Oro inför sommaren 2023

Har pratat med flera nu som har hö eller hösilage till salu och som även begär ett vettigt pris, så det känns som om det ska gå okej att få tag på foder ändå. Men ingen har analys... så antigen får man chansa eller betala för analysen själv innan köp.... Någon som vet vad som är billigaste analysföretaget? (Skåne om det spelar roll)
Tror de flesta företag ligger omkring tusenlappen, beroende på hur stor analys du vill ha :)
 
Idag har vi fått slagit höet på våra två ängar.

Luftfuktigheten ligger på nästan 100 proc nattetid, men förhoppningsvis så löser varma och blåsiga dagar en del.

Nu undrar vi hur många balar det kommer att bli.

Spännande i överkant.
Plastar du balar? Eller har du skulltork?
 
Idag har vi fått slagit höet på våra två ängar.

Luftfuktigheten ligger på nästan 100 proc nattetid, men förhoppningsvis så löser varma och blåsiga dagar en del.

Nu undrar vi hur många balar det kommer att bli.

Spännande i överkant.
Nu är det klart!
38 balar på andra skörd. 13 balar i början på juni.

Så nu är vintern räddad i alla fall.
 
Efter fyra utflykter med bil och hästtransport inom 15 mils radie och totalt 60 mils körning har jag lyckats skrapa ihop totalt 1,5 ton bra vetehalm och 750 kg bra hösilage i småbalar. Ska hämta ytterligare ett lass hösilage i veckan och hoppas kunna hitta en rundbal eller två med torrt hö att fodra med i hagen. Jakten går vidare..
 
Min största oro nu är spån. Vi har köpt från Byggmax i sommar men det är tvärslut nu och de vet inte om de får in mer. Ska ringa sågen här imorgon och kolla om jag kan hämta lösspån.
 
Som jag har förståt det, är det pga lågkonjukturen. Det byggs inte lika mycket=det finns inte lika mycket råvara till spån. Om jag minns rätt har byggandet av bostäder halverats i år jämfört med förra året
Har också fått den förklaringen! Vi får väl se hur spåntillgången kommer vara i vinter.. Förra året fick vi gå över till torv eftersom stallägaren inte fick tag på spån..
 
Har också fått den förklaringen! Vi får väl se hur spåntillgången kommer vara i vinter.. Förra året fick vi gå över till torv eftersom stallägaren inte fick tag på spån..
Jag väntar på att min stallägare ska beställa hem spån, spån ingår inte i hyran men brukar beställa spån ihop. Får jag min pall med spån klarar jag mig förhoppningsvis fram till nästa sommar.
 
Jag väntar på att min stallägare ska beställa hem spån, spån ingår inte i hyran men brukar beställa spån ihop. Får jag min pall med spån klarar jag mig förhoppningsvis fram till nästa sommar.
Här har en inte fått köpa pallar sen i maj. Säljs enbart lösbalar på alla ställen...
 
Sågen här har spån tack och lov. Förra månaden gick det 17 balar för hästarna stått inne så mycket för att den ena hästen är skadad. Blir bra dyrt när balarna kostar 100:-...
Svarar mig själv. Hämtade kutterspån på sågen häromdagen. Mkn kropp är lite halvtrasig så att vara ensam och packa i sopsäckar var inte ett alternativ. Blev att jag packade i mina höpåsar och det var supersmidigt! Blir förstås mindre spån/säck men väldigt hanterbart. 18 stycken höpåsar kostar 351:-, och strödde upp rejält i båda boxarna. Blir definitivt så jag fortsätter köpa spån framöver!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp