Sv: Ordning och reda på alla grejor!
Ja, hur håller ni ordning och reda bland alla hästsaker?
Jag står uppstalld och behöver tips på någon garderob eller vad som helst att ha allt i..
Jag är shopping galen och har hur mkt som helst till mina nu 3 hästar.
Men jag blir tokig när jag kommer till stallet och inte hittar det jag söker .
Så vad har ni för tips?
När jag flyttade in i mitt stall föra årret så hade jag ingen koll på något men fick snabbt hitta en lösning. Två grundregler jag hade med
att få ordning på stallet var. =P
1.Sortera ut det som inte behövs och sälja eller ev. slänga.
2.Att allt har sin plats.
Sen om man har fler hästar kanske man kan man ha en färg till var och en av hästarna. Då är det ju enklare att hitta sakerna samt att kunna sortera dom.
Min personliga favorit är krokar. Speciellt såna man kan köpa som är i träd och sitter flera stycken på en bräda.

Kan man måla ocksåi hästens färg så man vet vem den är till.
Sen skulle jag föreslå garderober...gud välsigne garderober...dom kan man aldrig få för många av.

Tex har man fler hästar så kan man ju en garderob till varje häst och
sortera därefter vad man får plats med och så.
Ex om garderoben har fem hyllor.
Hylla 1. Utetäcken.
Hylla 2. Innetäcken.
Hylla 3. Vojlockar och schabrak.
Hylla 4. Extra träns, stigbyglar, hjälptyglar mm.
Hylla 5. Ryktlåda mm.
Sen har ju garderoben två väggar och en dörr som kan användas på utsidan.
Ex.
Vägg 1. Hänga krokar för grimmor och grimskaft.
Dörren. Hänga upp tränshängare.
Vägg 2. Hänga upp spöhållare och krok för ridhjälm, jacka mm.
Att hålla koll på ridstövlar och alla skor har varit mitt största bekymmer tills jag skaffade mig en skoställ att ha inne i sadelkammaren.
Om man har hästarna uppstallad på annan ort än hemma och nödvändigtvis måste ha alla papper på hästen där så skaffa en pärm eller bokfack som man kan ha alla papper i inne i skåpet.
Lätt att hitta om nån annan ska hjälpa till vid vaccinering eller så.
Det viktigaste är att ta en dag i veckan speciellt om man har flera hästar och ta och städa ordentligt och få alla sakerna på plats igen där dom hör hemma för då slipper man det där onödiga springandet och letandet om man råkar ha lite extra bråttom.
Mvh Xoya...en som är van vid storstädning av stallar.