Organisationen Hittehund

Migo

Trådstartare
Är det någon som adopterat hund av dem? Erfarenheter? Är lite nyfiken på hur deras avtal mm fungerar, och om det är en seriös organistaion.

/Migo

Sv: Organisationen Hittehund

Jag har haft lite kontakt med dem, bland annat fotograferat nån hund åt dem. Jag upplever dem som mycket seriösa. De är noga med att matcha rätt hund med rätt ägare. Är du intresserad får du hälsa på hunden ett par gånger och de gör alltid uppföljningsbesök och håller kontakten även efteråt. De tar inte på sig fler hundar än de klarar av att hålla koll på, alla hundar får den veterinärvård de behöver innan de är klara för omplacering (om de är i sämre skick). De utvärderas av "hundpsykolog" och i de fall de inte är helt hundra på hur hunden är (t.ex vid vanvårdsfall) sätter de hunden i fosterhem en tid för dels rehabilitering och för att de ska lära känna den ordentligt.

Att ta en hund via dem kan upplevas omständigt och man får räkna med att det tar i tid, i gengäld får du 100% engagemang och ärlighet. Den som får sin hund omplacerad via dem kan slappna av i vissheten att den kommer att få "rätt" hem.

Hittehund eller Hundstallet är de alternativ jag skulle överväga om jag var intresserad av att ta en omplaceringshund via en organisation.

Sv: Organisationen Hittehund

Det låter ju jättebra! Jag är inte själv intresserad, men de har en hund inne som jag gärna vill hjälpa så sprider ordet om henne. Härligt att det finns såna grupper, och inte bara profitjagande djursamlare!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 591
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 825
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och... 2
Svar
23
· Visningar
1 969
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Min lilla omplacering är en kvick och spänstig sak - hoppar med lätthet över våra boxdörrar i stallet till exempel. Jag har en helt...
Svar
14
· Visningar
1 088
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka