ord utan nyanser...

Har ni andra också ord som liksom betyder det de betyder utan något större tolkningsutrymme?

Eller är det normalt att tolka "ALLTID" som "ibland"?
Och "ingen" kanske ska betyda "ingen jag känner" eller "inte så många"?
Och ALLA kanske betyder "många av dem jag känner"?
Alltid tycker jag inte är ibland, men både jag och många i min närhet kan använda alltid som "för det mesta". Likadant med de andra orden, för mig är det inte absolut, men beror mycket på hur det sägs (tonfall, kroppsspråk och i vilken mening).

Jag kommer inte på några andra såna ord på rak arm, även om det säkert finns och kanske använder det nu, förutom det du själv skriver i ett inlägg: "hela tiden". Det betyder ju att det inte finns någon stund alls där din kompis inte gör det du tycker hon gör "hela tiden". Det kanske är så, men jag misstänker att du menar ofta eller att det är vanligt förekommande, vilket egentligen inte riktigt är samma sak.

Man använder språket olika och du har redan som jag förstått det, gjort det klart för din vän att du tycker hon använder orden fel och hon verkar inte hålla med. Far hon med många "osanningar"/överdrivna beskrivningar är det ändå hon som förlorar på det i slutändan.
 
Jag har problem med "MAN"... Upplever att många skriver/säger man istället för jag. Dom menar sig själva (hoppas jag) men i mina öron låter det som dom talar om hela världen inkl mig. Stor källa till irritation och missförstånd :p samma med sig och en... "En vill ju göra sig fin så man inte skämmer ut sig"

Haha :D

Förstår om du känner behov att "rätta" din kompis, jag tycker det låter som personen kommunicerar helt galet :) ("ljuger")
Håller med! Tycker "man" blir ett avståndstagande, som om personen inte står upp för sin personliga åsikt (tex). Genom att säga "man" istället för "jag" generaliserar du åsikten till den stora massan och slipper på något sätt en egen åsikt. Många använder dessutom "man" i känsliga situationer..
 
För mig betyder "man" jag och du m.fl men det känns larvigt att skriva så när man redan finns. Att du och jag inte står för vår åsikt kommer väl fram ändå.
 
Jag har en kompis som gor lika dant. Hon "lagger pa" och overdriver for att ge sin vinkel mer kraft ... men oftast efter att jag redan sagt nagot for att ge det mer perspektiv. ("Det ar inte riktigt som jag upplever det" eller liknande) Da har jag lite svart att inte fortsatta, mest for att det sa uppenbart inte bara blir nyanslost, utan ocksa for att det blir direkt osant.
 
Det är intressant hur en del använder begreppet "det värsta jag vet".

"Broccolistuvning är det värsta jag vet!"

Jag tycker det är lite värre att bli piskad blodig av en albansk dvärg, men det är ju jag det.

Jag äter faktiskt hellre broccolistuvning än blir piskad av en albansk dvärg och då har jag aldrig blivit utsatt för någondera.

Det ska mycket till innan jag använder "det värsta jag vet". Särskrivning kan platsa dock.
 
Jag använder väldigt sällan såna ord i diskussioner/sånt som gäller andra människor/generaliseringar.

Dock kan jag använda "Jag äter alltid den rätten på det matstället" om det är en rätt jag nu för tiden alltid köper där. Det innebär inte att jag aldrig ätit något annat där tidigare i livet, eller att jag aldrig kommer äta något annat senare i livet, men som jag känner nu och som menyn ser ut i dagsläget så finns inget intresse för nåt annat.

För mig finns det en skillnad på "jag gör alltid såhär" och "jag skulle aldrig göra på nåt annat sätt".
 
Jag känner igen min mamma i din kompis. Tyvärr är det inga positiva saker hon förstärker heller utan det vinklas bara negativt mot henne själv (inte mot andra), ett klassiskt exempel är att hon kallar sig "värsta sortens djurplågare" för att hon promenerar med sin äldre hund som går lite långsamt. Jag vet inte men jag har nog bevittnat värre sorters "djurplågeri".
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 915
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 514
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
395
Senast: miumiu
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 296
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp