Oro inför sommaren 2023

Svarar mig själv. Hämtade kutterspån på sågen häromdagen. Mkn kropp är lite halvtrasig så att vara ensam och packa i sopsäckar var inte ett alternativ. Blev att jag packade i mina höpåsar och det var supersmidigt! Blir förstås mindre spån/säck men väldigt hanterbart. 18 stycken höpåsar kostar 351:-, och strödde upp rejält i båda boxarna. Blir definitivt så jag fortsätter köpa spån framöver!
Så gjorde jag tidigare, när jag bodde i ett område där det fanns sågar - dåligt med det i södra Skåne tyvärr :D Mycket prisvärt och helt ok arbetsmässigt. Nu kan jag hämta linströ från importören som finns ett par km från mitt jobb - dyrare men arbetsmässigt helt ok.
 
Svarar mig själv. Hämtade kutterspån på sågen häromdagen. Mkn kropp är lite halvtrasig så att vara ensam och packa i sopsäckar var inte ett alternativ. Blev att jag packade i mina höpåsar och det var supersmidigt! Blir förstås mindre spån/säck men väldigt hanterbart. 18 stycken höpåsar kostar 351:-, och strödde upp rejält i båda boxarna. Blir definitivt så jag fortsätter köpa spån framöver!
Låter supersmidigt! Längtar tills jag och sambon flyttar upp till vår gård i småländska skogarna, där finns det gott om sågar. Då ska jag också köpa spån där :D
 
Så gjorde jag tidigare, när jag bodde i ett område där det fanns sågar - dåligt med det i södra Skåne tyvärr :D Mycket prisvärt och helt ok arbetsmässigt. Nu kan jag hämta linströ från importören som finns ett par km från mitt jobb - dyrare men arbetsmässigt helt ok.
Och jag är bortskämd med att vi beställer spån med hemkörning :o så glad att slippa hämta spån!
 
Så gjorde jag tidigare, när jag bodde i ett område där det fanns sågar - dåligt med det i södra Skåne tyvärr :D Mycket prisvärt och helt ok arbetsmässigt. Nu kan jag hämta linströ från importören som finns ett par km från mitt jobb - dyrare men arbetsmässigt helt ok.
Äve i nordvästra. Och många har ek i det :(
 
Och jag är bortskämd med att vi beställer spån med hemkörning :o så glad att slippa hämta spån!
Jag hämtade under ett par år runt 2013-15 men fick sen ett tag möjlighet att använda halm och efter det köpte jag pallar spån. Men nu när spånet skenat i pris blev det mycket billigare att hämta själv. Har knappt 10 minuter till sågen.
 
Beställt en pall spånbellets/bränslepellets hos lokala foderbutiken, 4700kr ca....91kr/säck.
Vår grovfoderleverantör höll på att ta andra skörden förra veckan så väntar på analyserna för dessa. Och sen priset för årets förbrukning. Har som tur är 900kg kvar.
 
Här finns ingen såg vad jag vet. Har 7-8 spånbalar kvar. Hoppas det hinner komma in på byggmax när de är slut. Annars får jag väl försöka gå över på halm.
 
Allt hösilage och hö inne för i år. Eller ja det går nog att slå vissa gärden även en tredje gång såg det ut som när vi åkte förbi igår 🙈 Återväxten har som tur var varit god även även om vissa gärden har fått vara pga av att det varit för mkt vatten där ute. Hästarna i nöjda verkar det som och äter glatt på det som togs hem i helgen. Vi plockade två balar som skulle plastas som var ganska torra pga av fint väder förra veckan och sprättade dem hemma istället. Egentligen för varmt för den här typen av mat ännu eller ja nu är vi iaf nere på 4-5 grader på nätterna men runt 15-20 på dagarna så hästarna får äta på ordentligt just nu men det verkar inte bekomma vara två damer i stallet som glatt maler i sig. Det känns skönt att vi lyckats vända skutan under sensommaren och nu kan andas ut att både hästar och andras hästar kommer ha mat i vinter. Visst det kostar att plasta men i det här läget så fick det bli så när höskörden runt midsommar blev så katastrofal.
 
Otroligt vilken tillväxt på gräs det har varit på sensommaren. Enligt SMHI är det varmare vårar och blötare höstar, vintrar vi kommer att få vänja oss vid. Tur att det har utvecklats möjlighet att plasta gräs och detta år är förmodligen framtiden. Bra äppelår har det varit. Vi funderar på att plantera lite fler äppelträd. Potatisen blev dåligt för oss.
 
Hur har det gått för er? Vi köpte hem torrt plastat hö, Greenfeed och halm som vi kombinerat. Tyvärr har råttorna skadat Greenfeed balarna så vi fick slänga ca 300 kg nu och vi får inte köpa den sista rundbalen hö som vi hoppats på, så nu saknar vi ca 700 kg hö. 😱
 
Hur har det gått för er? Vi köpte hem torrt plastat hö, Greenfeed och halm som vi kombinerat. Tyvärr har råttorna skadat Greenfeed balarna så vi fick slänga ca 300 kg nu och vi får inte köpa den sista rundbalen hö som vi hoppats på, så nu saknar vi ca 700 kg hö. 😱

Vi fick reda på av stallägarna att silaget de köpt in endast skulle räcka till januari, ungefär. De har nu köpt in från ett annat ställe och det kommer räcka till början av maj, ungefär. Saknas ca 20 ton
 
Jag har fått tag på några ton till bra pris men tyvärr stora balar, 600 kg st, så tveksamt om jag kan fodra med nästa bal när/om den de har nu tar slut. Blir tvungen att övergå till mindre balar som är mer än dubbelt så dyrt sen och vete 17 hur jag löser det sista innan det finns något bete. :(
 
Jag har fått tag på några ton till bra pris men tyvärr stora balar, 600 kg st, så tveksamt om jag kan fodra med nästa bal när/om den de har nu tar slut. Blir tvungen att övergå till mindre balar som är mer än dubbelt så dyrt sen och vete 17 hur jag löser det sista innan det finns något bete. :(
Kan du ens få tag på mindre balar? Vi har för få hästar för stora balar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp