Bukefalos 28 år!

minimal

Trådstartare
...tiiidigt imorse var min lilla tik lite orolig o vankade ut till köket, jag tänkte att hon kanske ville ha vatten så jag gick upp o fyllde på vattnet. Hon drack upp...kommer tillbaka o rapar lite. Någon minut senare kräktes hon rejält, upp allt vatten o gårdagens kvällsmål. Tänkte att hon kanske blivit dålig i magen, hon löper sen en vecka...

Hon går å dricker lite igen... o kommer tillbaka... o kissar inne, något hon aldri gör annars, utan att jag ens hunnit reagera... (men kanske skulle man tagit ut henne redan vid kräkningen..)... sen är det som om ngnting rinner ur henne bak, inte vanligt löp, mer som en genomskinlig flytniing o hon tvättar sig frenetiskt där bak.

Hon ville inte äta, men det kunde man ju förstå. När vi kommer ut kastar hon sig över en snödriva o äter snö... Var tvungen att släppa in en kollega på jobbet så åkte dit (har hunden med mig på jobbet) o han ger henne en hundgodis, som kommer upp lika fort igen...

Ringer till djursjkhuset som ber mig komma in, vilket jag gör... de tar prover o röntgen o pratar om diabetes, livmoderinflammation... diabetes kunde uteslutas, inte livmoderinflammation dock, den såg förstorad ut, men de sade att det kunde bero på löpet också... Det enda de hittade är förhöjda vita blodkroppar(20 o normalt är 15) och att njurvärdena var normala men i högre normalvärdena...tempen är normal.

Där är vi nu. Hon fick stanna kvar, för att få dropp i och med att hon kräks så.... och så kan de ta lite mer prover o odling...imorgon ska de ultraljuda livmoder, njurar o lever...

Känns så tomt utan henne o kommer på mig själv att tänka att nu kommer hon... nej just det hon är inte med. En helt annan känsla än om hon bor borta hos någon en natt eller så... mer oro i det hela.

Hon är 2 år o i övrigt stark o i god kondition så det borde ju inte vara någon fara för hennes liv... men det gick så fort, igår var hon helt normal. O idag detta...

Ville bara skriva av mig... finns säkert fler såna här trådar... men ni får jättegärna dela med er av era erfarenheter...
 
Sv: Orolig...

Min tik fick genomskinliga, sega flytningar från underlivet Fick antibiotika då de inte kunde se att livmodern va förstorad. Flytningarna fortsatte och hon va låg, när vi skulle rönka livmodern igen hade den börjat växa så det blev operation. Låter som det skulle vara livmodern sen att hon drack mycket och kissade inne. Men skönt att de har henne under bevakning, behövs operation så är hon ju i trygga händer. Hoppas det blir bra med din hund.
 
Sv: Orolig...

Vi håller alla tummarna för att det ska gå bra! :) Vi är många som vet hur det känns att ha sin hund liggande på djursjukhus. Man är orolig och känner sig maktlös. Samtidigt ska man ju komma ihåg att djursjukhus är det tryggaste stället de kan vara på när de är sjuka. Jag tycker även jag att det låter som ett klassiskt fall av livmoderinflammation.
 
Sv: Orolig...

och er andra

tack!

Hon fick komma hem idag. De hade inte hittat något konstigt med varesig livmoder, njurar eller lever, mer än att njurvärden var ngt höga(men fortf. inom normalvärden) så de vill träffa oss igen om 12 dagar och kolla njurvärden igen, och vi fick med oss specialfoder o antibiotika(eller ja, recept) hem.

Hon har varit så trött idag, men piggare i allmäntillstånd än igår, så det är nog bara att hon inte kunnat koppla av där.

Får väl hålla tummarna att det inte blir mer än såhär av det.. :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 389
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 424
Senast: QueenLilith
·
Hästvård För ca 4 år sedan blev min då 7 åriga Nelly diagnostiserad med "kronisk kolik". Detta efter att veterinären blivit kallad i snitt en...
Svar
17
· Visningar
2 633
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 377
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp