"Orka vara med i stallet"?

YorkWann

Trådstartare
Kollar man i flera rasvalstrådar här på buke så ser man ofta att ett "krav " är att hunden ska "orka eller kunna" vara med i stallet. Ser även det argumentet lite i bekantskapskretsen, där vissa är i hundköpartagen.

Jag undrar lite, vad är det för hund som INTE orkar vara med i stallet? :crazy:

Alltså, om hunden är lös i stallet, nosar den runt, kollar läget, hälsar på lite folk etc, eller sover i princip. (Min erfarenhet av hundar i stall är denna då, sen finns det ju hundar som är hyper eller jagar hästarna/ställer till oreda, men de är ju inte lösa.) Sen kan de ju vara med på ridturer osv, men ofta är ju inte ridturerna längre än en normal promenad, visst att det går snababre. Men jag anser att även en sällskapshund ska kunna följa med en timme i alla gångarter (Frisk och vuxen då naturligtvis).

Förra stallägarens nakenhundar var också "stallhundar", de hade kläder på sig bara :)

Eller hur tänker ni? Vad är det för hund som inte skulle orka vara med i stallet? Eller vad är er definition på just" orka/kunna vara med i stallet"?

Sv: "Orka vara med i stallet"?

Om en hund inte skulle "orka vara med i stallet" så tänker jag väl typ på... pekingese. Det bor en sådan här på gatan och den ser knappt ut att kunna gå och jag kan verkligen inte föreställa mig att den skulle orka med ridturer och liknande.

Att någon över huvud taget får för sig att avla på/köpa eller på annat sätt visa att det är ok med en hund som inte fysiskt klarar av "stall-liv" ser jag som galenskap. En hund som inte kan röra sig? Åh, idioter som gillar sådant vill jag antingen ge ett gosedjur och ge bok om hundens exteriör/funktion/hälsa eller spärra in på mentalsjukhus.

Inte alltför frusen och inte för mycket jakt (fördel om hunden kan vara lös när man pysslar i stallet och om den ska följa med på ridturer).

Det är de argument jag kan komma på. Hur sen hunden kommer överens med hästarna är ju snarast en individ- och uppfostringsfråga.

Min chihuahua är ett praktexemplar på en hund som inte hänger med på ridturer, men hon är uppvuxen i stallet. Även hon, som är en enormt stor princessa på ärten med massor av pimpinetta idéer om vad hon förtjänar i livet, tycker att det är hur roligt som helst i stallet.

Jag förstår inte heller hur en hund inte kan orka vara med i stallet.

Engelsk bulldog och mops kanske? Såna hundar som har så kort nos att det låter som om dom har kronisk astma!

Vore jättekul att få reda på om någon har en sådan som stallhund!:laugh:

Jag håller med. Jag tänker mer att det handlar om t.ex. jakt i hunden om man vill ha med den lös på ridturerna eller för lite päls om man absolut vägrar ha täcke (varför man nu skulle det vet jag inte). Sedan tänker jag väl också att vissa hundraser jag möter eller känner kanske inte skulle orka med en ridtur, men jag hoppas att det är individuellt. En engelsk bulldogg-kompis till mina hundar får inte ens springa lös och leka på sommaren för att det är för varmt, och senast jag var hundvakt åt henne så lekte dom inomhus och efter bara några minuter lät hon som hon höll på att dö. Jätteläskigt var det. :crazy:

Jag mötte för övrigt ett gigantiskt halvblod eller något i den stilen med efterföljande chihuahua en gång nere i Göteborg. Man blev lite glad av den synen, både av storleksskillnaden såklart men också just att den kunde hänga med på ridtur på det viset och att den faktiskt fick det. :laugh:

Om en hund inte skulle "orka vara med i stallet" så tänker jag väl typ på... pekingese. Det bor en sådan här på gatan och den ser knappt ut att kunna gå och jag kan verkligen inte föreställa mig att den skulle orka med ridturer och liknande.

Min lilla pekingese (med typ 1 % vavva i) är med mig hela dagarna i stallet och hon älskar det. Men jag förstår verkligen vad du menar. Många pekar ser bara ut som förvuxna marsvin. Min hund är mycket mer sportig även om hon har de typiska pekedragen.
Jag tycker också att det är tragiskt hur man kan avla fram hundar som inte orkar något fysiskt.

kl

Håller med er, men hur kommer det sig att man ser det i var och varannan rasvalstråd på buke tex då?

I förrgår fick jag höra att jag var djurplågare ( halt på skämt då) som hade med Tulla i stallet (Visserligen är hon inte så nöjd över det själv, sitter mest och ser väldigt ledsen ut :p Ridturerna gillar hon dock) hon hade ju så korta ben.... :cool: Visst, det kan vara saker hundarna inte kan vara med på, men det ska till mycket, mycket mer för jag skulle lämna henne hemma för hon inte skulle orka...

Håller med R_C - hundar som inte orkar vara med i stallet p.g.a. fysiska hinder och resultat av extremavel som gått snett ska man kanske heller inte sponsra med ägandeskap.

Vissa hundar som t.ex. tunnpälsade vinthundar kanske inte är lämpliga stallhundar av andra orsaker. Förutom köldrisken av all väntan vid mockning osv så finns ju där en stark jaktlust som kan vara svår att stävja med lydnad. Sen finns ju täcken och långkoppel, men det kanske är smartare och justare att skaffa en mer "stallanpassad" hund. Att dom inte skulle "orka" är ju dock en osanning :p

Haha, en ridtur för mig är långsammare än en promenad :D

Jag förstår nte vad för hund som inte skulle orka vara med i stallet. En hund kan ju vara lika passiv i stallet som den är hemma i soffan. Orkar hunden med en promenad så orkar den med en ridtur.

Mitt problem är att den hunden jag har som teoretiskt kan följa med på ridturer inte vill :D Den andra bara rymmer, i teorin, har aldrig testat :p

Senast ändrad:

Jag tänker som de flesta andra här, att de inte fryser ihjäl och att de inte sticker på jakt.

Jag har inte med min hund eftersom jag vill ha full fokus på hästen :) är ju medryttare och känner inte hästen SÅ bra. Är hon i bilen tar jag ut henne efter ridturen.
När jag hade egen häst följde hon med ut på ridturer :)

kl

Håller med er, men hur kommer det sig att man ser det i var och varannan rasvalstråd på buke tex då?

I förrgår fick jag höra att jag var djurplågare ( halt på skämt då) som hade med Tulla i stallet (Visserligen är hon inte så nöjd över det själv, sitter mest och ser väldigt ledsen ut :p Ridturerna gillar hon dock) hon hade ju så korta ben.... :cool: Visst, det kan vara saker hundarna inte kan vara med på, men det ska till mycket, mycket mer för jag skulle lämna henne hemma för hon inte skulle orka...

Jag tror mer att det handlar om individer än ras. Och att en viss typ av individ är mer frekvent inom en ras. Dvs. en hund som är avlad som ren sällskapshund har större chans att tycka att stallet är tråkigt än en hund som avlats för att vara aktiv. Detta är ju inte sanning i sig (det är ju aldrig statistik egentligen ;) ) men jag har träffat flera sällskapshundar som tycker att springa är tråkigt än en hund som är av aktiv ras. Detta har ju med mycket annat att göra också, hur mycket man aktiverar hunden, vad man använder den till och vilken inställning man har från början.
Men sedan som jag sagt tidigare, så är det mer en individuell sak. Jag känner dvärgspetsar som orkar lika mycket som min schäfer korsning gör (även hänga med i full galopp efter hästen!) men jag har också träffat en annan individ av samma ras som knappt vill gå 3 meter av eget bevåg och ännu mindre springa efter en häst (däremot har jag aldrig träffat en 2 årig schäfer som inte vill ut på ridturer och det känns mer som en regel än ett undantag?).

Engelsk bulldog och mops kanske? Såna hundar som har så kort nos att det låter som om dom har kronisk astma!

Vore jättekul att få reda på om någon har en sådan som stallhund!:laugh:

Kände en hästuppfödare (tyvärr död nu :() som även födde upp mopsar. Dom var ofta med henne i stallet :)

Jag är en av dem som nog har haft det som kriterie, att hunden skall funka i stallet. Däremot orka tror jag nog att de flesta hundar gör.
Min RR var ett praktexempel på en hund som inte funkar i stallet, dels var hon extremt frusen och gick ständigt och frös där trots täcken och annat, dels hade hon sociala rädslor och tyckte därmed att det var läskigt både att träffa andra hundar och människor trots att vi har ett rätt litet stall.
Nu menar jag inte att RR generellt är dåliga stallhundar men oddsen kändes inte riktigt till deras fördel när jag skulle välja ny hund.

min pekeblandning har inga problem att vara med istallet, även om han är väldigt trött när han kommer hem, så mkt att hålla reda på ju.
Men ridturer följer han inte med på, just för att han inte orkar. Promenader däremot med konvalecenthästen följer han med på.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 198
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 721
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 664
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 077
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka