Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag och barnen har tilltalsnamnen först, det är det allra enklaste. Makens tilltalsnamn är det tredje av hans förnamn. Enda fördelen med det är att det var lätt att urskilja telefonförsäljarna när de ringde och frågade efter "förstanamnet" (medan vi fortfarande hade fast telefon).![]()
Konstigt, jag har rest till USA ett tiotal ggr (bodde där i två omgångar) och aldrig varit med om det problemet trots tilltalsnamn som inte står först.Jag har tre, tilltalsnamnet först.
Min mamma har stött på problem när hon skulle till USA då hon hade sitt tilltalsnamn i mitten och de vill ha ett namn, det första i passet och sen ska något signeras och hon då självklart signerat med tilltalsnamnet, vilket då inte stämmer överens med vad som står i deras rullor då de bara har första i passet. Hon beslutade sig för att byta ordning och har nu tilltalsnamnet först.
Inte heller detta har jag varit med omDet filtret funkar väldigt bra kan jag intyga.
Jag kan inte svara för alla journalsystem, men jag vet att i det jag jobbar går det att markera tilltalsnamnet så att man kan se att det är det som ska ropas upp. Det verkar dumt om det inte finns i fler journalsystem, tänker jag, men man vet ju aldrig. Någon ska ju också engagera sig i att göra den där lilla ändringen när patienten första gången påtalar att det är fel namn. Tar inte lång stund alls dock.Jag har tilltalsnamnet först, brorsan har sitt som nummer två. För våra föräldrar handlade om vad som lät bäst. Vad jag vet gör det ingen större skillnad på det stora hela.
Det enda jag reagerat på själv är inte så mycket kopplat till ordningen på namnen, som vad jag tror är registreringen hos Skatteverket: tilltalsnamnet är inte markerat i (journal)systemen. Som vårdpersonal blir det då lätt att man ropar upp det namn som står först. Inte värre än tillfällig förvirring men måste vara irriterande för de som vid upprepade kontakter blir kallade vid fel namn.
Min kollega har råkat ut för samma sak!Jag har tre, tilltalsnamnet först.
Min mamma har stött på problem när hon skulle till USA då hon hade sitt tilltalsnamn i mitten och de vill ha ett namn, det första i passet och sen ska något signeras och hon då självklart signerat med tilltalsnamnet, vilket då inte stämmer överens med vad som står i deras rullor då de bara har första i passet. Hon beslutade sig för att byta ordning och har nu tilltalsnamnet först.
Jag kan inte svara för alla journalsystem, men jag vet att i det jag jobbar går det att markera tilltalsnamnet så att man kan se att det är det som ska ropas upp. Det verkar dumt om det inte finns i fler journalsystem, tänker jag, men man vet ju aldrig. Någon ska ju också engagera sig i att göra den där lilla ändringen när patienten första gången påtalar att det är fel namn. Tar inte lång stund alls dock.
Jag har förnamn och tilltalsnamn. Det blev ofta tokigt när jag bodde i UK och tex läkare ropade upp mig med förnamn. Vem är denna Anna som inte är här?!? Jo just det, det är ju jag! Eller när man flyger, då står jag ofta på förnamnet.
I Sverige har det aldrig spelat någon roll.
Är inte mellannamn ett efternamn som kommer före efternamnet men efter förnamnen?Har mellannamn tilltalsnamn efternamn.
Är inte så ofta som jag blivit kallad för mellannamnet fast att det är först.