Hej!
Sommaren 2018 satte verkligen spår hos mig som hästmänniska. Jag hade konstant oro över vattentillgång, bete och hur skörden skulle bli och min högsta önskan var att det skulle regna...
Nu verkar det ju finnas rätt stor risk att årets sommar blir på liknande sätt och väderutvecklingen just nu i södra Europa är högst oroande tycker jag...
Hur förbereder ni er? Har ni någon särskild beredskap inför sommaren? Intresserad av svar från både er som har egen gård men också från er som står inackorderade.
Egen gård.
Har flera olika grovfoderproducenter som jag pratat med redan, kommer att köpa in ett överskott av balar i år.
Jag är inte orolig för att det inte ska finnas grovfoder (bor i Norrbotten), men däremot kommer det gå mer grovfoder under sommaren när det är torrt då betet växer så dåligt.
Har också fått en ny betesplätt att låna, så det känns bra.
Har grimmor med namn och telefonnummer förberedda om det värsta händer med gräsbrand och jag måste släppa hästarna som dom gjorde i Kalifornien. Men på inköpslistan står en ny transport, för helst så lastar jag ju såklart om det går.
Inför risk för långa stunder med hetta så har jag förberett skötselstallet så jag nu kan stalla in dom vid behov.
Men ärligt talat har jag mer fokus på att förbereda huset och trädgården. Hästar tål värme bra och hästar kan äta gräs. Jag tål värme dåligt och kan inte äta gräs

. Och grönsaksplantorna gillar inte att bli för varma och torra, så jag har flyttat grönsaksodlingen till där det är halvskugga på eftermiddagen och mindre vindtorka.