organiska mineraler

Sv: organiska mineraler

Länge sedan jag jobbade som kemilärare: "Ett mineral är ett fast oorganiskt ämne som förekommer i naturen och är definierat genom sin kemiska sammansättning och kristallstruktur."(http://sv.wikipedia.org/wiki/Mineral).

Antar att du frågar med hänvisning till de meningsutbyten som förekommer bland hästfolk kring hur väsentligt det är i vilken form som mineraler ges. Förmågan att tillgodogöra sig olika mineraler beror självklart i vilken form de serveras. Däremot tror jag personligen inte att det automatiskt är mer fördelaktigt med ett mineral bundet i organiska ämnen än ett i ett icke-organiskt om man ser till hur lätt det kan tas upp.

Håller med Strajder. Tex är en del av mineralerna i skalet på spannmål svåra att ta upp för oss beroende på hur de är "förpackade" medan det järn som finns i vanliga järntabletter mycket svårare att ta upp är järn i kött. Det borde alltså inte gå att säga generellt hur bra mineraler tas upp beroende på om de är "naturliga" eller inte.

Jag kom i diskussion med en Eddie-Blom fanatiker som hävdade att hon skulle aldrig ge sin häst något annat än naturliga mineraler, vilket gjorde att jag påstod att alla mineraler är naturliga! Det finns inga syntetiska mineraler så det ljugs en hel del på vissa produkter. Däremot så vet jag att man kan utvinna organiska kontra oorganiska mineraler och om jag förstått saken rätt så är det lite olika på leverantörerna vad som gäller.

Delvis KL

Jag har hört en del som säger att t.ex. organisk bunden selen kan man inte ge för mycket av, men att det är risken med oorganisk bunden. Stämmer detta?:confused:

Delvis KL

Jag har hört en del som säger att t.ex. organisk bunden selen kan man inte ge för mycket av, men att det är risken med oorganisk bunden. Stämmer detta?:confused:

Detta med mineraler är ganska så komplicerat.
Men i NRCs senaste upplaga står det om selen efter min översättning från engelska till svenska

Den kemiska formen av selen kan påverkas dess giftighet. De organiska formerna av selen som finns i växter (selenocystine, selenocysteine, selenomethionine) är de som är mest giftiga jämfört med de oorganiska.

Det står också att de organiska formerna av selen är ungefär lika åtkomilga för hästen som de oorganiska.

Men jag förstår det som att selen i båda formerna kan bli giftigt om man ger för mkt.

Jaha!:idea: Men då är det ju tvärtemot vad jag har fått höra:o Har för mig att jag har läst detta i en katalog som präsenterar ett foderföretags sortiment - skrämmande:eek:

Jaha!:idea: Men då är det ju tvärtemot vad jag har fått höra:o Har för mig att jag har läst detta i en katalog som präsenterar ett foderföretags sortiment - skrämmande:eek:

Min erfarenhet av olika foderföretags information om sina produkter är att man nog inte ska tro på den alltid. De kan få för sig att påstå en del märkliga saker.

Det kan hända, men skrämmande ändå tycker jag. Det är ju falsk marknadsföring. Jag kan ju förstå att man ska ta deras påståenden om vilka mirakel deras foder kan uträtta med en nypa salt, men jag tycker det är väldigt fel att man kan få marknadsföra sig på påståenden som är helt fel.

Eftersom det finns så många "skojare" på en marknad med,ibland, mer pengar än förnuft så förekommer oseriösa påståenden. Eftersom inte konsumentverk och andra konsumentskyddande organisationer har resurser för att ifrågasätta alla felaktiga påståenden i reklam så måste vi som konsumenter vara mer kunniga.

Länge sedan jag jobbade som kemilärare: "Ett mineral är ett fast oorganiskt ämne som förekommer i naturen och är definierat genom sin kemiska sammansättning och kristallstruktur."(http://sv.wikipedia.org/wiki/Mineral).

Antar att du frågar med hänvisning till de meningsutbyten som förekommer bland hästfolk kring hur väsentligt det är i vilken form som mineraler ges. Förmågan att tillgodogöra sig olika mineraler beror självklart i vilken form de serveras. Däremot tror jag personligen inte att det automatiskt är mer fördelaktigt med ett mineral bundet i organiska ämnen än ett i ett icke-organiskt om man ser till hur lätt det kan tas upp.

Jag förstår faktiskt inte detta svaret med tanke på frågna som ställdes från början.......

Visst, alla mineraler är oorganiska eller vad menar du ??

Men frågan gällde ju:
Hur VET man ifall mineralerna man GER är organiska eller inte ??
Och vad menar du med att det beror på i vilken form....vadå, pellets, granulat eller rinnande ???

Jag fattar inte...

Vilka mineralar som finns idag är oorganiska resp organiska att ge ?
Vilka är det som är bundna i oorganiskt ämne ??

Så man vet vilket man bör ge....

Hur VET man ifall mineralerna man GER är organiska eller inte ??
Och vad menar du med att det beror på i vilken form....vadå, pellets, granulat eller rinnande ???

Vilka mineralar som finns idag är oorganiska resp organiska att ge ?
Vilka är det som är bundna i oorganiskt ämne ??

Så man vet vilket man bör ge....

Läs gärna mitt svar tidigare i tråden. I det står namnet på de organiska selenmineralerna.

Jag tror att Strajder menar vilken kemisk förening de olika metalljonerna ingår i dvs inte hur själva produkten ser ut pellets osv utan det kemiska namnet på innehållet.

Fudnerar mycket kring Eddie bloms "mediciner".
Någon som provat och garabterat kan säga att det fungerar eller är det bara bluff och båg att man ska skicka in hår analyser och att han sedan kan sitta och ge olika formula plus en annan formula och sen säga att hästen har mögel i kroppen utan att ha sett hästen irl osv.

Tycker det verkar lite otroligt.

Det finns tyvärr många missuppfattningar om mineraler och mineraltillskott. Mineraler, t.ex. magnesium, järn och koppar, är grundämnen och oorganiska. Det finns inga organiska mineraler.

Hästen behöver dessa oorganiska mineraler för en rad olika kroppsfunktioner. Utan mineraler skulle hästen inte kunna leva och eftersom hästen inte själv kan tillverka mineraler måste de komma från foderstaten.

Den största andelen mineraler kommer från grovfodret. I ett bra vallfoder finns ofta en tillräcklig mängd av erfoderliga makromineraler såsom kalcium, fosfor och ibland även magnesium. Kalium finns i överflöd medan det ofta råder brist på natrium och klorid. Detta underskott kan man dock lätt reglera genom att t.ex. tillsätta salt i fodret. Mikromineralena är däremot i princip aldrig i balans. Därför måste man tillsätta de mikromineraler som det råder brist på.

Mineraler existerar sällan som fria metalljoner utan är ofta kemiskt bundna till ett annat ämne som kan vara organiskt eller oorganiskt. Det finns således både organiskt bundna och oorganiskt bundna mineraler men själva mineralet är oorganiskt. Det är därför ingen skillnad på själva mineralet. Järn är järn och koppar är koppar oavsett vad det kommer ifrån. Den enda skillnaden mellan ett organiskt bundet och ett oorganiskt bundet mineral är att biotillgängligheten kan vara olika, dvs. hur mycket av mineralet som absorberas av hästen.

Dom som säljer organiskt bundna mineraler brukar hävda att biotillgängligheten är högre än för oorganiskt bundna mineraler. Detta KAN vara sant för människor men är oftast inte sant för hästar. De flesta s.k. organiskt bundna mineraler upplöses i tarmen och bildar metalljoner innan de absorberas och fungerar då precis på samma sätt som oorganiskt bundna mineraler. Den enda skillnaden är att de organiskt bundna mineralerna är betydligt dyrare.

En typ av organiskt bundna mineraler (aminosyrakelaterade mineraler) har dock så starka bindningar att de inte upplöses i tarmen och har så små molekyler att de kan absorberas genom tarmväggen utan att först upplösas till metalljoner.

Man kan kanske tycka att biotillgängligheten för aminosyrakelaterade mineraler vars molekyler kan absorberas genom tarmväggen skulle vara högre än för oorganiskt bundna mineraler. Det har dock visat sig att så inte alltid är fallet. Förklaringen är att aminosyrakelaterade mineraler endast kan tas upp i hästens tunntarm medan fria metalljoner kan tas upp både i hästens tunn- och grovtarm. De metalljoner som inte hinner absorberas i tunntarmen kan således istället absorberas i grovtarmen. Detta gäller för de flesta mineraler (dock inte alla).

För unghästar där grovtarmen inte är färdigutvecklad kan aminosyrakelaterade mineraler vara att föredra men för vuxna hästar finns det ingen anledning att använda de dyrare aminosyrakelaterade mineralerna. Oorganiska mineraler fungerar väl så bra. Ett undantag är dock selenjäst som har visat sig ha högre biotillgänglighet än den oorganiska varianten natriumselenit.

Sen finns det vissa idioter som hävdar att oorganiska mineraler skulle vara skadliga för hästar. Den där Eddie Blom kanske tillhör denna skara eller så säljer han organiska mineraler själv och lurar okunniga och lättlurade hästägare. Att han sysslar med håranalys och kan ge diagnoser utan att ha sett hästen talar väl sitt tydliga språk.

Tack för ett bra inlägg! Du verkar vara väl insatt så jag gissar att du även kan berätta vad chelaterade mineraler är?

jag gissar att du även kan berätta vad chelaterade mineraler är?

Jag vet faktiskt inte om det finns någon vedertagen översättning av det engelska ordet “chelates”. Tillverkare av mineraltillskott använder dock ordet “kelaterade” mineraler.

Ett aminosyrakelaterat mineral (amino acid chelates) har genomgått en särskild procedur för att åstadkomma stabila covalenta bindningar mellan mineralet och aminosyran (eller flera aminosyror). De kelaterade metalljonerna måste vara tillräckligt starka för att stå emot den sänkning av pH som sker i magsäcken och tolvfingertarmen och även den ökning av pH som uppkommer när galla och bukspott utsöndras.

Ett aminosyrakelaterat mineral tas upp på samma ställen längs tunntarmsväggen som vanliga aminosyror. Efter absorptionen frigörs aminosyran från mineralet och kan användas till att bygga protein.

Fudnerar mycket kring Eddie bloms "mediciner".
Någon som provat och garabterat kan säga att det fungerar eller är det bara bluff och båg att man ska skicka in hår analyser och att han sedan kan sitta och ge olika formula plus en annan formula och sen säga att hästen har mögel i kroppen utan att ha sett hästen irl osv.

Tycker det verkar lite otroligt.

Jag har använt AME:s tillskott för magen som fungerade enormt bra, fd travhäst med stressmage som inte ville gå upp i vikt och dels på ponny som lätt blev lös i magen. Använder sedan 1 år tillbaka även AMEs mineraler, hästarna är otroligt fina i pälsen och min stissiga ex travare har blivt betydligt mer harmonisk, tror det beror på att mineralerna innnehåller lite hormonstabiliserande. Visset inte änns att Eddie höll på med håranalyser och vet ingeting om dessa, men preparaten tycker jag fungerar bra.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 202
Foder & Strö Försöker räkna på mina foderstater men får inte ihop mineralerna alls. Det märke vi haft innan har varit lite svårt att få tag på så... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
3 007
Foder & Strö Hej! Går det att ha uppblötta höpellets i mindre mängd för att få i hästen mineraler (pulverform) och salt? Är det smakrikt så att...
Svar
1
· Visningar
320
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 027
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31