Oro inför sommaren 2023

Finns verkligen inget hö här. Alls.
Det blev skit dåligt med hö i år vi tog in ca 30 procent i juni i år ( bor också i Örebro län ) men hösilage verkar vi få in iaf problemet är att balarna väger 550 kg ca och kommer vara alldeles för kraftiga för min vallack men perfekt för unghästen och fölstoet ...
 
Det blev skit dåligt med hö i år vi tog in ca 30 procent i juni i år ( bor också i Örebro län ) men hösilage verkar vi få in iaf problemet är att balarna väger 550 kg ca och kommer vara alldeles för kraftiga för min vallack men perfekt för unghästen och fölstoet ...
Ja, det blir inte lätt det här. Även om man skulle få tag i smöbalar med hösilage (inte så troligt) så kommer det förmodligen att vara luriga värden när man som jag har lättfödda hästar. Och om någon slår som första skörd nu, hur blir värdena då?
 
Ja, det blir inte lätt det här. Även om man skulle få tag i smöbalar med hösilage (inte så troligt) så kommer det förmodligen att vara luriga värden när man som jag har lättfödda hästar. Och om någon slår som första skörd nu, hur blir värdena då?
Proteinet blir jättelågt.
 
Tack för svar! Med tanke på att proteinet är jättelågt på det höet i vanliga fall, så lär det ju bli obefintligt då.
Ja och problemet är att energin inte sjunker på samma sätt så det blir svårt att fodra med det, särskilt lättfödda hästar. Svårfödda är lättare om man får dem att äta stora volymer, de klarar ju ett energiöverskott bättre än de lättfödda.
 
Ja, det blir inte lätt det här. Även om man skulle få tag i smöbalar med hösilage (inte så troligt) så kommer det förmodligen att vara luriga värden när man som jag har lättfödda hästar. Och om någon slår som första skörd nu, hur blir värdena då?
Finns det inga som tar andraskörd nu? Då kan värdena vara jättebra.
 
Min stallägare tog hö tidigare än vanligt, blev en mindre skörd än vanligt med vettig kvot (6,9), något högt i socker dock tror jag. Tror inte det blev något hösilage från första skörden, det tar de nu vid andra skörden. Hoppas på bra värden, brukar ligga bra i protein på andraskörden. Halmen säger de kommer bli lite brist på eftersom spannmålen växte dåligt på höjden under torkperioden.
 
Det vi fått är högt i socker och tyvärr lågt i protein men inga katastrofvärden. Vi har i alla fall gott om hö nu, så jag klagar inte. 😅
 
Min stallägare tog hö tidigare än vanligt, blev en mindre skörd än vanligt med vettig kvot (6,9), något högt i socker dock tror jag. Tror inte det blev något hösilage från första skörden, det tar de nu vid andra skörden. Hoppas på bra värden, brukar ligga bra i protein på andraskörden. Halmen säger de kommer bli lite brist på eftersom spannmålen växte dåligt på höjden under torkperioden.

Här ute blev det mycket halm, känt mig lite lycklig när jag varit ute och gått med hunden samtidigt som de tröskat och balat 😁
Stallägaren hade ställt in två nya rundbalar halm som såg väldigt fina ut, alldeles gyllengula.
 
Har pratat med flera nu som har hö eller hösilage till salu och som även begär ett vettigt pris, så det känns som om det ska gå okej att få tag på foder ändå. Men ingen har analys... så antigen får man chansa eller betala för analysen själv innan köp.... Någon som vet vad som är billigaste analysföretaget? (Skåne om det spelar roll)
 
Har pratat med flera nu som har hö eller hösilage till salu och som även begär ett vettigt pris, så det känns som om det ska gå okej att få tag på foder ändå. Men ingen har analys... så antigen får man chansa eller betala för analysen själv innan köp.... Någon som vet vad som är billigaste analysföretaget? (Skåne om det spelar roll)
Hoppas det blir bättre utbud även här uppe i Sthlm/Uppsala-trakten. Just nu är det dåligt med erbjudanden men jag fick iaf tag på halm av foderkvalité så lösdriften är upphalmad och de har något att roa sig med så länge mellan de glesare grästuvorna. För varmt för att öppna hösilaget ännu och har inte hittat varesig hö eller små balar.
 
Har pratat med flera nu som har hö eller hösilage till salu och som även begär ett vettigt pris, så det känns som om det ska gå okej att få tag på foder ändå. Men ingen har analys... så antigen får man chansa eller betala för analysen själv innan köp.... Någon som vet vad som är billigaste analysföretaget? (Skåne om det spelar roll)
Tror de flesta företag ligger omkring tusenlappen, beroende på hur stor analys du vill ha :)
 
Har pratat med flera nu som har hö eller hösilage till salu och som även begär ett vettigt pris, så det känns som om det ska gå okej att få tag på foder ändå. Men ingen har analys... så antigen får man chansa eller betala för analysen själv innan köp.... Någon som vet vad som är billigaste analysföretaget? (Skåne om det spelar roll)
Granngården har erbjudande:
https://www.granngarden.se/siteassets/lantdjurshjalpen/pdf/2021-a4-hoanalys.pdf
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp