Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Delvis KL
Jag har hört en del som säger att t.ex. organisk bunden selen kan man inte ge för mycket av, men att det är risken med oorganisk bunden. Stämmer detta?![]()
Jaha!Men då är det ju tvärtemot vad jag har fått höra
Har för mig att jag har läst detta i en katalog som präsenterar ett foderföretags sortiment - skrämmande
![]()
Länge sedan jag jobbade som kemilärare: "Ett mineral är ett fast oorganiskt ämne som förekommer i naturen och är definierat genom sin kemiska sammansättning och kristallstruktur."(http://sv.wikipedia.org/wiki/Mineral).
Antar att du frågar med hänvisning till de meningsutbyten som förekommer bland hästfolk kring hur väsentligt det är i vilken form som mineraler ges. Förmågan att tillgodogöra sig olika mineraler beror självklart i vilken form de serveras. Däremot tror jag personligen inte att det automatiskt är mer fördelaktigt med ett mineral bundet i organiska ämnen än ett i ett icke-organiskt om man ser till hur lätt det kan tas upp.
Hur VET man ifall mineralerna man GER är organiska eller inte ??
Och vad menar du med att det beror på i vilken form....vadå, pellets, granulat eller rinnande ???
Vilka mineralar som finns idag är oorganiska resp organiska att ge ?
Vilka är det som är bundna i oorganiskt ämne ??
Så man vet vilket man bör ge....
jag gissar att du även kan berätta vad chelaterade mineraler är?
Fudnerar mycket kring Eddie bloms "mediciner".
Någon som provat och garabterat kan säga att det fungerar eller är det bara bluff och båg att man ska skicka in hår analyser och att han sedan kan sitta och ge olika formula plus en annan formula och sen säga att hästen har mögel i kroppen utan att ha sett hästen irl osv.
Tycker det verkar lite otroligt.