt att du tar hjälp av instruktör.

ok! :)
ska kanske börja rida för instruktör senare. väntar nog isåfall!

Vad trevligt att du ar uppmuntrade!! :smirk:

Jag har lart mej manga saker hemma pa ridbanan utan nagon annans hjalp. Det handlar om att lara sej rida genom att tanka sjalv, inte genom att gora vad nagon annan sager.
Hon kommer varken att forstora hasten eller skapa nagra problem. Nar hon fattar hur man gor, kommer hasten att lyssna pa hennes klara hjalper och gora ratt.

Vi vet alla hur mycket det betyder att ha en bra instuktor, men jag anser att man lar sej mer genom att testa och forsoka sjalv. En instuktor ska vara dar for att hjalpa till, inte gora allt jobb.

Jag tycker också att man ska testa själv! Men först efter att man fått grunderna förklarade för sig, när du väl kan grunderna kan du ju själv experimentera vad som fungerar bäst på din häst. Jag är väl medveten om att ingen instruktör kan lära ut "känsla" för ridning.

Hej!
Ok. Jag ska fråga ägaren hon vet säkert. SÅ kanske jag kan prova mig lite fram. Men jag förstår också sthlm23 det är ju alltid bäst att det blir rätt från början men ofta klarar man det på egen hand. :D

I Bo Tibblins bok "Ridlära" står det mycket tydligt hur öppna och sluta skall utföras! Läs och prova! Gärna i början på en häst som kan, så du känner hur det skall kännas. Boken är åxå i övrigt mycket läsvärd!

/Malin

Egentligen är hjälperna enkla om man tänker att hästen skall vara ryttarens spegel.
Under öppna så går hästen med framdelen innanför spåret - då vrider du dina axlar inåt själv - behåller dina höfter på plats rakt fram (stöttar speciellt upp med innerhöften). Hästen skall därmed forma sin kropp likadant.
Vid sluta skall hästen ta bakdelen innanför spåret istället. Du vinklar därmed bak ytterhöften och behåller dina axlar i riktning rakt fram. Ta gärna till ytterskänkeln och stötta upp och innertyglen kan även ställa något i en böjning av hästens kropp på innersidan.
Träna gärna öppna och sluta själv (som torrsim, utan häst, med dig själv gående på marken). Du kommer att märka att det inte är så väldigt lätt att gå i öppna och sluta, speciellet inte sluta. Först när du själv tränat upp dig så att du lätt kan gå i öppna/sluta åt båda håll och utan att det känns bakvänt, så kan du börja prova med hästen. Då förstår du även hur svårt det här är för hästen med. Speciellt som hästen dessutom skall hålla reda på sina framben med, du behöver ju inte trampa med dina framben, bara hålla axlarna i rätt riktning. Så när din häst gör minsta försök så förstår du hur duktig den är och hur krångligt och svårt det är.
Hälsning Maja

MYCKET bra förklaring!
Kunde knappast ha sagt det bättre själv.

Men! kom också ihåg att det alltid är lättare å få en "van" häst (ex. riskolehäst) att öppna och sluta, för oftast så "känner den igen" signalerna å gör då som den tror att den ska.. så om jag avr du skulle jag göra som föregående skrivare sa, och sedan testa på hästen direkt som du vill träna det med.
Ni lär er ju tillsammans, trots allt.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 153
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 101
Senast: bobbbo
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 784
Senast: Emuliiaa
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 317
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka