Ord du inte vill leva utan?

Jag som bråkar med språket dagligen undrar då häpet om det inte böjs? Att ETT hus är nyfliTT alternativt fliDT
Jag har hört nyflitt i vissa delar av jämtland. När du påpekar det så förstår jag vad du menar, men runt mig har man sagt nyflidd.
 
Jag är svag för gamla ord och uttryck, t ex emellertid, ehuru, icke desto mindre. Helst i kombination med nyare och/eller utrikiska ord, gärna på ett vanvördigt respektfullt sätt: Föga anade jag vilket asshole hen skulle visa sig vara. Typ.
Jag är också svag för gamla ord som emedan och understundom, sakral och sakrosant. Jag älskar orden sfär och sfäriskt.
Mitt norska favoritord är nydelig = söt/gullig.

Svär gör jag oftast på utrikiska, gärna franska.:banghead:
 
Dock använder jag alldeles för mycket. Försöker begränsa mig men klara mig utan det skulle jag aldrig!

Annars är jag förtjust i sammansatta ord. Ord som blir så där långa så man undrar vem som kom på den där skrivregeln egentligen. Flaggstångsknoppsuppsättningskonsultfirma ungefär. Kan ha och göra med att jag också tycker särskrivningar är bland det värsta som finns :D
 
@Matmissbrukaren Haha, "helvetesjävlaskit" med ilsken röst med en lång betoning på just "jävla" är typ min standard svordom också :rofl:

Eftersom jag är väldigt klantig och smått disträ så är det många saker som ofta tenderar sluta illa, typ varje dag och standarduttrycket där är: "Jävlar i havet" :p
 
@Matmissbrukaren Haha, "helvetesjävlaskit" med ilsken röst med en lång betoning på just "jävla" är typ min standard svordom också :rofl:

Eftersom jag är väldigt klantig och smått disträ så är det många saker som ofta tenderar sluta illa, typ varje dag och standarduttrycket där är: "Jävlar i havet" :p

Jag har många fler på lager :p
 
Åh, jag älskar några av de ord jag ärvt av västmanländskan, som hurven och hil :love: Annars är vännen en favorit som tilltal till någon som ligger mig varmt om hjärtat :)
 
@Matmissbrukaren Haha, i samma typ av svordom eller hundra gånger grövre? :D
Jag som stolt icke svärande har blivit lite väl bra på att svära ofta :o Min 10 åriga lillebror som jag försöker vårda mina ord kring men ibland misslyckas brukar skälla lite på mig ;) Men i vissa situationer så är långa hemska svordomar helt berättigade :p
 
ord jag inte kan leva utan...

Dock
Förvisso
(som ngn annan skrev: Svärord i alla dess former)
Lur (som i "Jag är lur på att Barrets ordförråd är alldeles för BARNförbjudet)
Huligan (hur skulle jag annars kunna beskriva mina dalmatiner?)
 
@Matmissbrukaren Haha, i samma typ av svordom eller hundra gånger grövre? :D
Jag som stolt icke svärande har blivit lite väl bra på att svära ofta :o Min 10 åriga lillebror som jag försöker vårda mina ord kring men ibland misslyckas brukar skälla lite på mig ;) Men i vissa situationer så är långa hemska svordomar helt berättigade :p

Du skulle bara höra hur jag låter när jag kör bil :crazy: :D

Då är det jävla idiot, har du ingen gaspedal eller, fick du körkortet i flingpaketet eller :o
 

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 938
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Som många här inne vet så skilde jag mig för drygt 1 år sen. 1 år som på flera sätt varit tuff, övermäktigt men också otroligt nyttigt...
Svar
14
· Visningar
1 231
Senast: Kakis
·
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 821
Senast: Fazeem
·
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
342
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp