*orolig* En liten fråga bara...

SaraMara

Trådstartare
Har en irländsk setter-hane, som är 1,5 år gammal. Han är HD-röntgad, och har grad C, men har inte visat några bekymmer alls. Än.

Den 23:e var det dock snö här, och han var som vanligt med oss lös ute i skogen. Han vart dock väldigt livlig och for runt utan hejd i över trettio minuter, runt, runt i stora och små cirklar, hoppade i snön (bara några centimeters djup), hoppade efter trädgrenar osv. Hade med andra ord VÄLDIGT roligt.

Men så, på julaftonskvällen började han gny till lite då och då, kom liksom inte riktigt upp när han skulle hoppa upp på svärmor (brukar hoppa upp och krama om henne eftersom hon är så kort och han då kan ha tassarna på hennes axlar) och tog korta steg med alla fyra benen.

Och så har det fortsatt, några gånger om dagen gnyr han till, och jag börjar bli riktigt orolig. Han äter, dricker och stojjar som vanligt, haltar inte heller. Har klämt, dragit och böjt bakbenen för att se om han reagerar, och isf var - men ingen reaktion... :crazy:

Vet inte vad jag skall göra - känns lite väl överambitiöst kanske att åka till veterinär med honom med så diffusa symptom? Eller? Brukar alltid få höra att jag är så hönsig, men vad tror ni?

Träningsvärk? Kan hundar få så ihållande träningsvärk av såpass lätt motion (lek och bus bara ju, och inte särskilt djup snö)? Han var visserligen sjövild, och vi ruskade på huvudet åt honom där han for runt och knyckte allt granris vi lyckats plocka ihop... :crazy:

Vad tror ni? Är det rimligt att förutsätta att det är höfterna som spökar? :cry:
 
vår labbe gjorde också så ett tag, böjde och klämde och hade mig, tillkallade vet, efter ca en vecka. Hon kunde inte heller hitta något, så vi skulle avvakta en vecka, sen skulle vi komma in med honom om det fortsatte, men det gick över av sig själv, och sen har han aldrig haft de bekymren mer. :) :crazy:
 
Hundar som är drabbade av AD/HD brukar kunna börja påvisa hälta just vid kyla och ansträngning.

Ring veterinären, och gärna en som är kunnig på AD/HD. Din hund kanske behöver en dos antiinflammatoriskt medicin bara. Det brukar hjälpa och är bra att ha hemma.

Lycka till
 
Sorry, läste lite slarvigt och missade att din hund inte haltade.

Men han verkar ha ont och en kur antiinflammatoriskt kanske är vad han behöver. Tänk på att hundar är tappra djur som inte klagar över smärta i onödan.
 
Ja, får ringa veterinär. Bör jag ringa redan imorgon på jourtid tro? Är så orolig så jag får ont i magen ju... :cry:

Tycker nu när jag tittar på honom att han liksom skjutit in rumpan under sig, som om han skulle vara bajsnödig (han har bajsat och så som vanligt)... :confused: Kanske letar jag symptom i all oro och ovisshet, men jag är så rädd att missa något viktigt.

Vi bytte foder för lite knappt två veckor sedan (från Nutro till Royal Canin) - DET kan väl inte spela in? Eller?
 
Jag har aldrig varit med om att ett foderbyte visat sig såhär så jag antar att han reagerar lite på kyla och/eller ansträngning.

Våran C-hund vi hade reagerad vid för mycket minusgrader, och ansträngningar han inte var van vid. Det visade sig i höfterna, istället för i träningsvärk eller annat hos "vanliga" hundar..
Han fungerande dock på träningar och på jobbet precis som vanligt, så länge som allt skedde på den nivån han hade legat på hela livet. Inget annorlunda skulle ske ungefär, för det visade sig i bakdelen.

Avvakta ett tag till, och ring på vanlig tid! Så länge han inte har mer ont, och bara är stel ett litet tag så behöver du inte oroa ihjäl dig Sara :) Pussa rödingen från mig!
 
Guess so... Men USCH vad orolig jag blir. Han är precis så där tillgiven och gosig som han var när han var dålig i magen för ett tag sedan. :cry:

Rör på sig lika villigt och mycket som vanligt - han sprang runt i trädgården förut lycklig som ett barn och gläfste åt katterna, inte syns det någon hälta inte, men när han sedan legat en stund i mitt knä på soffan och skulle resa sig upp så gnydde han till av smärta. :cry:

Lovar pussa på honom - han är så omhuldad nu så han förstår nog inte vad som hänt... :love:
 
Tyvärr så är ju stelhet efter att ha varit stilla ett tecken på dåliga höfter.. Men om du rådfrågar en veterinär som är kunnig på AD/HD om det hela så får du nog lite säkrare svar!
 
Någon som har tips på vad man skall tänka på till veterinärbesöket. Fick ingen tid förrän efter helgen, vilket känns j-ligt trist. Lång, orolig väntan, och hunden har ju ont.

Skall han hållas varm, hållas stilla, undvika att gå i trappor (funderar på att bädda med madrasser i vardagsrummet så han slipper gå upp för trappan till sovrummet)?

Sambon fick inte många svar från kvinnan på djursjukhuset - hon tyckte mest det lät underligt att vi fick klämma och "dra" i hans bakben utan protest... :crazy:

Har ju ingen veterinärkontakt alls med smådjursveterinärer, har aldrig behövts förut. :(

Tacksam för alla tips!
 
Håll honom stilla, borta från trappor och ingen lek lös i skogen eller liknande. Sen behöver han ju inte ligga på kalla stengolv eller så heller.

Även om det inte skulle vara något, så skadar det honom heller inte att ha varit stilla fram till veterinären, så det kan man göra med gott samvete :)
 
Förstår du hur han kommer vara efter en dryg veckas total stillhet... ;) :p

Skämt åsido, han får finna sig i att gå i sakta mak i koppel, det överlever han. :)
 
Det får nog bli en hel del hjärngympa misstänker jag, iaf om katterna skall få en lugn stund under denna vecka... :crazy: :D

Och vi också för den delen, misstänker att han tänker fortsätta med favorithobbyn slicka matte i ansiktet, ta tag i hörnet av täcket och springa så fort man bara kan. Varje natt. :crazy:
 
Nejdå, jag vill bara att du inte ska ha ett så tomt liv utan ha många saker att göra :angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp