Bukefalos 28 år!

Opticorten och fång??

Coop

Trådstartare
Någon som använt detta medel och hästen fått fång?

Har hört att det ska finnas en förhöjd risk att få fång om man ger detta? Veterinären sa dock inget om det.
 
Sv: Opticorten och fång??

Min pålla har ätit det i våras och klarade sig iallafall men naturligtvis ska man hålla koll på eventuella symtom. Ganska ovanligt fick då jag veta.
 
Sv: Opticorten och fång??

risken är väldigt liten samt att hästen skall vara väldigt känslig så du behöver nog inte oroa dig, har själv använt optikorten till min häst men den ej fått fångkänningar, ej heller andra hästar jag vet har behandlats med opticorten..
 
Sv: Opticorten och fång??

Får jag fråga vad ni har gett det mot? Har aldrig hört talas om opticorten innan.

Såg på Fass att det innehåller Dexamethason. Dexamethason ger man vid Cushing-test och jag vet att en del säger att det kan framkalla fång medans andra inte har sett några sådana samband.

/Maria
 
Sv: Opticorten och fång??

Vår ena ponny har fått det vid två tillfällen, (bronkit).
Har inte fått fång, men den har iof fått det under vintern och inte när den gått på gräs.........vet inte om det skulle förhöja risken.
 
Sv: Opticorten och fång??

Har för mig att det är ett kortisonpreparat, rätta mig om jag har fel. o all kortisonbehandling hos häst ökar risken för fång.

Kommer inte ihåg om det var samma preparat som hosthästen i vårt stall fick förra året men hursom helst så varnade veterinären för ökad fångrisk.
 
Sv: Opticorten och fång??

Min pålle har ätit Opticorten i flera omgångar (kotledsinfl. och kotledsartros). Första gången -99.
Ingen vet som varnade för fångrisk (Mälarkliniken, Ultuna).
 
Sv: Opticorten och fång??

min häst har fått opticorten vid kortvarig bronkit, vet info. inte om detta... och hon fick kolik och fång varning... en annan häst i samma stall fick fång...
 
Sv: Opticorten och fång??

All kortison ger risk för fång!

Kortison är öht inte bra för kroppen, bör undvikas i det längste, tycker vet. är alltför lättvindiga med att skriva ut det. :crazy:
Det finns ju alternativ...
 
Sv: Opticorten och fång??

Vad jag har hört och vad vår vet. har sagt är att när dom äter ett kortison preparat så kan risken för fång öka. spec under sommaren när d växer mycke gräs.
 
Sv: Opticorten och fång??

Centaur skrev:
All kortison ger risk för fång!

Kortison är öht inte bra för kroppen, bör undvikas i det längste, tycker vet. är alltför lättvindiga med att skriva ut det. :crazy:
Det finns ju alternativ...

Att all kortison ger risk för fång är ett påstående som får stå för dig!
Den veterinära vetenskapen är inte alls överens om huruvida kortison överhuvudtaget kan orsaka fång eller om det bara kan hjälpa till att utlösa ett fånganfall som redan är på väg.
I vilken utsträckning det finns alternativ beror på vad man vill behandla.
PL
 

Liknande trådar

Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
565
Senast: mily
·
Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
679
Senast: skiesabove
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 320
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Jag hamnade i en INTÄRNÄTT-diskussion på en annan (amerikansk) sajt om faran med att ge hästar hela äpplen och morötter! Tydligen kan...
2
Svar
33
· Visningar
2 879
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp