Oroliga funderingar om ny ridbana

mullah

Trådstartare
Hej, vi har anlagt en ny ridbana som jag har lite oroliga funderingar kring.
Matjorden bortschaktad, ovanpå det 30 centimeter kalkstenskross som är packad med vält. Därpå knappt 10 centimeter ganska fin sand och ovanpå stenmjöl i både finare (02) och grövre (08) fraktioner i ett lager som är cirka fem centimeter.
Banan anlades för 14 dagar sedan och vi har nu provridit den men tycker fortfarande att den är för djup. Det blir lixom en liten grop när hästen rullar över med hoven.
Vi harvar varje dag med ett nät.
Så mina små frågor till er med erfarenhet är:
1) Behöver banan mer tid att sätta sig?
2) Hur får jag ett fastare underlag?
 
Hej, vi har anlagt en ny ridbana som jag har lite oroliga funderingar kring.
Matjorden bortschaktad, ovanpå det 30 centimeter kalkstenskross som är packad med vält. Därpå knappt 10 centimeter ganska fin sand och ovanpå stenmjöl i både finare (02) och grövre (08) fraktioner i ett lager som är cirka fem centimeter.
Banan anlades för 14 dagar sedan och vi har nu provridit den men tycker fortfarande att den är för djup. Det blir lixom en liten grop när hästen rullar över med hoven.
Vi harvar varje dag med ett nät.
Så mina små frågor till er med erfarenhet är:
1) Behöver banan mer tid att sätta sig?
2) Hur får jag ett fastare underlag?

Jag tror det tar flera månader innan underlaget satt sig. Det räknar jag iallfall med på min bana som blir klar om någon månad eller två.

Någon annan som vet bättre?
 
Våran bana tog två år på sig att bli bra (vi red ytterst sällan på den i början ska tilläggas), fortfarande djup på ena kortsidan dock. Men vi hade för lite stenmjöl i från början (och för tjockt "toppskikt" så den orkade inte hålla ihop)så vi la på ett par cm i efterhand och harvade ner. Det blev också bättre om vi packade med en liten vält som sitter bakom fyrhjulingen, i början så välte vi och sladdade varje/varannat pass vi red på den. Sen är ju ordentligt regn det bästa som finns på nyanlagd ridbana så det är bara att hoppas på ett par veckors skitväder :angel:
 
Hur mycket har du vattnat? Det är viktigt att vattna mycket alternativt att det regnar mycket på banan i början för att den ska sätta sig. Vattnar man ordentligt så sätter sig alltså en ny bana fortare. Att det blir en liten grop efter hoven är inget konstigt. Annars vore ju banan stenhård ifrån början och det vill du väl inte ha? Banan ska ju svikta och inte vara för djup men spår efter hovar är svårt att komma ifrån särskilt i början innan banan har satt sig helt.
 
Beträffande vatten så har väl de naturliga förutsättningarna varit de bästa tänkbara eftersom det regnat mer eller mindre varje dag.
Idag har vi kört med en liten ringvält över banan. Man kanske får ge den lite mer tid att sätta sig och kanske lite mer stenmjöl.
Att att anlägga ridbana är lite som att laga mat,man får smaka av och känna efter tills det blir bra.
 
Våran bana blev också alldeles för djup, det lades på ganska fin sand (för fin och för rundkornig) ihop med lite stenmjöl , ca 10 cm tror jag, blev ju som en sandstrand.
Gick inte att rida på öht.
Efter ett år gjordes det om, togs bort nästan all sand och lade på bara stenmjöl. Först då blev den jättebra och lagom. Gick att rida på direkt.
 
Såni tror inte att det hjälper att bara fortsätta lägga på mer stenmjöl då?
Nej. Vänta så ska du se att den sätter sig bättre. Lägg inte på mer smått material i nuläget. Det vanliga brukar ju vara att man lägger stenmjöl och sand ovanpå det. Inte tvärt om??? Ja, ja... Hur som helst är det dumt att lägga på mer material redan nu. Vi lade 10 cm stenmjöl ovanpå duk som i sin tur låg ovanpå makadam. Det är fortfarande lite djupt på sina ställen, men det blir fastare och fastare för varje månad som går. Vi har haft vår ridbana i ca 2 år. Så håll efter med sladd och vält (om ni har) så sätter sig banan så småningom.
 
Jag löd bara anläggarens råd men med facit i hand hade jag givetvis gjort tvärtom, Man lär så länge man lever men ibladn där erfarenheterna dyrköpta. Sladd ( upp och nervänd pinnharv) och gammal ringvält har vi.
 
Jag löd bara anläggarens råd men med facit i hand hade jag givetvis gjort tvärtom, Man lär så länge man lever men ibladn där erfarenheterna dyrköpta. Sladd ( upp och nervänd pinnharv) och gammal ringvält har vi.
Använd dem flitigt så ska du se att det blir bra till slut :)
 
TS : Har ni använt rätt dimensioner på sand utifrån att det ska blanda sig med topplagret?

Att det är lite djupt vid nylagt underlag är helt normalt , däremot om underlaget är av material som ska blanda sig för att sätta sig så måste det ju som sagt harvas , inte bara sladdas, och då med rätt harv i fråga om djup/tyngd osv. Om det är ett bra underlag i sammansättningen och sköts rätt (även vatten på är viktigt både initialt och fortsättningsvis) så nej det tar inte flera månader alls för det att sätta sig . Undrar lite om "harvar med nät" ? Är det verkligen harva du avser eller sladdar ni ?

Det många missar ang underlag på ridbanor är att det är ett sk "levande material" dvs det kommer aldrig någonsin anta en viss konstant skepnad i fråga om kvalitet utan kräver otroligt mkt regelbunden skötsel under vissa förhållanden /ändringar i väder/förhållanden/belastning osv för att anta en viss konstant .

Är det bara några få ekipage som rider tar det också lite toll på hur underlaget sätter sig/beter sig jmf med om det belastas av många regelbundet hela tiden .

Är liksom @a1agnlju lite förvånad över fin sand som botten och stenmjöl som topplager ? Men finns många varianter på underlag utifrån vad man vill ha så har ni anlitat proffs finns det säkert ngn logik i det utifrån era önskemål även om jag inte känner igen det .
 
Senast ändrad:
Sanden är så kallad gjutgrus och ovanpå stenmjölet (08 och 04) På de ställen där det ligger fem-sju centimeter stenmjöl så att det verkligen täcker sanden är underlaget bra, men sedan är det tunt på vissa andra ställen, sanden lyser igenom, där är det tungt. Så nu harvar vi varje dag för att det ska blanda sig mer så får vi se om det behövs mer stenmjöl. Vädergudarna är med oss, det har vräkt ner regn i omgångar, är väl en av få gånger när jag verkligen uppskattat det blöta.
 
Vi lade 10 cm stenmjöl ovanpå duk som i sin tur låg ovanpå makadam. Det är fortfarande lite djupt på sina ställen, men det blir fastare och fastare för varje månad som går. Vi har haft vår ridbana i ca 2 år. Så håll efter med sladd och vält (om ni har) så sätter sig banan så småningom.

OT - det räckte alltså med 10 cm stenmjöl ovanpå duken? Eller är tanken att ni ska fylla på mer? Vår grävare är inne på 15 cm 0-8-stenmjöl ovanpå duken, men vi hade velat ha så lite som möjligt (iaf till att börja med).
 
Sand sätter sig inte, det är det som är grejen med sand. Det är runda korn som rullar mot varandra.

Kanske kan ni får materialen att blanda sig, men jag tror inte att det sätter sig ändå... Kanske om det packar sig med tiden.
 
OT - det räckte alltså med 10 cm stenmjöl ovanpå duken? Eller är tanken att ni ska fylla på mer? Vår grävare är inne på 15 cm 0-8-stenmjöl ovanpå duken, men vi hade velat ha så lite som möjligt (iaf till att börja med).
Visst är det lite djupare på sina håll, men där banan är bäst är det inte mer än 10 cm. Jag trodde själv att det inte skulle räcka (att duken skulle skadas/krypa upp) men det är inte några som helst problem. Jag tror att det kommer räcka med 10 cm bra många år :) Man får ju anpassa harven så den inte går för djupt förstås.
 
Hej, vi har anlagt en ny ridbana som jag har lite oroliga funderingar kring.
Matjorden bortschaktad, ovanpå det 30 centimeter kalkstenskross som är packad med vält. Därpå knappt 10 centimeter ganska fin sand och ovanpå stenmjöl i både finare (02) och grövre (08) fraktioner i ett lager som är cirka fem centimeter.
Banan anlades för 14 dagar sedan och vi har nu provridit den men tycker fortfarande att den är för djup. Det blir lixom en liten grop när hästen rullar över med hoven.
Vi harvar varje dag med ett nät.
Så mina små frågor till er med erfarenhet är:
1) Behöver banan mer tid att sätta sig?
2) Hur får jag ett fastare underlag?

Vet inte jag om jag tror på teorin att den måste "sätta sig".
Min paddock har sand (från eget sandtag) i botten, där ovanpå 30 cm väggrus (samma blandning som man har på grusvägar på landet) som bärlager, väl packat med maskin. Som topplager har jag "travbanegrus" dvs samma grusblandning som de har på Färjestads travbana.
Paddocken var fullt användbar från start, och har inte förändrat sig ett dugg på fyra års tid. Underhållet har, under fyra år, bestått av att sladda banan med typ armeringsnät två gånger (sammanlagt under hela tiden).
Ganska fast underlag, inga gropar, inget "släpp" i greppet.
Men inte lämplig att hoppa höga hinder på eftersom underlaget är fast dock inte stumt.

Min kompis fick sin ridbana för lös. Hon fick schakta bort en hel del av översta lagret och lägga på stenmjöl i stället.

Att byta ut ytlagret låter tyvärr som den bästa lösningen för dig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp