Öronkli...

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Websters girl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 130
W

Websters girl

Enzo skakar på huvudet hela tiden som om han hade obehag i öronen. Började igår och nu har han börja klia också. Uppenbarligen besvärad. Han är ren i öronen (rensas regelbundet med tops) och luktar ej illa. Han har ju hängande öron och mkt päls, ska jag klippa lite så det kommer in luft och hur ska jag så klippa?

Sv: Öronkli...

han kanske fått vatten i öronen?
jag har en cocker spaniel och hon blir galen så fort hon simmat ute eller så så hon fått vatten i öronen.

vi har fått rådet av vet att väldigt väldigt löst trycka in bomullstussar, luta hundens huvud åt de hållet och röra lite på tussen (var noga med att de är sådana tussar som inte luddar) så tar det bort det värsta vattnet.
han sa till oss att om hon kliar sig mer än 5-6 dagar så ska man åka in så de får kolla, för vatten borde försvinna efter 4 dagar, max.

Ok.. ja det låter visserligen logiskt... Men han har inte simmat eller badat den närmaste veckan...

Med topz kan man inte göra örat rent helt in. Köp öronrens på apoteket och häll in i örat och tyck upprepade gånger och "goggla" ur liksom. skak skak skak på huvudet och så nästa öra. Man kan ta vätesuperoxid också. sen brukar jag torka med hushållspapper och pekfingret, försiktigt. Topz kan vara ganska vassa. Har en hund som man får hålla på med mycket vad gäller renhållning så han inte skall få klåda och hudbesvär.

Vår hund har gjort likadant! Vi har också varit noga med att rengöra med öronrens, och han har varit fin i öronen! Eftersom han inte slutade skaka på huvudet och klia sig fick han flera pencillinkurer av veterinären - men inget blev bättre. Till slut bytte vi veterinär, och hon såg direkt att det var stora vaxproppar i båda öronen (vår första kikade inte ens ner i öronen). Nu är de borta, och all klåda, skak på huvudet och kliande är borta!! Äntligen!!!

Liknande trådar

Hundhälsa Är betnovat (0,5 ml i vardera öra i 10 dagar) och rengöring med otoact (varannan dag i 10 dagar) vanlig behandling för ökad förekomst av...
Svar
4
· Visningar
664
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 206
Senast: Rumpnissen
·
Hundhälsa Längesen jag var inloggad här, men nu behöver jag höra från kunniga hundmänniskor. Min 11-åriga hund fick för två veckor sedan dra ut...
Svar
3
· Visningar
870
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
899
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Kids edition del 5
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Lekstuga

Hund, Katt, Andra Djur