Bukefalos 28 år!

Oroar ihjäl mig !

xaheena

Trådstartare
Just hemkommen från djursjukhuset, UTAN hunden.

Tidigare ikväll var han lite orolig, smaskade och slog ihop tänderna som om han skulle kräkas. Jag väntade såklart på kräkningen, ca 5 min senare reste jag mig och gick ut i köket.
DÅ ser jag hur svullen hunden är vid revbenen, ser ut som om han svalt en fotboll. Direkt bara ekar det MAGOMVRIDNING i huvudet på mig, kastar på mig kläderna och ringer HBG som ber oss komma in.
Helt okej allmäntillstånd, inte glad men inte helt nere heller.
Ingen feber men klart svullen över magen.

En röntgenbild avslöjar att hans magsäck är 5-10 ggr förstorad.
Inte luft så förmodligen någon slags mat.

Frågan är bara vad ?
Jag saknar inget...

Det enda han kan ha satt i sig är en liten mängd hästfoder, men inte i den utsträckningen som behövs och isf hade jag iaf märkt det.

Får vänta tills imorgon på fler undersökningar...

Usch, vad nojjig man blir !

Håll tummarna för oss
 
Sv: Oroar ihjäl mig !

Men ish! Håller tummarna för att allt går bra.
Håll oss uppdaterade och försök att sova nu så kommer morgondagen (och nya besked) snabbare.
 
Sv: Oroar ihjäl mig !

Håller tummarna hårt.

Jag har fått svaret 2 gånger, när mina hundar har ätit för mycket av något, att svullnar han om magen som kom omedelbart. Den ena gången var det franskbröd, den andra var det kokosfett. Kokosfettet kom upp igen, men brödet gick igenom hela vägen. Ingen svullnad så jag behövde inte åka in.

Kan h*n ha hittat något ute och kastat i sig det utan att du har märkt det. Sen kan det svälla i magen. Ett annat alternativ är att h*n varit i soppåsen?
 
Sv: Oroar ihjäl mig !

Det är just därför jag slängde mig i bilen, det var sån enorm skillnad på magen på honom på så kort stund.

Det som också är himla konstigt är att han faktiskt är rätt kräsen när det gäller mat, har inte varit lös förutom i stallet. Och där har han ätit ett par morötter och kan även ha stulit lite hästfoder men som sagt så känns det väldigt osannolikt att han kunnit sätta i sig såna mängder som gör att magsäcken ska bli 5-10 ggr större än normalt.

Nåväl, det mest rimliga anledningen är ju att han fått en personlighetsklyvning och vräkt i sig hästfoder i ngn gömd hink.

Huvudsaken är iaf att han klarar sig !
 
Sv: Oroar ihjäl mig !

Han kan inte ha fått i sig torr eller halvtorr betfor? det smakar ju ganska sött (och gott?) och sväller ju i kontakt med vätska så en liten mängd torrt av det kan ju bli stort nere i magen... Hoppas att det går bra med hunden och att han snart är sitt vanliga jag igen *håller tummarna*.
 
Sv: Oroar ihjäl mig !

Nu har veterinären ringt och meddelat att svullnaden gått ner och att han verkar må bättre.

Han ska in på UL nu och ser allt bra ut får han åka hem !
 

Liknande trådar

Hundhälsa ...tiiidigt imorse var min lilla tik lite orolig o vankade ut till köket, jag tänkte att hon kanske ville ha vatten så jag gick upp o...
Svar
5
· Visningar
1 180
Senast: minimal
·
Hundhälsa På Långfredagen började lille Gimli kräkas vid lunchtid. (för djur MÅSTE bli sjuka på storhelger, särskilt när man är i norrland och typ...
Svar
14
· Visningar
12 957
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp