Vaxet och håren, visst, men alla de där flikarna och kanorna runtomkring öppningen hjälper nog också till tänker jag. Man måste ju liksom lirka sig in för att hitta öppningen.

Mitt öronrelaterade ordförråd är fantastiskt! :D
Ljudvågorna kanske bromsas upp något genom dessa?

Kanske. Eller filtreras en aning? Alla djur med yttre öron har ju sådana där krumelurer.
Nu måste någon expert komma in här och förklara allt tycker jag. Vi har säkert minst en på Buke!
Tänker att de flesta djur, däggdjur iaf har mer rörliga öron. Våra sitter ju fast (ja förutom hos de som kan vifta lite med sina då).
Så jag förstår verkligen att tex hästars öron ser ut som de gör men att vi har så märkliga öron som sticker ut som konstiga paraboler.

Tänker att de flesta djur, däggdjur iaf har mer rörliga öron. Våra sitter ju fast (ja förutom hos de som kan vifta lite med sina då).
Så jag förstår verkligen att tex hästars öron ser ut som de gör men att vi har så märkliga öron som sticker ut som konstiga paraboler.
Min givna fråga är hur fasen man kan vifta med öronen?! Mina barn kan, men de har inte fått det från mig för jag får inte till det. HUR rör man på dem när man inte ens vet hur man hittar rätt spak i hjärnan för "röra- öronen-spaken"?

Min givna fråga är hur fasen man kan vifta med öronen?! Mina barn kan, men de har inte fått det från mig för jag får inte till det. HUR rör man på dem när man inte ens vet hur man hittar rätt spak i hjärnan för "röra- öronen-spaken"?
Man stramar liksom ansiktet/tinningen. Då rör sig öronen :idea: Så man viftar inte på själva öronen... eller jag gör inte det iaf :D

Jag tror det är för att ”rikta in” ljudet i örat. För om man kupar händerna bakom öronen och lixom böjer fram örat lite när man tex tittat på tv så blir alla ljud mycket klarare/högre ( nej, jag brukar inte sitta så :rofl: )
En gammaldags hörapparat är ju också som en tratt så om det bara hade varit ett hål tror jag vi hade hört mycket sämre...
B0B03085-82C3-42AA-BF2D-2426CA03835B.webp

Lånad bild, en till i nästa inlägg (kan inte lägga n flera...)

Skippa fram ungefär halva videon så gör de ett experiment där de formar om ytterörats veck på en kille och han tappar då helt och hållet förmågan att höra varifrån ljud kommer.

Vecken hjälper till att bestämma varifrån ljud kommer eftersom ljudvågorna måste studsa från de olika vecken in i örat. Så utan ytterörat skulle vi troligtvis ha väldigt svårt att orientera oss med hjälp av ljud.

Det är superenkelt! Jag använder bara mina öronmuskler och viftar!
Inte som Toker i Snövit dock, DET hade varit ett snyggt partytrick :D

Man stramar liksom ansiktet/tinningen. Då rör sig öronen :idea: Så man viftar inte på själva öronen... eller jag gör inte det iaf :D

Fast det gör ju djuren när de vinklar öronen också. Inte i samma utsträckning kanske, men det syns särskilt på hundar hur själva uttrycket i ansiktet också ändras med öronen. :)

@Enya
Jag kan vifta på öronen ett och ett i taget, det du! :D Fast det högra funkar bäst.

Liknande trådar

Kropp & Själ Tagit sista tabletterna Penicillin i morse som jag fick utskrivet för 10 dagar sedan pga öroninflammation. Hade lite feber då men den...
Svar
7
· Visningar
624
Senast: Kristall10
·
Kropp & Själ Jag har operationstid om knappt en månad men har pratat med operationskoordinatorn att jag vill få första möjliga återbudstid och med...
Svar
15
· Visningar
607
Senast: bumpo
·
Kropp & Själ Jag har funderat lite på det här med att tappa intresse för något, vad är det egentligen som händer i kropp och själ när ett intresse...
Svar
11
· Visningar
1 279
Senast: Soapbubble
·
Kropp & Själ Har en anhörig (närmare 50 år) som jag tycker har förändrats sista tiden. Mer lättirriterad och verkar inte bry sig alls om hen säger... 2
Svar
27
· Visningar
2 107
Senast: Flavor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Ridskoleryttare