Vissa arter av det släktet är giftiga, och det är svårt att skilja dom åt, så vill du vara helt säker så är det bäst att inte låta din häst äta några brägner...
 
En sund häst äter inte giftiga växter sägs det.
Däremot hästar som vill dö kan t.o.m. riva ner staket och kila iväg till giftiga växter. Så jag tror inte riktigt på att skydda hästarna från saker och ting (om de inte verkar vara direkt efterblivna (ursäkta utrycket, älskar såklart alla hästar, och med efterbliven menar jag en häst som faktiskt är lite trögar än andra, har kanske inte lärt sig av mamma vad man får/inte får äta o.s.v.)).
 
Vad?? Menar du att hästar brukar begå självmord? :confused:
Hästar som är HUNGRIGA kan faktisk äta giftiga växter, om det inte finns annat.
Även ek är ju jättefarligt för hästar, men det äter dom med stor förtjusning, tror verkligen inte att det är för att dom VILL bli sjuka och dö.... :crazy:

Vad baserar du den påstanden på? har du upplevt detta? :confused:
 
Jag baserar det på att vilda hästar inte brukar äta giftiga växter. Och sedan finns det ett flertal människor som har observerat hur hästar medvetet tagit sig ur hagar till det olämpliga (bland annat en äldre häst som egentligen borde ha avlivats tidigare).

Dessutom kan vildhästar medicinera sig själva genom att äta växter som är gifitga under största delen av året (har observerats av forskare hos den amerikanska mustangen, där en individ haft en sjukdom som behövt behandlas hos veterinär, men som ett år senare visat sig helt friskt (denna häst hade då hittat den växt, som för det mesta är giftig, och ätit den i rätt dos)).

Hästar vet nog för det mesta vad dom äter, om de inte är konstigt avlade eller uppfostrade (kan tänka mig att en häst upfödd i en grushage kanske inte lär sig botanik på samma sätt som en i en gräshage).
 
Okej, är medveten om att hästar bevisst söker upp örter att äta när dom är sjuka (sysslar själv med örtmedicin), men har alldrig hört om hästar som ätit giftiga örter för att dö.....

Du får ju även tänka på att flertalet av dagens sportshästar ej har vuxit upp i gräshagar med massor av olika växter i, men på ett stuteri i Holland, och om dom fick gå i gräshage, så var det en odlad sådan.....

Så jag tycker inte att man ska utgå i från att hästen automatisk vet vad som är farligt, tänk om den INTE vet det.... Det är en alldeles för stor risk att ta.... :eek:
 

Liknande trådar

Hästvård Nån som vet om den sorten är giftig/farlig för häst.
Svar
0
· Visningar
373
Senast: cowgirl81
·
  • Artikel
Hästnyheter När Svensk Travsport tog prover på flera fodertillskott visade det sig att ett svensktillverkat sådant innehöll ett dödligt gift.
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Hästnyheter Han har överlevt cancer två gånger. Varit gift och har sju barn. Nu ska travprofilen Anders Lindqvist, 71, hitta kärleken i...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett byggföretag som utförde ett borrningsarbete i Lyckeby dumpade lera i en hage - lera som visade sig innehålla det potentiellt giftiga...
2
Svar
27
· Visningar
2 640
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp