Pegija1

Trådstartare
:confused: Min hästs kondi är i topp, men jag orkar inte tillgodose henne med den motion hon behöver, tips!
idag red jag ordentligt i 30 min på volten ( ej framskritt och jogging inräknat) sen ut i ca 1 h och 15 min, massa galopp i snödrivor och hon jobbade samtidigt.
när vi e på väg hem så taktar hon och bara vill sprinnga mera. hon var knappt ens svettig! :mad:
 
Jag tycker att mina hästar blir piggare ju mer de jobbar! Efter ett ordentligt pass är de ofta glada och pigga! :banana:
Att hästen taktar och "vill springa" tror jag dock har mer att göra med att hästen är spänd/olydig än att hästen är pigg.

Nirak
 
Det tar tid! Kan bla. handla om att hästen är psykiskt spänd och därför inte lyssnar. Jag hade själv samma problem tidigare med mitt halvblod. Han taktade i stort sett konstant :crazy:. En sak tycker jag är viktig: att inte ta hästen i munnen och försöka stoppa den framtill när den vill takta, då upplevde jag bara att den spände sig mer. När hästen taktar vill man ju också att den ska bjuda mer "framåt" och då ger det ju fel signaler om man "tar tag" i den när den taktar.

Jag fick bort problemet genom att själv slappna av i mig själv, att rida tillsammans med lugn häst, miljöträna, att rida i snö, vatten, klättra, aktivera honom på olika sätt. osv. Finns många olika sätt man kan träna bort det på, men det krävs tålamod! :)

Nirak
 
att dom taktar kan också ha o göra med att dom har mjölksyra i benen för att dom har sprungit så mkt.
 
ok. nä hon taktar när vi e klara för ridturen och då rider jag mest på långa tyglar och låter henne gå så..
och hon taktar bara ibland. :smirk:
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 450
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag är inne på första semesterveckan av fyra, och jag känner mig mest förvirrad. Det handlar om en jagande känsla av att det finns så...
Svar
0
· Visningar
822
Senast: cassiopeja
·
Ridning Hej! Jag är en tjej på 15 år som har älskat höstar hela sitt liv. Jag har en äldre syster som nu har flyttat hemifrån så jag får ta hand...
Svar
14
· Visningar
2 047
Senast: Buck
·
Träning - Inte min häst, utan går i verksamhet - Kan tillägga att den absolut inte känns halt eller skadad på något sätt. Jag rider på ca. LC-LB...
Svar
6
· Visningar
2 345
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp