Ordning och reda på alla grejor!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare aenglah
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 3 478
A

aenglah

Ja, hur håller ni ordning och reda bland alla hästsaker?

Jag står uppstalld och behöver tips på någon garderob eller vad som helst att ha allt i..

Jag är shopping galen och har hur mkt som helst till mina nu 3 hästar.
Men jag blir tokig när jag kommer till stallet och inte hittar det jag söker .

Så vad har ni för tips?

Sv: Ordning och reda på alla grejor!

Puttar upp för jag också vill ha lite förslag....Dock står jag hemma i eget stall..

jag har även en liten "fixarlåda" i garderoben som jag har alla små saker som behövs för att laga saker i.

Typ reservspännen till täcken, grimmor, pistolhakar, några häftstift, lite spik, lim osv.

Den är kanonbra! :)

Jag har nog ingen ordning ;)
När jag stod i större stall hade jag allt organiserat i skåpet. En "badrumsvagn" (hoppas ni vet vad jag menar) i metall passade perfekt i skåpet och där fanns allt jag behövde till vardags uppdelat i de olika hyllorna, förutom borstar och dyl. som hängde i en påse utanför boxen.
Vi hade även ett större skåp i foderkammaren där täcken och sånt som inte användes ofta fick ligga. Täcken som användes hängde jag upp prydligt vikta utanpå boxdörren.

Nu står jag i litet stall där vi har en hylla där alla täcken och schabrak ligger huller om buller och allt annat ligger i lådor eller hänger på krokar...man får leta varje dag!
Det enda som det är ordning på är apoteket och smörjgrejerna, men tur är väl det.

Litet tips; På I*ea finns en typ av hylla som heter "Gorm" som man kan hänga under ett hyllplan. De är inte så stora men rymmer iaf några lindor och dyl. Dessutom kan man haka i de i varandra. De har hjälpt mig att utnyttja mitt skåp på ett bättre sätt, sällan man fyller hyllorna ända upp annars...

Garderober är superbra att ha grejer i ex.täcken och schabrak, kolla på loppis eller typ second hand butiker där säljs de billigt.
Sedan har jag Ik*as färgglada "näthängare" med massa fack i, i den har jag benskydd, lindpaddar, boots m.m
Sen har jag en plast kasse som jag har alla lindor förvarade i.
Sen har jag 3st större lådor, i dom har jag borstar, salvor, andra burkar, ridtäcken, longerlina m.m i.
Har en spöhållare där alla spön sitter.
Sadel, träns, hjälm har jag i sadelkammaren.

Imellanåt är det bra att rensa i alla lådor och slänga/sälja det man inte använder, så kan man köpa nya roliga grejor. :D

Tycker oxå att garderober är outstanding. Rymmer väldigt mkt om man packar noggrannt ;) jag brukar köpa till hyllplan så kan man vika ihop täcken o shabrak o förvara på dem. Sen finns det såna trådbackar att köpa till (går på skenor, så man kan dra ut dem). perfekta för lindor, paddar o andra lätta saker!
S k lagerhyllor brukar va rätt billiga, finns på byggvaruhus o ikea. Rymmer mkt även dem. Jag brukar köpa plastbackar med lock (finns massa olika stl ju), bra sätt att få ordning på alla smågrejer. Sätt backarna i en hylla eller liknande så når man dem enkelt.
Jag köpte ett skåp på Ikea sist jag va där. Har inte satt ihop det så jag vet inte vad det heter, men det är i plåt, har 2 dörrar o så 2 hyllplan inuti tror jag. Tänkte ha lindor o alla "smörjor" i det.
De där "näten" med olika fack som finns på ikea är bra för smågrejer, man hänger dem i taket. Finns på barnavdelningen tror jag. Fast det måste va LÄTTA grejer i dem, annars håller de inte. Typ svampar, flugluvor o handskar är de perfekta för.
Ikea brukar ha rätt smarta förvaringsgrejer, så ta en extra titt där så kommer du säkert på fler bra lösningar!

Tack för alla bra tips!

Puttar upp tråden ifall fler har tips till oss som har alla grejor i ikeasäckar!

Förvarar de flesta täcken som inte är aktuella för säsongen i Ike*s stora plastbackar med lock. Har staplat dessa ovanpå varandra och de har även små hjul som gör förlyttning enkelt, en annan fördel är att de är transparanta så du kan se vad du har i dem.

Jag är också shoppinggalen, så jag har massor av saker x).
Och i det stallet där min ponny är uppstallad, så fick jag en garderob som jag har alla hans saker i, sen fick jag ett skåp som jag har mina saker i =)
Jättebra enligt mig, för i garderoben, finns det olika fack som jag lägger transportskydd, paddar, täcken m.m Sen har jag ett medicinskåp där alla hans salvor och annat viktigt står i. :)
Men det är väl bara att ta dit en gammal garderob, eller nått skåp. =)
Annars finns det ju som sagt på tradera m.m.

bokhyllor och byrålåda
http://joizmeds.mittspejs.se/P1230615

annan större form av bokhylla till täcken. och en uppägning till shabraken, minns dock inte vart den köptes, men det var typ öb, rusta, cheapy eller ngt sådant tror jag
http://joizmeds.mittspejs.se/P1230616

i stallgången en praktisk korgvagn med plats för flera korgar, en till varje häst.

samt en tunna med en snygg stenbord över för övriga grejer så man slipper lägga på golvet
http://joizmeds.mittspejs.se/P1230617

Jag har turen att ha 2 boxar i stallet där jag hyr in min häst. Plus en dubbel gardrob och 3 sadelhängare och massor med stora lådor/kistor. Så jag har iaf plats nog. Men tips är påsar, burkar fodertunnor till och med. Proppa ner grejerna där dem får plats, så brukade jag iaf göra innan. Jag har med massor av grejer 3 uppsättningar av allt. Det enda jag fattas är sadel:devil:

Så här har vi det:

Mindre garderob: 2 sadlar, 2-3 träns/kandar, lädervård, sjukvårdshink, ett helt hyllplan med div. sprayer, tuber, burkar, flaskor, hjälm, handskar, lindor, stövlar, longerlina

Två breda sadelhängare: Täcken, longergjord, paddar, schabrak

På boxen: Täcken, grimma+grimskaft, longerpisk, benskydd

Jag använder de här från IKEA istället för hårda backar som tar plats. Finns i olika storlekar och är också genomskinliga. Perfekt till täcken.

Vi har garderober till alla. Ska köpa nya nu, eller ja - bättre begagnade, så alla får likadana. Får se hur vi löser insidan i dem.

Själv har jag ju två garderober (3 hästar, så rent tekniskt ska jag ha 3 garderober men det behövs inte). Den ena har bara hyllplan, den andra har hängare på båda sidor och ett lågt hyllplan.
Sen har vi en lång bänk och ska bygga ett hyllplan ovanför, där alla får ha sina täcken. Jag har även skaffat en dynlåda till mina täcken, och ska köpa en till sådan där vi kan ha alla IKEA-kassar till höet :)

Finns alltid plats över om nån vill köpa en stor låda att slänga täcken i som det inte är säsong för eller liknande.
På min ena boxvägg har jag förvaringskorgar, där det finns pälsglans, arnika, vardagslindor och vardagsskydd. Nära till hands, mycket smidigt.

Jag står också uppstallad på ett stall, o där har får alla eget skåp. De är ganska smalt men högt. Men mitt bästa tips är helt enkelt lådor/boxar i plast med lock! Jag föredrar genomskinliga så man inte måste öppna varje gång man letar :)

Sen hänger ja täcken som används dagligen/ nästan dagligen på boxdörren, samt grimma o grimskaft. Jag har också en hink vid boxen som jag skruvat fast. Och ryktlådan såklart. Jättebra med modell större så man får plats med flugspray, pälsglans, kylgel, snoddar mm.

Saket som jag inte använder alls den här säsongen tex täcken har jag i jättestora lådor i förvaringsutrymmet på stallet.

Mitt allra bästa tips! Städa! Även om jag oftast har jättebra ordning städar jag i mitt skåp o bland mina saker minst en gång i veckan, det hjälper att hålla ordning! :)

Mitt bästa tips är skoskåp från ikea, 3 st för 299:-
finns i svart, vitt och rött och är i plast.

De är platta så hästarna gör inte illa sig trots att de hänger på väggen i vår trånga stallgång och de slukar väldigt mkt.

Vi är över förväntan nöjda!

Vi har borstar och salvor och reflexer, handskar, boots m.m i våra skåp.

Hålla ordning och städa regelbundet som många andra har nämnt :) Annars har jag själv en garderob med benskydd, reflexer, stövlar, borstar, salvor m.m. Två dynboxar, en med vintertäcken och en med schabrak.
En kista med rena handdukar och en badrumshylla på hjul med fyra öppna korgar, perfekt för saker du använder dagligen, flugspray, sadelrengöring, lindor och så. Släng eller ge bort gammal skit som aldrig kommer användas :p möjligtvis packa undan det på vinden om du vill ha kvar.

Ik*a har sådana garderober som man inreder själv! :idea: Har både sånna hemma och i stallet :angel: iaf, man kan ju ha allt möjligt i den, och deras byxhängare är utmärkt att hänga schabraken på :love::D

Dessutom så är de otroligt snygga :banana:

Ja, hur håller ni ordning och reda bland alla hästsaker?

Jag står uppstalld och behöver tips på någon garderob eller vad som helst att ha allt i..

Jag är shopping galen och har hur mkt som helst till mina nu 3 hästar.
Men jag blir tokig när jag kommer till stallet och inte hittar det jag söker .

Så vad har ni för tips?

När jag flyttade in i mitt stall föra årret så hade jag ingen koll på något men fick snabbt hitta en lösning. Två grundregler jag hade med
att få ordning på stallet var. =P
1.Sortera ut det som inte behövs och sälja eller ev. slänga.
2.Att allt har sin plats.

Sen om man har fler hästar kanske man kan man ha en färg till var och en av hästarna. Då är det ju enklare att hitta sakerna samt att kunna sortera dom. :)

Min personliga favorit är krokar. Speciellt såna man kan köpa som är i träd och sitter flera stycken på en bräda. :)
Kan man måla ocksåi hästens färg så man vet vem den är till.

Sen skulle jag föreslå garderober...gud välsigne garderober...dom kan man aldrig få för många av. :D
Tex har man fler hästar så kan man ju en garderob till varje häst och
sortera därefter vad man får plats med och så.
Ex om garderoben har fem hyllor.
Hylla 1. Utetäcken.
Hylla 2. Innetäcken.
Hylla 3. Vojlockar och schabrak.
Hylla 4. Extra träns, stigbyglar, hjälptyglar mm.
Hylla 5. Ryktlåda mm.
Sen har ju garderoben två väggar och en dörr som kan användas på utsidan.
Ex.
Vägg 1. Hänga krokar för grimmor och grimskaft.
Dörren. Hänga upp tränshängare.
Vägg 2. Hänga upp spöhållare och krok för ridhjälm, jacka mm.

Att hålla koll på ridstövlar och alla skor har varit mitt största bekymmer tills jag skaffade mig en skoställ att ha inne i sadelkammaren.

Om man har hästarna uppstallad på annan ort än hemma och nödvändigtvis måste ha alla papper på hästen där så skaffa en pärm eller bokfack som man kan ha alla papper i inne i skåpet.
Lätt att hitta om nån annan ska hjälpa till vid vaccinering eller så.

Det viktigaste är att ta en dag i veckan speciellt om man har flera hästar och ta och städa ordentligt och få alla sakerna på plats igen där dom hör hemma för då slipper man det där onödiga springandet och letandet om man råkar ha lite extra bråttom. :D

Mvh Xoya...en som är van vid storstädning av stallar. :);):D

Liknande trådar

Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
937
Senast: Bison
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
661
Senast: Honey07
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 118
Senast: tara
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 529

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Bergsyra
  • Ormbett
Tillbaka