Orkidékrukor

mian1

Trådstartare
Måste en orkidé ha en genomskinlig kruka? Eller kan man ha dem i vanliga krukor (med hål i botten)???
 
Sv: Orkidékrukor

Snurrfian är kompis med orkidéer..
Hon kan sånt.

Har fått bannor av henne för att jag satte mina 4 i lerkrukor.

Vi avvaktar och ser vad hon säger :D

AM
 
Sv: Orkidékrukor

Lerkrukor suger ju upp vatten. Jag tänkte glaserade krukor. Behöver nya, större krukor till mina orkidéer, men hittar inga stora krukor i glas eller genomskinlig plast.
 
Sv: Orkidékrukor

orkideerna vill ha ljus på rötterna = genomskinliga krukor (har jag precis fått lära mig i skolan :D)
 
Sv: Orkidékrukor

Läste i den lokala tidningen (Helsingborgs Dagblad) för ett tag sedan att orkideér inte alls behöver genomskinlig kruka, men huruvida det är sant eller inte vet jag ej. Däremot vet jag att mina orkidéer med långsmala blad och med en typ tjock klump längst ner på stjälken (minns ej vad sorten heter) inte behöver genomskinlig kruka.
 
Sv: Orkidékrukor

Det där vet inte min orkidé om.;) Den har stått i en genomskinlig plastkruka (Sådan där som de är planterade i när man köper dem.) med en vanlig ytterkruka i keramik i över 3 år. Nu blommar den om för 3:e gången.
 
Sv: Orkidékrukor

Beror på sorten. Jag har dock aldrig haft orkideer i genomskinliga krukor (dessutom har de i regel stått mörkt) och de mådde finfint tills jag flyttade och de dog av chocken.
 
Sv: Orkidékrukor

Jag praktiserar på en blomsteraffär! :D;)
Hon som kan säger att blomman mår bättre om man har en genomskinlig innekruka!
Men jag kan fråga imorgon vad som gäller! :D
Jag återkommer!
 
Sv: Orkidékrukor

Väntar med spänning på vad du ska berätta för oss :)

Passa på att fråga av vilket material den genomskinliga krukan ska vara av.
AM
 
Sv: Orkidékrukor

Jag praktiserar på en blomsteraffär! :D;)
Hon som kan säger att blomman mår bättre om man har en genomskinlig innekruka!
Men jag kan fråga imorgon vad som gäller! :D
Jag återkommer!

Fast då tappar man väl den tänkta effekten av den genomskinlig innerkrukan om man sätter den i en ogenomskinlig ytterkruka? Eller hur menar ni?:confused:
 
Sv: Orkidékrukor

Nu har jag frågat :D
Hon underströk att hon inte är något proffs på Orkidér! Bara så alla vet! ;) Så tracka mig inte sen :D
Hon sa att man ska ha en genomskinlig innerkruka! Men att det inte spelar roll vad man har för ytterkruka! Men som sagt så underströk Hon att hon inte är expert! Om ni vill ha 100% svar så kan ni ju gå in på en av massor av orkide sidor på internett:D
 
Sv: Orkidékrukor

eller så kan ni lyssna på mig. min lärare är typ expert. eftersom orkideer (de trädväxande) även använder rötterna till sin fotosyntes, och för att fixa fotosyntesen behövs ljus, så ska man ha genomskinlig kruka. :)
 
Sv: Orkidékrukor

Jo, det där med fotosyntesen vet jag (har läst biologi;)), men orkidérna klarar sig tydligen utan genomskinlig kruka också. Eller så räcker det med att man låter luftrötterna hänga som de vill utanför krukan.
 
Sv: Orkidékrukor

ja, klarar sig gör de absolut (eller ja, i de flesta fall..) det finns ju många olika ideer om hur man ska ta hand om sina orkideer på bästa sätt, det beror ju helt på vem man pratar med. barken som de flesta växer i är tyvärr inte heller det bästa, enligt min "expert". men men.. jag vidareförmedlar bara min lärares ord. kommer själv plantera om mina i helgen. :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 053
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Jag har en Fönsterkrinum som jag är väldigt rädd om. Just nu har den (extrem) vintervila och det har bara varit stammen kvar (aldrig...
Svar
0
· Visningar
323
Senast: Corax
·
Hemmet Jag ska eventuellt flytta in i en hyresrätt med gigantiska fönster. Jättefin utsikt, absolut - men allt blir ju så fjuttigt i jämförelse...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 478
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag har flera mediciner som är ljuskänsliga och någon som är fuktkänslig. Jag har dem i sina originalförpackningar och resten i dosett...
Svar
2
· Visningar
241
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • "Bästa mashen"? Blötning, smaklighet, stärkelse?
  • Födda -21

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp