Oro inför sommaren 2023

KNUTEN

Trådstartare
Hej!

Sommaren 2018 satte verkligen spår hos mig som hästmänniska. Jag hade konstant oro över vattentillgång, bete och hur skörden skulle bli och min högsta önskan var att det skulle regna...

Nu verkar det ju finnas rätt stor risk att årets sommar blir på liknande sätt och väderutvecklingen just nu i södra Europa är högst oroande tycker jag...

Hur förbereder ni er? Har ni någon särskild beredskap inför sommaren? Intresserad av svar från både er som har egen gård men också från er som står inackorderade.
 
Det är en meterolog på TV 4 som dragit den slutsatsen och lyckats få väldigt stort genomslag. Jag har inte hört det alls från andra håll. Men livet med hästar på egen gård innebär alltid en del oro för väder, betestillväxt och skördeförhållanden och visst skulle jag gärna se att det kom lite regn snart. Samtidigt så är det fortfarande rätt mycket vatten i dammar och dräneringsdiken. Vår granne är stor foderproducent och de har stora lager med foder, mycket mer än de hade våren 2018. Så jag räknar med att det kommer gå att köpa, även om det (liksom det mesta just nu) blir dyrt...
 
Hej!

Sommaren 2018 satte verkligen spår hos mig som hästmänniska. Jag hade konstant oro över vattentillgång, bete och hur skörden skulle bli och min högsta önskan var att det skulle regna...

Nu verkar det ju finnas rätt stor risk att årets sommar blir på liknande sätt och väderutvecklingen just nu i södra Europa är högst oroande tycker jag...

Hur förbereder ni er? Har ni någon särskild beredskap inför sommaren? Intresserad av svar från både er som har egen gård men också från er som står inackorderade.

Fast 2018 var katasstroftorr och varm redan i April så något bättre är det nog i år.
 
Såklart en oro. Klart blötare i marken nu än i maj 2018 vilket är positivt. Har preliminärbokat hö hos vår leverantör och hoppas att de får tillräckligt vid skörden, räknar med prisökning.
Det hö jag har hemma räcker en bit in på hösten och förhoppningsvis kan hästarna gå på bete in i september/oktober. Har släppt första hästarna på bete redan (förvisso med lite stödfodring) och börjar vila vinterhagarna redan nu så att det finns gräs när de går över till dessa igen i höst. Om det börjar växa ordentligt snart och ser ut att bli en torr sommar så kanske vi väljer att låta bonden slå och pressa några hektar fast vi egentligen inte tänkt göra det i år (tänkt bygga fler sommarhagar istället).
Min största lärdom från 2018 är att ha hö från fjolåret som räcker de första höstmånaderna (åtminstone september-oktober) för att kunna vänta in en andraskörd om läget är sämre.
 
Även en 10-dygnsprognos är ju tämligen osäker, så att veta vad det blir för väder i sommar är inte riktigt möjligt. Det vi vet på det mer generella planet är att det blir varmare och varmare och att risken för extremväder ökar. Min beredskap ligger nog mest i att ha väldigt mycket mer bete än vad våra hästar behöver - stängslar jag allt jag har kan jag nog ha hästar på bete fram till jul om det inte blir väldigt kallt och/eller mycket snö (vilket är väldigt osannolikt, bor i södra Halland). Jag har också både sankmark och skogsbeten att ta till, så skulle nog totalt kunna klara mig på hälften av det hö jag i normala fall gör av med.
 
Det jag lärde mig av 2018 var att även om det var en hel del oro så löste det sig.

I år har jag hö så jag klarar mig fram till början av juli och tänker köpa in nytt hö så snart förstaskörden är klar, så att det finns hemma ifall jag behöver ge mer än planerat.

Södra Dalarna, brukar bli förstaskörd vid midsommar.
 
Jag har en mycket stor oro efter 2018 och har haft det en längre tid för hur det ska gå i år. Jag var skitglad när jag för två år sedan hade köpt på mig ett rejält lager hösilage som på vårvintern efter delvis blivit förstört av råttor som gnagt hål i balarna längst ner på pallarna, så foder för tusentals kronor blev förstört. Jag vet inte om jag orkar med en upprepning av 2018. Körde runt och köpte bl a havresilage, importerade flera ton hösilage som fick kasseras redan vid leverans och som tur var inte redan var betalt, men blev blåst på 16 000 kr av en annan skurk på hö.

Min ena leverantör höjde sina priser med 100% och det har aldrig gått ner efter det och nu med höga priser på både diesel och plast så är risken stor att det passerar min smärtgräns om det stiger lika mycket som då. :crazy:
 
Vi har mycket gott om bete och grovfoder tar vi från egna åkrar (och säljer det som blir utöver) så det känns tryggt. Och det finns fortfarande gott om vatten i dammar och vattentäkter, det bådar gott👍
 
Står inackorderad på en stor anläggning. Vi hade inga problem med att få hö 2018 (prioriterade p g a gammal, stor kund) så nä... jag oroar mig inte speciellt.
 
Vi har tio tunga balar med torrt hösilage sedan förra året som vi inte använt. I värsta fall tar vi dessa i vinter. Men som det ser ut just nu här växer det bra och det blir förhoppningsvis åtminstone en bra förstaskörd. Jag är dock glad att vi flyttat till stall där jag slipper leta hö själv och där stallägaren tar in sitt eget.
 
Jämfört med 2018 så är jag glad för att grundvattennivåerna i vårt torra hörn av landet har varit över normalt under vårvintern och faktiskt fortfarande ligger på normal nivå eller strax däröver i både små och stora magasin. Vi har haft väldigt låga nivåer i flera år, så bara att det återhämtat sig gör att jag vågar se något mer positivt på åtminstone årets förstaskörd.
Jag har däremot planerat att beta nästan 100 % av våra hagar, som är på åkermark. Men jag har också möjlighet att slå gräset och torka till hö på¨drygt 2 ha, om det skulle behövas. Jag kan vänta med att släppa djur i de hagarna tills jag vet om det behövs.
Jag har också tingat "resten av balarna" på grannens höskulle, vilket är nånstans mellan 2-300 småbalar. Det räcker inte hela säsongen, inte ens i närheten. Men det är en god bit på väg! Ska också kolla med min andra leverantör ifall de har balar kvar, i så fall hämtar jag så mycket jag kan därifrån också. Har inget emot att ha ett lager med fjolårshö hemma oavsett...
 
Än så länge finns det ju ingen gemensam nämnare mellan 2018 och 2023. 2018 började hettan redan i april och sen fortsatte den bara. Det regnade ju nästan inte alls mellan april och september. I år har värmen knappt kommit än och nu är det ju i mitten av maj.

Jag hörde om en studie som görs. Man har i ca 10 års tid bett folk att rapportera in ett antal olika vårtecken (växter). Sen har man jämfört med data från för 100 år sen. Man har kommit fram till att den här våren är rätt sen. De andra vårarna man samlat in den här datan i nutid har varit 2 veckor tidigare än för 100-150 år sen.

Jag har också hört det där med att sommaren kan bli som 2018. Men jag ser än så länge ingen likhet.

https://www.forskning.se/2023/05/04/varen-2023-ar-historiskt-sen/
 
Ja det går ju bara att spekulera i hur det kommer bli, mest intresserad av om man har någon beredskap och i så fall på vilket sätt.
Ja vi ser alltid till att ha balar med hösilage kvar från året innan och vi har extra mark som vi kan slå om det blir besvärligt.
Med två gårdar och stor areal så klarade vi 2018 rätt bra ändå.
Mest för att vi hade många fjolårsbalar.
Vatten finns i sjön på ena gården och i borrad brunn på den andra, så det klarar sig som tur är alltid.
Vattnet i sjön går att dricka utan fara, vi har gjort analys på det.
När brunnen krånglar så drar vi sjövatten till kranarna.
Hela stan dricker det vattnet så det duger även till oss.
 
Jag är också orolig, även om @warg och @Lingon faktiskt lugnade mig lite just nu.
Största oron för mig är betet, vi har plöjt en hage som ska sås om och "saknar" därför ca 1 ha. Har därför delat av vinterhagen redan för att ena delen ska få växa upp, och kommer att stänglsa en till liten hage på grannens mark. Fixar antagligen en till hösthage hemma också.
 
Jag är också orolig, även om @warg och @Lingon faktiskt lugnade mig lite just nu.
Största oron för mig är betet, vi har plöjt en hage som ska sås om och "saknar" därför ca 1 ha. Har därför delat av vinterhagen redan för att ena delen ska få växa upp, och kommer att stänglsa en till liten hage på grannens mark. Fixar antagligen en till hösthage hemma också.
Känner mig också lite lugnare av flera svar, känns skönt att fler har ungefär samma nivå av beredskap som jag.
 
Det var ju många som hjälpte till då 2018 och vi lyckades med att få tag på jättefint hö från Italien till våra fånghästar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp